بخش کشاورزی که مهمترین ظرفیت استان کرمانشاه محسوب می‌شود در سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده و انتظارات را برآورده نکرده است.
کد خبر: ۱۰۰۱۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱ 13 October 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، یکی از قطب‌های کشاورزی کشور استان کرمانشاه است که با توجه به عوامل طبیعی یعنی آب، خاک و شرایط اقلیمی از پتانسیل بالایی در بخش کشاورزی برخوردار است.

از طرفی بررسی آمار و مشکلات و عملکرد این بخش در استان کرمانشاه نشان می‌دهد هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های اقلیمی آن به خوبی بهره ببریم.

در استان کرمانشاه هیچگاه به فراخور ظرفیت‌های بخش کشاورزی اعتبار مناسبی به آن اختصاص داده نشده است. کمبود منابع مالی و نبود برنامه‌ای مدون و جامع برای بخش کشاورزی برابر با عدم بهره‌برداری مناسب از پتانسیل‌های کرمانشاه است.

استان کرمانشاه از نظر مقدار کل تولید محصولات زراعی سالانه رتبه ۶، تولید گندم رتبه ۹، تولید جو رتبه چهار، تولید ذرت دانه‌ای رتبه سه، تولید ذرت خوشه‌ای و علوفه‌ای رتبه ۱۰، تولید برنج رتبه ۱۰ و تولید چغندرقند رتبه پنجم کشور را دارد.

اما وضعیت استان از نظر محصولات باغی چندان مناسب نیست و از نظر مقدار کل تولید محصول دائمی باغی رتبه ۲۸ کشور، سیب رتبه ۲۱، پرتقال رتبه ۱۰، انگور رتبه ۱۲، خرما رتبه ۱۰ و انار رتبه ۱۲ را دارد.

از طرفی با وجود تأکیدات بسیار بر توسعه گلخانه‌ها در چند سال گذشته رتبه استان از نظر مساحت گلخانه‌ای ۲۷ و تولید محصولات گلخانه‌ای به غیر از گل و گیاه زینتی ۲۸ کشور است و این جایگاه حاکی از عدم اجرای برنامه‌ها یا نقص در اجرا است.

بیشتر بخوانید
همه اراضی کشاورزی تا پایان دولت سیزدهم سند دار میشود

۵۰ هکتار باغ گردو "دلیرچ" در آستانه نابودی/ آیا جهاد کشاورزی به کمک باغداران می‌آید؟

وزیر کشاورزی به تسنیم خبر داد: آخرین اخبار از شرایط ایجاد ثبات در بازار لبنیات، مرغ و تخم مرغ + فیلم

استان کرمانشاه از نظر آب مصرف شده در بخش کشاورزی رتبه ۱۸ کشور را دارد و همچنین رتبه استان از نظر ارزش افزوده گروه کشاورزی ۱۴ کشور است.

براساس آمار سهم اشتغال در بخش کشاورزی استان ۲۸.۶ درصد است که از این نظر رتبه هفتم کشور را دارد و این در حالی است که میانگین اشتغال در بخش کشاورزی در کشور ۱۷.۷ درصد است.

این میزان از اشتغال اثبات می‌کند بخش کشاورزی می‌تواند خلأ ایجاد شده در استان در زمینه اشتغال را جبران کند و از طرف دیگر معیشت کشاورزان که به طور عمده از اقشار ضعیف جامعه هستند نیز تأمین شود.

در استان کرمانشاه طرح‌های مستمری و دامپروری وجود دارد که راکد، ورشکسته و بی‌ثمر مانده‌اند. احیای این طرح‌ها می‌تواند به طور مستقیم برای هزاران نفر و به طور غیرمستقیم برای تعداد بیشتری اشتغال ایجاد کند و تولید دامی و کشاورزی را در استان به شکل چشمگیری افزایش دهد.

کشاورزی و دامپروری در استان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و اگر با همت مسئولان به راه‌اندازی واحد‌های صنعتی کارآمدتر، بزرگتر و متنوع‌تری ایجاد شود و اعتبارات کافی به آن اختصاص داده شود.

در این میان محصولات باغی بیش از سایر محصولات نیازمند توجه است و با آموزش و توجه بیشتر به مشکلات بیمه و تأمین خسارت کافی می‌توان شاهد رونق و توسعه بیشتر در این بخش بود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار