مسئول پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با تابناک خبر داد؛
مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از اهدای عضو ۳ نفر از ۱۴ بیمار مرگ مغزی شده در این استان طی سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۱۰۰۳۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵ 21 October 2021

اهدای عضو ۳ نفر از ۱۴ بیمار مرگ مغزی شده در کرمانشاه طی سال جاری

بهنام روندی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۶۵ بیمار با کاهش هوشیاری در بیمارستان‌های استان کرمانشاه بستری بوده که ۱۴ مورد دچار مرگ مغزی شده و تنها سه نفر از آن‌ها منجر به اهدای عضو به واسطه رضایت خانواده‌ها شد.

وی افزود: در صورت سالم بودن تمامی اندام‌های بدن فرد مرگ مغزی شده با اهدای قلب، کلیه، ریه‌ها و کبد می‌توان جان هشت نفر نجات داده و با اهدای نسوج و بافت‌های بدن زندگی ۵۲ بیمار نیازمند را بهبود بخشید.

مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار نیازمند به اهدای عضو در کشور وجود داشته که روزانه ۱۰ نفر به دلیل نبود عضو اهدایی جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: سالیانه چهار هزار بیمار مرگ مغزی که قابلیت اهدای عضو دارند، به خاک سپرده شده در صورتی که می‌توان با اهدای اعضای بدن آن‌ها جان بسیاری از بیماران را نجات داد.

روندی بیان کرد: برخی از پزشکان و پرستاران در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آموزش‌های تخصصی لازم را در حوزه پیوند اعضا دریافت می‌کنند.

وی افزود: این گروه به صورت روزانه تمامی بخش‌های مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی را پایش و بیمارانی با درجه هوشیاری پایین را شناسایی و شرایط مرکز مغزی را بررسی می‌کنند.

مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اگر بیمارانی مشکوک به علائم ظاهری مرگ مغزی باشند، سونوگرافی، سی.تی.اسکن، و آزمایشات لازم از آن‌ها گرفته شده و در صورت قوی بودن احتمال مرگ مغزی یک تیم فوق تخصصی متشکل از پنج متخصص بیمار را ویزیت می‌کنند.

روندی تصریح کرد: پس از تشخیص قطعی مرگ مغزی برای کسب رضایت خانواده اقدام کرده که اخذ رضایت نیازمند فرهنگ‌سازی است، برخی از استان‌ها همچون مشهد، یزد، کاشان، شیراز و اصفهان از نظر فرهنگ‌سازی اهدای عضو در شرایط مناسبی قرار دارد.

وی ادامه داد: مراحل تشخیص قطعی مرگ مغزی در تمامی استان‌های کشور با توجه به اینکه تمامی گروه‌های مربوطه به صورت یکسان آموزش‌های لازم را دریافت کردند، یکسان بوده اما تفاوت در موردهای اهدای عضو مربوط به بحث فرهنگ‌سازی است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار