یک فعال صنعت خودرو:
دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو کرمانشاه معتقد است، طرح واردات در برابر صادرات تنها باعث ایجاد رانت برای عده‌ای خاص خواهد شد و هیچ سودی به حال صنعت خودروسازی و قطعه سازی ایران ندارد.
کد خبر: ۱۰۱۳۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲ 01 December 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، سیروس کوهستانی  با اشاره به طرح واردات خودرو در برابر صادرات خودرو و قطعات که البته هنوز به تصویب نهایی نرسیده، گفت: این طرح ایرادات و نقاط مبهم فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه هنوز جزییات این طرح مشخص نیست، عنوان کرد: هنوز معلوم نیست که آیا همه شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی هم می‌توانند از این طرح استفاده کنند، میزان صادرات و واردات چقدر است و این صادرات به چه اندازه و به کجا قرار است انجام شود.

این فعال صنعت خودرو موضوع دیگری که در باره این طرح مطرح است را واردات مشروط خودرو اعلام کرد و یادآور شد: درحالیکه اکنون عنوان می‌شود واردات خودرو ممنوع است و قرار است در قالب این طرح فقط به صورت مشروط صورت بگیرد، اما شاهدیم که انواع خودرو‌های چینی با اسامی عجیب در بازار کشور تبلیغ می‌شود.

کوهستانی وجود این تعداد خودرو چینی متنوع در بازار را با وجود ممنوعیت واردات مبهم دانست و خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌های معتبر خودرویی نیز تبلیغات این خودرو‌ها را انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: جای سوال دارد که با وجود ممنوعیت واردات خودرو و کمبود ارزی که برای واردات کالا‌های حیاتی به کشور داریم، چطور این حجم از خودرو چینی به راحتی در بازار تبلیغ می‌شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو کرمانشاه نکته دیگری که درباره این طرح وجود دارد را چند و، چون صادرات خودرو و قطعات خودرو دانست که به چه میزان و به چه مقاصدی صادر شود و گفت: در شرایطی که طی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ صادرات خودرو به بازار‌هایی مانند عراق، سوریه، لبنان و حتی روسیه هم صورت می‌گرفت، اما این صادرات و حتی صادرات قطعات یدکی به کشور‌های هدف صادرات اکنون متوقف شده است. با وجود آنکه در این کشور‌ها دارای نمایندگی‌های رسمی گروه‌های خودروسازی بودیم.

کوهستانی از دلایل این امر یاد کرد و ادامه داد: قطعا تحریم‌ها بر توقف صادرات خودرو و قطعات یدکی ایران بی تاثیر نبوده است.

وی از کاهش تیراژ تولید خودرو در داخل کشور نیز به عنوان عامل دیگری یاد کرد که باعث شده صادرات خودرو ایران دچار محدودیت شود و افزود: در حالیکه در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ ایران از نظر تولید خودرو کشور دوازدهم دنیا و کشور اول منطقه بود، اما طی چهار سال اخیر به رتبه ۲۰ دنیا از نظر تولید خودرو تنزل پیدا کردیم و دیگر رتبه نخست منطقه را هم نداریم.

این فعال صنعت خودرو معتقد است، در شرایطی که تیراژ خودرو به دلیل مشکلات داخلی خودروسازان کاهش یافته نمی‌توان نیاز بازار‌های دیگر کشور‌ها را پوشش داد.

کوهستانی اضافه کرد: به علاوه کیفیت پایین خودرو‌های ایران هم نتوانسته نیاز کشور‌های هدف را پاسخ بدهد و این امر نیز بر توقف صادرات خودرو بی تاثیر نبوده است.

وی مجموع این عوامل را بر عدم تحقق مناسب طرح واردات در برابر صادرات خودرو اثرگذار دانست.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو کرمانشاه تاکید کرد: با وجود چنین شرایطی اجرای این طرح هیچ کمکی به صنعت خودروسازی و قطعه سازی ایران نخواهد کرد و فقط زمینه ایجاد رانت واردات خودرو را برای عده‌ای خاص فراهم می‌کند و بر خلاف ظاهر آن به هیچ عنوان زمینه‌ساز رفع انحصار واردات خودرو نیست.

کوهستانی با بیان اینکه طرح واردات در برابر صادرات خودرو ضربه نهایی را به پیکره نحیف صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ایران وارد خواهد کرد، یادآور شد: این امر اشتغال یک میلیون نفری که در صنعت خودرو و قطعه سازی ایران کار می‌کنند را به شدت به خطر می‌اندازد.

وی با بیان اینکه واردات خودرو زمانی برای کشور مفید است که همراه آن تکنولوژی هم وارد شود، گفت: اگر واردات خودرو صورت بگیرد انواع خودرو با تکنولوژی‌های مدرن بازار ایران را قبضه خواهند کرد و در چنین شرایطی خودروسازان داخلی توان رقابت با خودرو‌های وارداتی را نخواهد داشت.

این فعال صنعت خودرو اظهار کرد: خودروسازانی که با ده‌ها هزار میلیارد تومان زیان انباشته مواجه و عملا ورشکسته هستند با اجرای این طرح دیگر توان ایستادن نخواهند داشت.

کوهستانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا کیفیت قطعاتی که قرار است از ایران صادرات شود مطابق با استاندارد‌های دنیا و قابل پذیرش در دیگر کشور‌ها هست، نیز گفت: متاسفانه رشد صنعت قطعه سازی ایران در حالیکه در دهه ۶۰ وتا نیمه دهه ۷۰ در اوج خود بوده طی حدود ۲۰ سال اخیر متوقف شده و همگام با جهان پیش نرفته است.

وی از رکود شدید صنعت قطعه سازی در ایران یاد کرد که بخش قابل توجهی از صنایع این بخش تعطیل هستند و یا زیر ظرفیت کار می‌کنند و اضافه کرد: اشتغال ۴۵۰ هزار نفری این صنعت هم در معرض تهدید است و با چنین شرایطی نمی ‎توان انتظار داشت قطعه‌سازان ایران بتوانند در بازار‌های جهانی رقابت کنند.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو کرمانشاه کاهش تولید تیراژ خودرو در کشور که سال گذشته کمتر از ۹۰۰ هزار دستگاه بود و امسال هم به سختی شاید تا مرز یک میلیون دستگاه برسد را عاملی برای تضعیف صنعت قطعه سازی دانست و تاکید کرد: افزایش هزینه‌های جانبی، هزینه‌های تولید و ... نیز عامل دیگری برای رکود این صنعت است.

وی تاکید کرد: در حالیکه در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ تا حدود ۸۰ درصد قطعات خودرو‌ها را می‌توانستیم در داخل کشور تولید کنیم، اما اکنون این میزان با توجه به سطح تکنولوژی خودرو‌ها به کمتر از میزان قبلی رسیده است.

کوهستانی معتقد است، مجموع این عوامل باعث شده صنعت قطعه‌سازی ایران نتواند در این سال‌ها خود را به روز کند و عملا با تکنولوژی قدیمی و ناکارامد به فعالیت خود ادامه می‌دهد، از همین رو امکان حضور موفق نه تنها در بازار‌های جهانی بلکه حتی در بازار‌های منطقه را هم نخواهد داشت.

به گفته دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو کرمانشاه با چنین شرایطی حتی اگر گشایش سیاسی هم ایجاد شود امکان صادرات خودرو و قطعات آن برای ایران چندان فراهم نیست و فقط با واردات خودرو تیر خلاص بر پیکره نحیف صنعت خودرو ایران زده خواهد شد و عده‌ای خاص از رانت آن استفاده می‌کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار