دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سویه جدید اُمیکرون را زنگ خطری برای واکسن‌نزده‌ها دانست و گفت: این ویروس در بدن افرادی جهش پیدا کرده که واکسن نزده بودند.
کد خبر: ۱۰۱۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷ 02 December 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، حسین بیگلری با تأکید بر ضرورت واکسیناسیون علیه کرونا، اظهار داشت: در اجتماع زندگی می‌کنیم و زندگی اجتماعی داریم، بنابراین نباید در تزریق واکسن تعللی صورت گیرد. باید حتما واکسن بزنیم تا آرامش داشته باشیم.

وی خطاب به برخی از ورزشکاران که مدعی هستند بدن خیلی قوی دارند، گفت: ویروس کرونا به سیستم ایمنی همه انسان‌ها می‌تواند آسیب خیلی شدیدی وارد کند و از سد دفاعی بدن یک ورزشکار هم به راحتی عبور کند، لذا باید هر نوع باور اشتباه را کنار گذاشت.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: تمام دنیا به اتفاق به این نتیجه رسیده‌اند تنها راهکار موثر واکسیناسیون است پس نباید در این خصوص تردیدی داشت.

وی در ادامه اشاره‌ای به سویه جدید اُمیکرون داشت و خاطرنشان کرد: در طول دو سال اخیر که ویروس کرونا همه‌گیر جهانی ایجاد کرده هر از چندگاهی این ویروس با ماهیت ژنتیکی خود دچار جهش‌هایی می‌شود این جهش‌ها ژنتیکی می‌تواند براساس الفبای یونانی اسم‌های مختلفی همچون الفا، بتا، دلتا و... ایجاد کند.

بیگلری اضافه کرد: از پنجم آذرماه در آفریقای جنوبی نمونه جدیدی شناسایی شده که قابلیت سرایت بالاتری دارد و، چون هنوز دانش زیادی در این زمینه وجود ندارد نظریه‌های علمی زیادی منتشر شده، اما به طور کلی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که این بیماری قابلیت سرایت بالاتری دارد و برخلاف گونه‌هایی دیگر که با آبریزش بینی، تب، از بین رفتن حس بویایی و... همراه بوده به شکل خستگی مفرط چند روزه و سردرد شدید خود را نشان می‌دهد.

وی سویه جدید اُمیکرون را زنگ خطری برای واکسن‌نزده‌ها دانست و افزود: با توجه به اینکه در کشور آفریقای جنوبی ۲۴ درصد مردم واکسن تزریق کرده، بنابراین این ویروس در بدن افرادی جهش پیدا کرده که واکسن نزده بودند. چون واکسن‌نزده‌ها بدنی مستعدی برای جهش ژنتیکی ویروس دارند.

وی تصریح کرد: حتی اگر گونه جدید بتواند قابلیت‌های جدیدی داشته باشد باز هم واکسیناسیون علیه کرونا سدی دفاعی و حفاظتی است.

بیگلری متذکر شد: واکسیناسیون علیه کرونا را باید انجام دهیم با زدن واکسن ایمنی ۱۰۰درصدی نداریم بلکه ایمنی بهتری داریم.

وی تصریح کرد: واکسیناسیون راهکار حفاظتی بهتر است، اما ۱۰۰ درصد نیست واکسن را برای داشتن سیستم ایمنی قوی تزریق می‌کنیم، ولی به این معنا نیست دیگر پروتکل‌ها بهداشتی را کنار بگذاریم.

بیگلری خاطرنشان کرد: واکسن به تنهایی نمی‌تواند نقش حفاظتی داشته باشد همچنان باید تا پایان همه‌گیری کرونا در سطح دنیا، کشور، استان باید از ماسک استفاده کنیم از شرکت در میهمانی، شب‌نشینی، مجالس عزا و عروسی خودداری کنیم.

وی در پایان، یادآور شد: فعلا با خطر موج‌های بعدی این ویروس همچنان مواجه هستیم و تا زمانی که ایمنی در سطح دنیا به حدی برسد تا این ویروس فروکش کند باید به ادامه مراقبت‌های بهداشتی همچنان پایبند باشیم.م

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار