یکی از رویکرد‌های خوب و مثبت دولت سیزدهم تلاش برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام در سطح کشور است. این رویکرد در استان کرمانشاه که ۴۷۳ پروژه نیمه تمام بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، می‌تواند به روند توسعه استان شتاب بیشتری ببخشد و شاخص‌های توسعه‌ای را نیز ارتقا دهد.
کد خبر: ۱۰۴۶۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰ 22 May 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا؛ استان کرمانشاه یک‌ونیم درصد از مساحت و ۲.۴ جمعیت کشور را در بر می‌گیرد که براساس آخرین تقسیمات کشوری دارای۱۴ شهرستان با نام‌های کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، پاوه، جوانرود، سنقر و کلیایی، سرپل‌ذهاب، کنگاور، گیلان‌غرب، هرسین، صحنه، قصرشیرین، دالاهو، ثلاث باباجانی و روانسر است. بر اساس داده‌های سرشماری سال ۱۳۹۵ میزان شهرنشینی در استان کرمانشاه ۷۲ درصد است.

این استان هشت سال به صورت مستقیم درگیر جنگ بود و زیرساخت‌های آن نیز در آن دوران به کلی از بین رفت و بودجه و اعتبارات استان در سال‌های بعد از جنگ به سمت ایجاد زیرساخت‌ها رفت و از این رو کرمانشاه از روند توسعه به نسبت سایر استان‌ها عقب ماند.

در سال‌های اخیر نیز پروژه‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف در سطح استان تعریف و مراحل اجرایی آن‌ها نیز شروع شده است، اما به دلیل مشکلات اقتصادی کشور و محدودیت‌های بودجه‌ای دولت بخش زیادی از آن‌ها به صورت نیمه تمام باقی مانده و اتمام آن‌ها نیاز به اعتبار دارد.

سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی بعد از انقلاب در کشور در سال‌های اخیر به بهره برداری رسیده و بخش زیادی از آن نیز در استان کرمانشاه قرار دارد و براساس برنامه تا پایان سال ۱۴۰۱ به صورت کامل به بهره برداری می‌رسد. این سامانه در آباد کردن زمین‌های کشاورزی غرب استان کرمانشاه نقش بسزایی داشته و این بخش را متحول کرده است.

اتمام ۴۷۳ پروژه نیمه تمام استان کرمانشاه در اولویت برنامه‌های دولت سیزدهم

پروژه سامانه گرمسیری در غرب استان کرمانشاه

خط راه آهن کرمانشاه به مرز خسروی، سد‌ها و شبکه‌های زهکشی، پروژه‌های ورزشی واقع در دهکده المپیک، انتقال آب شرب و تاسیسات فاضلاب از جمله مهمترین طرح‌های در دست اجرا در استان کرمانشاه است.

با استقرار دولت سیزدهم و شروع به کار استاندار جدید کرمانشاه، رویکرد در حوزه عمرانی نیز تغییر کرد و بهمن امیری مقدم هفدهمین استاندار کرمانشاه در جلسه‌ای رسمی اعلام کرد که اعتقادی به کلنگ زنی پروژه‌ها ندارم و معتقدم تا زمانی که بودجه و اعتبار برای پروژه‌ها اختصاص نیافته نباید کلنگ هیچ طرح و پروژه‌ای را به زمین زد بلکه باید عملیات اجرایی بلافاصله آغاز شود.

۴۷۳ پروژه نیمه تمام با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان وجود دارد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های دولت اتمام پروژه‌های نیمه تمام در سطح کشور است، گفت: اکنون ۴۷۳ پروژه ملی، پروژه ملی استانی شده و استانی نیمه تمام با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان کرمانشاه وجود دارد.

«حبیب الله وفایی»، افزود: ۲۰ پروژه از این تعداد پروژه که دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی اند، از پروژه‌های ملی و یا پروژه ملی استانی شده هستند، یعنی پروژه‌هایی که ردیف اعتباری ملی دارند، اما تصمیم گیری و اجرای آن به استان‌ها واگذار شده است.

وی طرح آبرسانی به شهر کرمانشاه، با توجه به تنش آبی و قطعی مکرر آب شرب شهروندان این کلان شهر را یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها اعلام کرد و گفت: به طور قطع خط انتقال آب شرب کرمانشاه به همراه تصفیه خانه آن امسال به اتمام خواهد رسید، اما دیگر مراحل و فاز‌های این پروژه مانند فاضلاب شهر، شبکه توزیع آب و دیگر خطوط انتقال آب در سال‌های بعد تکمیل می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بودجه استان کرمانشاه یکی دیگر از پروژه‌های مهم استان را طرح گرمسیری اعلام کرد و گفت: هنوز بخش‌های از این طرح عظیم و ملی استان برای تکمیل باقی مانده است که اتمام و بهره برداری از آن به خاطر اهمیت مدیریت آب، اشتغال و رونق کشاورزی در در دستور کار قرار می‌گیرد.

وفایی همچنین اجرای خط راه آهن کرمانشاه به خسروی برای اتصال استان به راه‌های بین المللی و آسیایی را یکی دیگر از پروژه بسیار مهم استان اعلام کرد که امسال روند اجرای مرحله کرمانشاه به اسلام آبادغرب آن در دست اقدام قرار می‌گیرد.

پروژه‌های سفر رهبر معظم انقلاب در اولویت اصلی است

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه استان کرمانشاه اتمام اجرای بزرگراه کرمانشاه به کامیاران را یکی دیگر از پروژه‌های مهم سال‌جاری عنوان کرد و اظهار داشت: برخی از پروژه‌ها مهم استان مانند دهکده المپیک و یا بیمارستان ۵۴۰ تخت خوابی کمربندی غربی شهر کرمانشاه از جمله پروژه‌های بزرگی است که امسال روند تکمیل آن‌ها در دست اقدام است.

اتمام ۴۷۳ پروژه نیمه تمام استان کرمانشاه در اولویت برنامه‌های دولت سیزدهم

طرح آبرسانی به کلانشهر کرمانشاه

وی در ادامه اتمام پروژه‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری را از اولویت‌های مهم استان در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و افزود: هرآنچه از پروژه‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری به استان باقی مانده است امسال اتمام و اجرای آن‌ها در دست اجرا قرار می‌گیرد.

وفایی اجرای عدالت سرزمینی با توازن در تخصیص اعتبارات شهرستان‌ها را یکی دیگر از رویکرد‌های مهم دولت در سال جاری اعلام کرد و گفت: عدالت سرزمینی براساس ترکیبی از ۲۶ شاخص مهم عدالتی مانند جمعیت و میزان محرومیت شهرستان با ۷۶ شاخص اختصاصی این سازمانی در توزیع بودجه و اعتبار به ترتیب اولویت به پروژه شهرستان‌ها اختصاص می‌یابد.

تخصیص بودجه برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام در سفر رئیس جمهور به استان

استاندار کرمانشاه نیز در گفتگو با ایرنا یکی از رویکرد‌های جدی دولت را اتمام پروژه‌های نیمه تمام دانست و گفت: در راستای امید آفرینی در میان مردم و کمک به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در استان باید هرچه سریعتر پروژه‌های نیمه تمام را به اتمام برسانیم.

«بهمن امیری مقدم» به برگزاری جلسات متعدد جهت جمع بندی بودجه و اعتبارات پروژه‌های نیمه تمام و پیشنهاد آن به دولت برای سفر آتی رئیس جمهور، افزود: در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور رئیس جمهور و اعضای هیات دولت در استان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه جلسات مستمر برای جمع بندی تعداد پروژه‌ها و میزان بودجه مورد نیاز همچنان ادامه دارد، گفت: تاکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای طرح‌های اقتصادی در استان را به دولت پیشنهاد داده ایم تا در سفر رئیس جمهور به تصویب برسد.

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه همچنین یادآور شد ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار منابع ارزی برای پروژه‌های اقتصادی در استان نیز به دولت پیشنهاد داده ایم.

امیری مقدم افزود: همچنین در حوزه عمرانی نیز ۱۷ هزار میلیارد تومان پروژه داریم و به دنبال این هستیم که میزان بودجه‌های بخش‌های مختلف را نیز افزایش دهیم.

استاندار کرمانشاه گفت: دولت در نهایت با هفت هزار میلیارد تومان پروژه در استان کرمانشاه موافقت می‌کرد، اما با تلاش و پیگیری این رقم را به ۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم و تلاش می‌کنیم این ارقام را بیشتر کنیم.

اتمام ۴۷۳ پروژه نیمه تمام استان کرمانشاه در اولویت برنامه‌های دولت سیزدهم

خط راه آهن کرمانشاه به خسروی

امیری مقدم مهمترین پروژه‌های استان که در سفر آتی رئیس جمهور مطرح می‌شود را پتروشیمی، پتروپالایش، توسعه راه آهن، توسعه شهرک‌های صنعتی، طرح‌های اشتغالزایی و گردشگری و سایر بخش‌ها دانست و افزود: در اجرای پروژه ها، مهمترین موضوع ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار