معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: وجود چهار هزار نوع ماده شیمیایی و سم در ترکیب دود قلیان و سیگار و استنشاق آن موجب بروز مخاطرات بسیاری برای سلامت مصرف‌کنندگان دخانیات و اطرافیان افراد سیگاری می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۴۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸ 14 May 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا دکتر «ابراهیم شکیبا» افزود: طبق مطالعات انجام شده بیماری‌های مرتبط با استعمال دخانیات، حداقل ۲۵ نوع بیماری خطرناک شامل انواع سرطان‌ها و بیماری‌هایی مانند قلب و عروق، ریه، کبد، گوارش، جنین و نازایی به اثبات رسیده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان مصرف کننده دخانیات هستند. سالانه حدود هشت میلیون مرگ ناشی از استعمال دخانیات در دنیا گزارش شده و حدود یک میلیون مرگ به دلیل مواجهه با دود دسته دوم اتفاق می‌افتد که این افراد مصرف کننده دخانیات نیستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: بدون شک اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و آیین‌نامه اجرایی آن در خصوص ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و وسایط نقلیه عمومی و توسعه طرح‌های مکان عاری از دخانیات بدون حمایت مسوولین محقق نخواهد شد.

وی اظهار داشت: از دیگر برنامه‌های بازدارنده که مسوولان می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند پیشنهاد افزایش مالیات و درخواست افزایش قیمت مواد دخانی ست که به طور قطع کاهش مصرف را به دنبال خواهد داشت.

دکتر شکیبا عنوان کرد: بسیج همگانی آموزش مضرات دخانیات در صورتی امکان پذیر است که مسوولان رسانه این موضوع را عملیاتی نمایند و مشارکت عمومی در آگاه‌سازی و مطالبه گری در خصوص مضرات استعمال دخانیات، طراحی و اجرای کمپین‌های با جلب حمایت سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد امکان پذیر است.

وی تاکید کرد: هر طرح یا برنامه زمانی موفق خواهد شد که حمایت و مقبولیت همه جانبه مردم، مسوولین و سمن‌ها را داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی نیز با همکاری سایر ادارات و ارگان‌های ذیربط به منظور کاهش مصرف دخانیات انجام اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: با توجه به امکان ثبت شکایات مردمی در سامانه بهداشت ۱۹۰ در رابطه با تخلفات مصرف دخانیات در اماکن عمومی و راه اندازی کلینیک‌های ترک دخانیات امید است با حمایت و همکاری مسوولین و شهروندان شاهد کاهش مصرف دخانیات در استان باشیم.

شکیبا اظهار داشت: ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت مجامع امور صنفی، تولیدی، توزیعی در خصوص آموزش و بسترسازی مناسب برای جلوگیری از عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع موادغذایی از جمله این اقدامات است.

وی اضافه کرد: تشکیل تیم‌های بازرسی مشترک با ارگان‌های ذیربط برای بازرسی اماکن عمومی و مراکز عرضه قلیان ومواد، ممنوعیت تبلیغات دخانیات، آموزش عمومی در خصوص مضرات مصرف دخانیات، کمک به ترک دخانیات در مراکز جامع سلامت، اجرای برنامه شهر و روستای بدون دخانیات نیز از دیگر اقدامات است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار