فرماندار قصرشیرین گفت: مرز رسمی خسروی با سابقه‌ترین، قدیمی‌ترین و مناسب‌ترین مرز برای تردد زائران به عتبات عالیات است که مقرر شده به زودی روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر زائر از این مرز به عراق عزیمت کنند.
کد خبر: ۱۰۵۳۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵ 28 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، «مرادعلی تاتار» روز سه‌شنبه در جلسه ستاد اربعین قصرشیرین در فرمانداری، افزود: با توجه به امکانات و زیرساخت‌های بسیار خوبی که در مرز خسروی وجود دارد و همچنین مسافت کوتاه کرمانشاه و مرز خسروی تا کربلای معلا و مسیر دسترسی مناسب، بسیاری از زائران این مسیر را برای تردد به عتبات عالیات انتخاب می‌کنند.

وی اظهار داشت: کمیته‌های مختلف ستاد اربعین تشکیل شده و کار رفع نواقص و تقویت زیرساخت‌ها و ایجاد مقدمات لازم برای پذیرایی از زائران را بر عهده دارند و طبق اعلام استاندار کرمانشاه و همچنین وزیر کشور عراق امسال مرز خسروی نیز پذیرای زائران اربعین خواهد بود از این رو نیاز است که دستگاه‌ها تمام تلاش خود را در این راستا به کار گیرند تا بتوانیم خادمان بسیار خوبی برای زائران اربعین باشیم.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: هم اکنون پیمانکاران مختلفی در قصرشیرین برای بهسازی و اصلاح قطعه ۹ و ۱۰ بزرگراه کربلا در قصرشیرین مستقر شده اند و عملیات بهسازی مسیر را شروع کرده اند.

وی ادامه داد: در صورت شبانه روزی شدن تردد زائران از مرز خسروی به طور یقین مرز خسروی پذیرای شمار زیادی از زائران خواهد بود که نیاز است دستگاه‌های مختلف و کمیته‌های مختلف ستاد اربعین امکانات و نیازسنجی‌ها را مطابق با ظرفیت زائران پیش بینی کنند.

تاتار گفت: عراق برای پذیرش زائران از مرز خسروی اعلام آمادگی کرده و در حال ایجاد مقدمات لازم در آن سوی مرز برای حضور زائران است و به زودی بازهم شاهد ترددزائران از این مرز خواهیم بود.

وی افزود: کمیته اسکان باید تمهیدات لازم را برای پذیرایی از زائران لحاظ کند و نسبت به استقرار امکانات خود در منطقه اقدام کند.

فرماندار قصرشیرین اضافه کرد: مرز خسروی مرزی است که برای همه شناخته شده و دارای قدمت بسیار زیادی است و در گذشته تنها مسیر عزیمت زائران و مقامات و شخصیت‌ها به عراق و عتبات عالیات بوده و از این رو باید تلاش کنیم که در خور نام این مرز امکانات لازم و زیرساخت‌ها ایجاد شود.

وی ادامه داد: مردم قصرشیرین نیز که از دیرباز میزبانان شایسته‌ای برای زائران بوده اند با روحیه خادمی و نوکری برای آقا امام حسین (ع) در خدمت زائران هستند.

به گزارش ایرنا؛ قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می‌گرفت.

خسروی یکی از مرز‌های مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه ایران به کربلاست؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، کاظمین ۲۰۳، کربلا ۳۰۰، سامرا ۳۲۶ و نجف ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد. خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین در غرب کرمانشاه قرار دارد.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهر‌های دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند.

زائرانی که از خسروی عازم عراق می‌شوند پیش از زیارت امام حسین (ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می‌کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار