معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با هشدار نسبت به "نرخ رشد" در استان گفت: اگر با همین روند پیش برویم ٣٠ درصد از جمعیت استان در سال ١۴٢٠ سالمند می شوند.
کد خبر: ۱۰۴۵۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰ 18 May 2022

محمد ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه با اشاره به پیش رو بودن "هفته جمعیت" اظهار کرد: تی اف ها (میانگین تعداد فرزندانی که زنان ۱۵ تا ۴۹ سال به دنیا می آورند) باید حداقل ۲/۱ دهم باشد تا سطح جایگزینی رعایت شود (یعنی یک پدر و مادر که دو نفر هستند بتوانند دو فرزند به دنیا بیاورند که برای آینده جایگزین خود کنند) اما اکنون در سطح کشور و استان این آمار بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه نرخ رشد در کشور میانگین ۷ دهم و در استان ۶ دهم است، افزود: تی اف آر در استان ما ۱/۴۴ است که حداقل باید ۲/۱ باشد که با توجه به اینکه نرخ رشد ۶ دهم است، جای نگرانی است که اگر با همین روند پیش برویم در سال ۱۴۲۰، ۳۰ درصد از جمعیت ما سالمند می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اهمیت توجه به کاهش جمعیت ادامه داد: برای اینکه در مقابل کاهش جمعیت، حداقل آن را حفظ کنیم، تی اف ار باید ۲/۱ و نرخ رشد هم بالای ۱ باشد که در حال حاضر با وضعیت مناسبی مواجه نیستیم.

وی در خصوص اجرای برنامه های هفته جمعیت، یادآور شد: برنامه های متنوعی در این هفته اجرا خواهد شد که آگاه و اقناع سازی مردم برای رشد جمعیت منجر به ایجاد همت جمعی شده و جوانان بتوانند با فرزند آوری در راستای حل مشکل جمعیت گام بردارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان درگیر پدیده گرد و غبار هستیم، تصریح کرد: بر اساس پیش بینی ها در آینده هم روند به همین شکل است و این موضوع استانی نیست بلکه متاثر از کشورهای دیگر و نیازمند برنامه ملی و فرا ملی است.

وی گفت: در شرایط کنونی آموزش به مردم تا مساله سلامتی خود را جدی بگیرند، بسیار مهم است، به این ترتیب شهروندان خصوصا سالمندان، بیماران قلبی و عروقی و خاص و کودکان در مواقع بروز گرد و غبار حتی المکان از منزل خارج نشوند، پیاده روی، طبیعت گردی و ورزش در چنین روزهایی صلاح نیست و خروج از منزل باید با استفاده از ماسک همراه باشد.

شکیبا با تاکید بر اینکه استفاده از اتومبیل در چنین شرایطی بهتر است کاهش یابد، متذکر شد: اگر قرار است از اتومبیل استفاده کنند حتما شیشه ها بالا باشد و از ماسک استفاده کنند و اگر فردی دچار تنگی نفس یا بروز علائم قلبی و ریوی شد، به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی و یا بیمارستان محل زندگی خود مراجعه کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار