انتشارات تاق‌بستان کتاب «انتخابات مجلس شورای ملی در کرمانشاهان» که شامل گذر بر مشروطه، چالش‌ها، موانع و عوامل تاثیرگذار در انتخابات است را به قلم «شهرام اردشیریان» نویسنده و پژوهشگر کرمانشاهی در پنج فصل، شانزده بخش، ۳۲۶ صفحه به همراه آلبوم عکس منتشر و روانه بازار کرد.
کد خبر: ۱۰۱۲۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵ 01 December 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، این کتاب نخستین اثر پژوهش گر، دکتر اردشیریان است این پژوهش حاصل چهار سال تحقیق و بررسی اسناد متعدد، روزنامه­ ها، مجلات، خاطرات و کتاب‌های دست اول، دوم و پژوهش‌های جدید داخلی و خارجی است که نویسنده برای تدوین پایان­ نامه دکترای خود از آن­ها بهره برده است.

گردآوری منابع با سعی و تلاش فراوانی به دست آمده و البته بنا به قول نویسنده بعضی از اسناد و منابع را نتوانسته بررسی کند بویژه او از مطبوعاتی که از مشروطه به بعد در کرمانشاهان چاپ شده است بدلیل در دسترس نبودن یا معدوم شدن آن منابع ناراحت و گله­‌مند بود تدوین و انتشار این اثر نیاز جامعه امروزی استان کرمانشاه بود، چونکه جای خالی چنین اثری مشهود و ملموس بود.

این اثر که از منابع فراوان و متعددی بهره برده است، می­ تواند مورد استفاده‌ی پژوهش­ گران و نویسندگان علاقه­‌مند در زمینه‌ی تاریخ مجلس شورای ملی و سیاسی قرار گیرد. به نظر می­ رسد که نویسنده بدون پیش زمینه‌ی ذهنی قوم­ گرایی و جانبدارانه، اثر را به استناد منابع و اسناد متعدد نوشته است که تحلیل­‌های وی این نظر را اثبات می­ کند. چون نویسنده، تحصیلاتش در تمام مقاطع در رشته تاریخ ایران بعد از اسلام، دانشگاهی و آکادمیک بوده، تلاش نموده است که کتاب به دور از عوام­ گرایی و با متد دانشگاهی، علمی و با تکیه به اسناد متعدد تدوین نماید.

در فصل اول کتاب، نویسنده در ابتدا جغرافیای تاریخی استان را بررسی و زمینه‌ی ذهنی کتاب را برای خوانندگان آماده می­ کند و سپس آغاز مشروطه­ خواهی، چالش و موانع آن مانند فتنه سالارالدوله با همراهی خوانین غرب کشور و از جمله داودخان کلهر، جنگ جهانی و تاثیر آن بر مردمان غرب کشور را بررسی و تحلیل نموده است. او با توجه مدارک و شواهد مدعی است که مشروطه در کرمانشاهان، مشروطه‌ی فرادستان بود و فرودستان جامعه دنباله­ رو آنان بودند و این قشر عظیم نقشی در رویداد‌های سیاسی نداشتند، بلکه از آنان استفاده‌ی ابزاری می­ شد. سپس در فصل­های دوم تا پنجم مولفه جامعه شناسی سیاسی انتخابات استان را بررسی و تحلیل نموده است.

در اینجا نویسنده نقش حکومت، حاکمان محلی، علمای مذهبی، روسای عشایر، خوانین و مالکان، احزاب سیاسی مردمی و دولتی را در انتخاب نمایندگان و روند انتخابات مجلس شورای ملی در کرمانشاهان را در عصر قاجار، رضاشاه و محمدرضاشاه مورد مداقه قرار داده است. او مدعی است که در دوره­‌های مذکور نقش­‌ها متفاوت است، گاهی در عصر قاجار علما، روسای عشایر و حاکمان محلی و در دوره ه­ایی نقش حاکمیت سیاسی، فضای سیاسی، ثروت، قدرت و احزاب دولتی نقش مهمی داشته­ اند و نمی­ توان یک عامل را مهم شمرد.

نویسنده معتقد است که کتاب باید مورد بررسی و نقادی اساتید، دانشجویان و پژوهش­ گران قرار بگیرد، که بدون تردید این اتفاق موجب غنا و پربار شدن تاریخ­ نگاری در سطح استان خواهد شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار