کارشناس مرکز اورژانس کرمانشاه:
مسئول واحد آموزش اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: نشانه‌های اولیه مسمومیت با مونوکسیدکربن می‌تواند شبیه علایم آنفلوآنزا باشد و اکثر افراد در این وضعیت تصور می‌کنند دچار سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا شده‌اند و سعی در خواباندن خود می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۰۲۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴ 18 October 2021

نشانه‌های اولیه مسمومیت با مونوکسیدکربن شبیه علایم آنفلوآنزا است

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، «اکبر آزادی» افزود: باتوجه به سرد شدن هوای استان و افزایش میزان استفاده از وسایل گرمایشی، میزان شیوع مسمومیت با گاز منوکسیدکربن (CO) نیز افزایش می یابد.

وی اظهار داشت: گاز منوکسیدکربن که بی رنگ و بی بو است در اثر احتراق ناقص مواد سوختی تولید می شود. این گاز میل ترکیبی شدیدی با هموگلوبین خون دارد حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ برابر بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل اصلی مسمومیت با co هستند.

مسوول واحد آموزش اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: علایم مهم و اولیه که باید به آن شک کرد؛ سردرد، سرگیجه، ضعف و بی حالی، تهوع و استفراغ، عدم تعادل در راه رفتن، خواب آلودگی، تند تند نفس کشیدن و حتی بی قراری است که میزان غلظت گاز co در محیط نیز بر شدت این علایم تاثیرگذار هستند.

وی افزود: گروه‌های در معرض خطر کودکان، زنان باردار و سالخوردگان و بیماران خاص هستند که آسیب پذیرترند و علایم مسمومیت در آنها شدیدتر ظاهر خواهد شد.

آزادی نحوه پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد عنوان کرد و گفت: از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش و یا دارای نقص دردودکش جدا خودداری کنید.

وی افزود: کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش از نظر نشت گازهای سمی قبل از راه اندازی بخاری بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت به شمار می‌رود.

مسوول واحد آموزش اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: دقت و توجه به داغ بودن دودکش نیز بهترین آزمایش سلامت دودکش است. اگر لوله دودکش بخاری شما سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی ازدودکش است در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره تهویه در محیط ایجاد نمایید.

وی در ادامه عنوان کرد: داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز CO اهمیت بالایی دارد.

آزادی گفت: رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد،  چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد و یا نارنجی باشد، حتما نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که باید بررسی و تعمیر شود. اگر رنگ شعله بخاری آبی نباشد ممکن است هوای کافی به بخاری نرسیده و تولید گاز منواکسید کربن کند.

وی همچنین افزود: در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمام روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار