سال ۱۳۹۰ بود که بر اساس مصوبه هیات دولت مقرر شد سهمیه‌ صادرات سوخت به مرزنشینان چند استان کشور از جمله کرمانشاه اختصاص یابد تا خانوارهای این مناطق از مزایای اقتصادی آن بهره‌مند شوند، اما از آن زمان تاکنون مرزنشینان کرمانشاه بهره‌ای از این طرح نبرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۴۶۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴ 25 May 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل ازدر این سال‌ها موانع متعددی باعث شده که مرزنشنیان کرمانشاه دستشان از صادرات سوخت کوتاه باشد. یکی از مهمترین موانع گرفت و گیرها و طولانی شدن روند اداری کار در کرمانشاه بوده و در شرایطی که استان‌های دیگر به سرعت صادرات سوخت را آغاز کردند، اما مشخص نبودن ساز و کار اجرای طرح باعث شده کاری در کرمانشاه از پیش نرود.

در نهایت اعلام شد که تعاونی‌های مرزنشین شرایط لازم برای این کار را ندارند و مزایده‌ای برگزار شد تا کارگزار صادرات سوخت در کرمانشاه مشخص شود و در نهایت هم کارگزاری غیربومی برنده شد که موفق هم نبود و نتوانست کار را پیش ببرد.

سد دیگری که مانع صادرات سوخت در کرمانشاه بود قیمت بالای تعیین شده برای هر لیتر سوخت بود که ۳۶۰۰ تومان تعیین شد و به گفته صاحب نظران از رقم تعیین شده برای سایر استان‌ها که ۲۶۰۰ تا ۲۸۰۰ تومان بود بسیار بیشتر بود. دلیل این اختلاف هم اینگونه اعلام شد که چون در جلسه تصمیم‌گیری در این خصوص هیچ نماینده‌ای از کرمانشاه حضور نداشته، این قیمت بالا برای استان تعیین شده است.

و در نهایت از مجموع سهمیه ۷.۲ میلیون لیتری که برای صادارت سوخت کرمانشاه تعیین شده بود بهره‌ای نبردیم.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون استان کرمانشاه با انتقاد از اینکه طی بیش از ۱۰ سال اخیر استان کرمانشاه از مزایای صادرات سوخت بهره‌مند نشده، افزود: اگر حالا شرایط صادرات فراهم شود این امکان را داریم که ساز و کار شیوه صادرات را در اختیار مسئولین استان قرار دهیم.

غفار محمدی در گفت و گو با ایسنا، دلیل عدم بهره‌مندی مرزنشنیان کرمانشاه از مزایای صادرات سوخت را ضعف مدیریت و سوءاستفاده عده‌ای دانست که بنا داشتند خودشان از سهمیه صادرات سوخت منتفع شوند.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۶ مزایده‌ای به منظور تعیین کارگزار صادرات سوخت در استان برگزار شد، ادامه داد: فردی غیربومی در این مزایده برنده شد که بعد از سه، چهار ماه نتوانست کار را پیش ببرد.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون کرمانشاه با بیان اینکه صادرات سوخت باید توسط تعاونی‌های مرزنشین توانمند انجام شود، تاکید کرد: سود این صادرات باید عاید مردم مرزنشین مناطق مرزی استان شود که گرفتار بیکاری هستند و نه امکان کشاورزی، نه دامداری و نه کار دیگری را ندارند.

محمدی اشاره‌ای هم به خانوارهایی که در صورت راه‌اندازی صادرات سوخت از مزایای آن بهره مند می‌شوند داشت و تاکید کرد: در استان کرمانشاه حدود ۱۳۰ هزار کارت مرزنشینی برای خانوارها صادر شده که البته این تعداد باید پالایش شود و صادرات سوخت صرفا به خانوارهایی اختصاص یابد که در روستاها و در شعاع ۳۰ کیلومتری مرز ساکن هستند، نه کسانی که کارت گرفته و حتی در کرمانشاه هم سکونت ندارند.

محمدی با اشاره به فعالیت ۲۸ تعاونی مرزنشین در استان کرمانشاه، خاطرنشان کرد: حتی اگر هیچکدام از این تعاونی‌ها نیز برای صادرات سوخت مورد تایید نباشد، می‌توان ظرف مدت کوتاهی یک تعاونی سوخت بران در استان راه‌اندازی کرد تا کار را به دست بگیرد.

وی از تاکید اخیر استاندار کرمانشاه مبنی بر لزوم تعیین تکلیف صادرات سوخت مرزنشینان نیز یاد کرد و ادامه داد: در درجه اول باید ساز و کار صادرات سوخت، انتخاب تعاونی یا کارگزار و تعیین قیمت انجام شود.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون کرمانشاه اضافه کرد: این آمادگی را داریم که ساز و کار شیوه صادرات را در اختیار مسئولین استان قرار دهیم.

چندی پیش استاندار کرمانشاه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان، بر لزوم استفاده از ظرفیت تعاونی‌های مرزنشین برای صادرات سوخت از استان تاکید کرد و گفت این مورد باید ظرف ۱۰ روز آینده تعیین تکلیف شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار