مردم محله قدیمی پشته در شهر پاوه دست به کار شده‌اند تا مسجد روباز و چنار تاریخی محله خود را از گزند نابودی دور کنند.
کد خبر: ۱۰۰۴۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲ 26 October 2021

همت

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، عدنان معاذی یکی از مردم این محله که پیشگام در ساماندهی و محوطه سازی این دو اثر تاریخی شده، در گفتگو با ایسنا، اظهارکرد: محله پشته در پاوه، محله‌ای قدیمی است که از زمان‌های دور محل خانه باغ‌های شهر بوده است.

وی افزود: در این محله چناری قدیمی با قدمت حدود ۳۰۰ سال وجود دارد که سال ۱۳۹۶ با همت یکی از فعالین فرهنگی شهر به ثبت ملی رسید و قرار براین بود از سوی میراث فرهنگی اعتباری اختصاص داده شود تا بتوانیم برای آن آبرسانی کنیم، اما علیرغم گذشت چندسال هنوز این اعتبار داده نشده است.

معاذی تاکید کرد: درخت چنار پشته با وجود سن زیادی که دارد، اما هنوز با تنه‌ای بیش از هفت و نیم متری سالم و زنده است، برای همین با محوطه سازی و رسیدگی به آن نمی‌گذاریم از بین برود.

این شهروند پاوه‌ای ادامه داد: در کنار درخت چنار کهنسال پشته، مسجد روباز یا تابستانی قرار دارد که قرن‌ها پیش ساخته شده است.

وی ادامه داد: در گذشته ساخت مساجد تابستانی در باغات پاوه مرسوم بوده که مسجد محله پشته هم یکی از این نمونه هاست که طبق مستندات سال ۱۱۰۰ هجری قمری یعنی ۳۴۲ سال پیش بدست مولانا عبدالغنی بن حسن المعاذی از نوادگان مولانا قاضی جبرییل مرمت شد.

معاذی که یکی از وراث قاضی عبدالغنی است و این روز‌ها به همراه دیگر مردم محله راه جد خود را برای مرمت این مسجد در پیش گرفته، تصریح کرد: مسجد تابستانی پشته در گذشته چندین کارکرد داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به محلی برای عبادت و نیایش و محل شور و مشورت مردم برای امور مهم اشاره کرد. همچنین باتوجه به اینکه در گذشته مردم در فصل گرما به داخل خانه باغ‌های خود می‌رفتند، این قضات و علما نیز به طلاب، شاگردان و فزندان خود در محل این مساجد تدریس می‌کردند.

وی یادآور شد: همچنین در سال‌های گذشته زمانی که مردم روستا‌های اطراف پاوه برای خرید به این شهر می‌آمدند، هنگام ظهر برای نماز و استراحت به این مسجد مراجعه می‌کردند و در واقع اتراقگاهی موقت برای مسافرین نیز بوده است.

این شهروند پاوه‌ای ادامه داد: متاسفانه از حدود ۴۰ سال پیش تاکنون کار مرمت روی این مسجد صورت نگرفته بود و کم کم روبه نابودی می‌رفت، بنابراین با همت مردم محله و خیرین و طی فراخوانی که داشتیم برای بازسازی آن به دست خود مردم اقدام کردیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم این محله منتظر حمایت و کمک مسئولین استانی نماندند، بلکه آستین هایشان را بالا زدند تا خودشان تاریخ محله‌ای که در آن زندگی می‌کنند را از نابودی نجات دهند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار