متخصص بیماری‌های داخلی در گفتگو با تابناک:
متخصص بیماری‌های داخلی گفت: بیماری کم خونی می‌تواند پیش زمینه بسیاری از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های قلب و عروق باشد.
کد خبر: ۱۰۲۴۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳ 26 January 2022

مهدی حمزه‌ای در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: عارضه کم خونی زمانی بروز می‌کند که خون فاقد هموگلوبین کافی است. هموگلوبین به گلبول‌های قرمز خون در حمل اکسیژن از ریه‌ها به تمام اندام‌های بدن کمک می‌کند، بیماری کم خونی می‌تواند پیش زمینه بسیاری از بیماری‌های خطرناک باشد و انواع مختلفی دارد که شایعترین کم خونی ناشی از فقر آهن (IDA) است.

وی در ادامه افزود: سبزیجات از جمله اسفناج که دارای ویتامین E است و گوشت قرمزبرای بهبود و در درمان بیماری کم خونی توصیه خواهد شد.

حمزه‌ای با تاکید بر علت دیگر بیماری کم خونی گفت: علت شایعه دیگر کم خونی در زنان عادت‌های ماهیانه است که با مصرف قرص قابل کنترل است ولی این بیماری در مردان حتما باید بررسی و علت تشخیص داده شود.

متخصص بیماری‌های داخلی تصریح کرد: نوع درمان بستگی به میزان حاد بودن کم خونی دارد. این بیماری را می‌توان با تعویض خون، مصرف دارو و یا پیوند مغز استخوان درمان کرد. کم خونی برای پیشرفت در بدن به گذر زمان احتیاج دارد. در آغاز ممکن است هیچ علایمی بروز نکند و یا علایم بیماری بسیار خفیف باشد، اما با پیشرفت بیماری می‌توان شاهد علایمی، چون خستگی، ضعف، عدم توانایی در کار و تحصیل، کاهش دمای بدن، پریدگی رنگ پوست، ضربان قلب سریع، کوتاهی تنفس‌ها، درد سینه، سرگیجه، تحریک پذیری، کرخی و سردی دست‌ها و پا‌ها و سردرد بود.

حمزه‌ای تاکید کرد: تشخیص این بیماری با انجام یک آزمایش خون امکانپذیر است. در صورت مثبت بودن جواب آزمایش و ابتلا به کم خونی انجام آزمایشات دیگری نیز برای تشخیص نوع آن ضروری است. انتخاب نوع درمان کم خونی بستگی به علت بروز آن دارد. برای مثال، نحوه درمان کم خونی گلبول‌های داسی شکل با نحوه درمان کم خونی ناشی از رژیم غذایی فاقد آهن یا فولیک اسید متفاوت است. از این رو برای کشف بهترین روش معالجه باید به متخصص مربوطه مراجعه کرد.

متخصص بیماری‌های داخلی ابراز کرد: کم خونی را باید پزشک متخصص بررسی و با توجه به آزمایش‌ها و علائم تشخیص دهد و بیمار باید تحت نظر باشد، زیرا در بعضی موارد بیماری کم خونی ناشی از بیماری‌های روده‌ای و معده‌ای نیز خواهد بود.

وی بیان کرد:بیماران کم خونی نیز باید سعی کنند روزانه ورزش‌های گرم انجام دهند و از ورزش‌های مانند کوهنوردی خوددداری کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار