مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه هرسال در فصل تابستان تعدادی از شهروندان در هنگام شنا در آب سد‌ها و رود‌ها غرق می‌شوند، از افراد، بخصوص جوانان و نوجوانان خواست از شنا کردن در آب سدها، کانال‌های آبیاری و رودخانه‌ها که علائم هشدار دهنده این شرکت نصب شده، جدا خودداری کنند.
کد خبر: ۱۰۵۴۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱ 04 July 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «محمود رضا شهلایی» روز هشدار داد: شنا در آب سدها، به دلیل عمق زیاد، یا گیر افتادن در گل و لای کف آب و یا مواجهه شدن با عوارض طبیعی و غیرطبیعی زیر آب مانند تغییر دمای شدید آب، یا فرو رفتن در گرداب آب بسیار خطرناک است.

وی یکی از رایج‌ترین عوامل خطر غرق شدگی در آب سد‌ها را تغییر دمای ناگهانی آب در لایه‌های مختلف آن دانست که منجر به گرفتگی عضلات و شوک دمایی به بدن شناگران می‌شود و او را غرق می‌کند و افزود: این ربطی به بلد بودن یا نبودن شنا ندارد، بنابراین افراد هشدار‌ها را جدی بگیرند، زیرا در اغلب غرق شدگی‌های در سدها؛ افراد کسانی هستند که به شنای خود اطمینان دارند، اما از این نکته تغییر دما و گرفتگی عضلات در آب سد‌ها ناآگاه و بی اطلاع هستند و غرق می‌شوند.

شهلایی همچنین بیان داشت: دما و سرعت جریان آب رودخانه‌های نیز در لایه‌های مختلف آن، متفاوت است و ممکن است سطح آن آرام و دمای هوا نیز خوب به نظر برسد، اما دمای سطح زیرین آب رودخانه، نزدیک به صفر باشد و مطمئنا سرعت آن نیز خیلی بیشتر است، همین موضوع باعث می‌شود کسی که به این موارد آشنایی ندارد، غرق شود.

وی گیر افتادن در گل و لایی کف رودخانه ها، کانال‌های آبیاری و سد‌ها را یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل غرق شدن افراد دانست و گفت در بسیاری از موارد عامل غرق شدگی افراد گیر افتادن آن‌ها در همین گل لایه‌ها گزارش شده، به همین خاطر به جوانان و نوجوانان اکیدا توصیه می‌شود، در مکان‌های علائم هشدار دهند نصب شده، از شنا کردن خود داری کنند.

شهلایی در ادامه برای پیشگیری از غرق شدگی به افراد توصیه کرد: با فنون اولیه شنا آشنا شوند، همچنین از شنا در مکان‌های ممنوعه و محیط‌های فاقد نجات غریق پرهیز کنند و از شوخی‌های خطرناک هنگام شنا و بیش از حد فرض کردن توانایی خود در شنا کردن خودداری کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه در پایان گفت: گرمای هوا سبب گرایش افراد به ویژه قشر جوان و نوجوان به شنا در رودخانه، دریاچه و کانال‌ها می‌شود، که این شور و اشتیاق در صورت عدم رعایت هشدار‌ها باعث می‌شود، خاطره تلخی برای آن‌ها و خانواده هایشان به جا گذارد.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت هزار و ۷۷۰ کیلومتر رودخانه و ۱۲ سد در حال بهره برداری دارد.

اداره کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه آمار متوفیان براثر غرق شدگی در سال ۱۴۰۰ در استان را ۲۴ نفر شامل سه زن و ۲۱ مرد اعلام کرد.

در سال ۱۴۰۱ نیز تاکنون ۲ تن بر اثر غرق شدگی در آب‌های استان جان خود را از دست داده اند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار