رکود اقتصادی و بیکاری در حالی سال‌هاست روح و روان مردم کرمانشاه را آزار می‌دهد که به نظر می‌رسد فعال کردن دوباره واحد‌های راکد صنعتی می‌تواند گام بلندی در راستای خروج استان از حالت فعلی و التیامی بر این زخم کهنه باشد.
کد خبر: ۱۰۵۸۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶ 26 July 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا استان کرمانشاه ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف دارد که متاسفانه غفلت از آن‌ها در سالیان متمادی باعث شده آنگونه که باید این استان به حق خود نرسد، یکی از همین ظرفیت‌های بزرگ در حوزه صنعت و معدن است و طبق گفته مسئولان امر حدود یک هشتم کل واحد‌های صنعتی در رکود به سر می‌برند که فعال سازی دوباره آن‌ها می‌تواند درد‌های کهنه این دیار نظیر بیکاری، رکود و خروج سرمایه هایش از استان به هوای یافتن شغل در دیگر استان‌ها را تا حد زیادی التیام بخشد.

شکی نیست که عدم توجه واقعی به مشکلات صنعتگران و رفع مسایل و دغدغه‌های آنان باعث عقب ماندگی استان در حوزه صنعت و تولید و در نهایت کاهش نرخ اشتغال شده است.

تسهیل روند رونق و شکوفایی واحد‌های تولیدی و صنعتی به عنوان مهمترین زیرساخت جهت رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار، همواره یکی از اولویت‌های برنامه‌ریزی مسئولان برای تقویت ظرفیت‌های صنعتی استان‌ها بوده است.

بخش وسیعی از مشکل صنعت و صنعتگران استان کرمانشاه، وجود طرح‌های راکد تولیدی، بحث تامین مالی و ارائه تسهیلات به واحد‌های صنعتی و تولیدی است که نیازمند توجه ویژه دولت در این بخش برای ادامه فعالیت واحد‌ها و جلوگیری از تعطیلی آنهاست.

عدم تکمیل زنجیره‌های صنعتی در کرمانشاه موجب شده که این استان از لحاظ صنعت در بین استان‌های کشور جایگاه مناسبی نداشته باشد، برای نمونه در استان‌های صنعتی وقتی یک صنعت مادر شکل می‌گیرد، بر اساس آن صنایع پایین‌دست متعددی ایجاد می‌شود.

توجه به فعال شدن واحد‌های کوچک و متوسط تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی در کنار واحد‌های بزرگ صنعتی، سهولت امر سرمایه گذاری و صدور مجوز‌ها و آموزش نیروی کار ماهر بومی در هر منطقه، نیازمند اهتمام ویژه مسئولان محلی است.

راه اندازی پروژه‌های صنعتی و تولیدی، رفع مشکل صنایعی که در سال‌های اخیر دچار رکود شده اند و رفع موانع ایجاد زیرساخت‌ها جهت سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی طرح‌ها موضوعاتی است که حتما باید با جدیت دنبال شود.

یادمان باشد فرصت آزمون و خطا در کرمانشاه مدت هاست به سر آمده و جسم خسته این دیار برای رونق و شکوفایی و رفع مشکلات دیرینه و کهنی مانند بیکاری، تنها با تلاش شبانه روزی و اقدام انقلابی قابل رفع خواهد بود.

هرچند نمی‌توان انتظار داشت زخم عمیق بیکاری که سال هاست چهره زیبای ایران اسلامی را خراشیده به این آسانی‌ها و در کوتاه مدت ترمیم شود، اما دست روی دست گذاشتن‌ها و دیر اقدام کردن‌ها باعث می‌شود این زخم بیشتر بر چهره این دیار نمایان و مردمانش را آزار دهد.

احیای ۹ واحد راکد صنعتی در کرمانشاه گامی برای رفع بیکاری و رونق اقتصادی استان

نرخ بیکاری کرمانشاه در سال گذشته در حالی ۱۴.۹ درصد اعلام شد که نشان می‌دهد دومین استان با نرخ بالای بیکاری در کشور هستیم و نسبت به میانگین نرخ بیکاری کشور با ۹.۲ درصد، ۵.۷ درصد بیشتر داریم. این نرخ نسبت به سال ماقبل آن تغییری نداشته و در هر ۲ سال نرخ بیکاری استان ۱۴.۹ درصد بوده، در حالیکه میانگین نرخ بیکاری کشور در سال گذشته ۴ دهم درصد کاهش داشته است.

استان کرمانشاه با نرخ بیکاری ۱۴.۹ درصدی در سال گذشته دومین استان با نرخ بالای بیکاری در کشور بوده و در این سال تنها استان هرمزگان با نرخ بیکاری ۱۵.۸ درصد، نرخ بیکاری بالاتری از کرمانشاه داشته است.

به تفکیک فصول نیز بهار سال گذشته نرخ بیکاری کرمانشاه ۱۴.۷ درصد، تابستان ۱۴ درصد، پاییز ۱۳.۲ درصد و در زمستان ۱۷.۹ درصد بوده است.

بر اساس آخرین آمار رسمی، استان کرمانشاه ۹۸ هزار بیکار دارد که از این تعداد ۳۸ هزار نفر معادل ۴۰ درصد دانش آموختگان دانشگاهی هستند که به دلیل نداشتن مهارت کافی، نتوانستند شغلی پیدا کنند لذا بیکاری، تورم بالا و پایین بودن درآمد سرانه شهروندان کرمانشاهی بزرگترین مشکل استان است که مردم امیدوارند با تحقق مصوبات و وعده‌های رییس جمهور و اعضای هیات دولت، بخشی از مشکلات حوزه بیکاری و اشتغال برطرف شود.

براساس اعلام رسمی مرکز ملی آمار ایران، نرخ بیکاری فصل بهار سال ۱۴۰۱ استان کرمانشاه ۱۵.۴ درصد است.

اما با نگاهی به سهم بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات از اشتغال استان می‌بینیم که صنعت در رده دوم اشتغال آفرینی قرار داشته و ۲۶.۶ درصد را به خود اختصاص داده است و این یعنی می‌توان با حمایت‌های بیشتر، هم توان تولید خود را افزایش دهیم و هم اینکه برای جوانان این دیار ایجاد شغل کنیم.

امروز در حالی ۸۷۰ واحد صنعتی در استان داریم که بنا بر اعلام مسئولان امر ۱۰۰ واحد آن راکد است، واحد‌هایی که اگر به چرخه تولید بازگردند قطعا در شکوفایی و رونق کرمانشاه موثر و خیل عظیمی از جوانان این دیار پیش از آنکه تصمیم به ترک استان بگیرند را مشغول به کار خواهد کرد.

احیای ۹ واحد راکد صنعتی در کرمانشاه گامی برای رفع بیکاری و رونق اقتصادی استان

فعال سازی ۹ واحد راکد صنعتی در کرمانشاه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اهتمام مجموعه مدیریتی استان برای فعال سازی و احیای دوباره واحد‌های راکد صنعتی، گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه ۹ واحد مجددا به چرخه تولید بازگشته و فعالیت خود را از سر گرفته اند.

«محسن دارابی» با بیان اینکه فعال سازی این ۹ واحد حدود ۲۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است، گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان امسال ۱۱ واحد صنعتی دیگر را هم با اشتغالزایی در حدود ۸۰۰ نفر فعال کنیم.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری این ۲۰ واحد صنعتی که امسال فعال شده و یا خواهند شد به بیش از هزار میلیارد تومان می‌رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه یادآوری کرد: سال گذشته نیز با تلاش‌های انجام گرفته و حمایت‌های مسئولان وزارتخانه و استان کرمانشاه ۲۴ واحد صنعتی و غیرفعال به چرخه تولید بازگشتند.

دارابی همچنین با اشاره به وجود ۸۷۰ واحد صنعتی در کرمانشاه، خاطرنشان کرد: ۱۰۰ واحد از این تعداد متاسفانه راکد هستند.

وی یادآوری کرد: در استان کرمانشاه ۲۲ شهرک و ناحیه صنعتی فعال است و حدود ۳۰ هزار نفر هم در حوزه صنعت مشغول به کار هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از راهبرد‌های وزارت صمت احیای واحد‌های راکد و به ظرفیت رساندن واحد‌هایی است که کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند عنوان کرد و افزود: بر همین اساس و راهبرد ابلاغی واحد‌های راکد استان شناسایی شده است.

دارابی تصریح کرد: برای احیای واحد‌های صنعتی راکد به کمک استانداری، فرمانداری‌های شهرستان‌ها و دستگاه‌های خدمات رسان مانند شرکت آب و فاضلاب، شرکت برق، شرکت گاز، بانک‌های عامل، ادارات کل امور مالیاتی و تامین اجتماعی و دیگر مجموعه‌هایی که با واحد‌های صنعتی و تولیدی در ارتباط هستند، نیاز داریم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با فعال کردن این ۲۰ واحد صنعتی و البته پنج واحد معدنی، گام‌های خوبی برای کاهش مشکل بیکاری و افزایش تولیدات استان برداشته شود.

احیای ۹ واحد راکد صنعتی در کرمانشاه گامی برای رفع بیکاری و رونق اقتصادی استان

فعال شدن ۶۰۰ واحد تولیدی در استان طی ۴ سال گذشته

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز با تاکید بر اینکه یکی از اولویت‌های اساسی مجموعه مدیریتی استان رفع مشکل واحد‌های صنعتی و تولیدی بوده است، گفت: در همین راستا حدود ۶۰۰ واحد خرد و کلان تولیدی و صنعتی طی چهار سال گذشته که راکد یا نیمه راکد بودند مجددا فعال شده‌اند.

«بهزاد باباخانی» به خبرنگار ایرنا توضیح داد: از این تعداد واحد‌های تولیدی احیا شده ۳۵۸ واحد در حوزه کشاورزی و ۲۴۲ واحد در حوزه صنعتی و معدنی بوده است.

وی با بیان اینکه احیای این واحد‌ها در استان برای بیش از چهار هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است، افزود: کارخانه نساجی کرپ‌ناز، شرکت کابل باختر، شرکت صنایع ورق بومان و کارخانه نیرومحرکه از مهم‌ترین واحد‌های راکدی هستند که در استان کرمانشاه طی این سال‌ها احیا شده‌اند.

معاون استاندار کرمانشاه همچنین از اهتمام ویژه مدیریت استان برای رفع مشکل واحد‌های تولیدی و رونق دوباره آن دسته از صنایعی خبر داد که در سال‌های اخیر دچار رکود شده‌اند، خبر داد و گفت: انجام این کار می‌تواند در کاهش مشکل بیکاری به عنوان دغدغه اول مردم و مسئولان کرمانشاه بسیار موثر باشد.

باباخانی تصریح کرد: خوشبختانه امروز همراهی خوبی میان دستگاه‌های ذی ربط برای رفع مشکل واحد‌های صنعتی و تولیدی استان وجود دارد و امیدوارم بتوانیم به تعهد خود برای فعال سازی ۲۵ واحد صنعتی و معدنی راکد تا پایان امسال عمل کنیم.

وی یادآوری کرد: عمده مشکلات واحد‌های راکد صنعتی و تولیدی مربوط به حوزه سرمایه در گردش، بدهی‌های بانکی و مالیاتی، فرسوده و از رده خارج شدن ماشین آلات و دستگاه‌های مورد نیاز است که تلاش می‌کنیم همه آن‌ها را رفع کنیم.

معاون استاندار کرمانشاه با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان کرمانشاه در مجموع ۱۰۹ جلسه برگزار کرد که در این جلسات ۷۱۴ مصوبه تصویب و ۴۳۵ مورد از آن‌ها اجرا شده است، گفت: قرار است امسال نیز ۵۰ جلسه به منظور بررسی وضعیت واحد‌های صنعتی مشکل دار استان تشکیل شود که امیدواریم کمکی به افزایش ظرفیت واحد‌های تولیدی نیمه فعال و راکد داشته باشد.

وی گفت: طبق بررسی بعمل آمده ستاد تسهیل کرمانشاه در سال گذشته جزء فعال‌ترین ستاد تسهیل استان‌ها بوده، اما نباید به این ارزیابی راضی باشیم و باید باتلاش بیشتر زمینه توسعه اقتصادی استان را در بخش‌های مختلف فراهم آوریم.

احیای ۹ واحد راکد صنعتی در کرمانشاه گامی برای رفع بیکاری و رونق اقتصادی استان

تمرکز خانه صنعت و معدن کرمانشاه برای رفع مشکلات واحد‌های راکد

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه نیز از تمرکز بر روی شناسایی واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل و رفع مشکلات آن‌ها خبر داد و گفت: با ریشه یابی موضوع متوجه شدیم بخش عمده‌ای از این مشکلات ناشی از سوء مدیریت، بدهی‌های بانکی و عدم همراهی و کمک دستگاه‌های ذی ربط با این دسته از واحدهاست.

«جهانبخش شکری» تصریح کرد: با احصای این مشکلات و در راستای رفع آن‌ها گام‌های خوبی برداشته شده که نتیجه آن فعال شدن بیش از ۲۴ واحد صنعتی و تولیدی در سال گذشته و برنامه ریزی برای فعال کردن ۲۵ واحد صنعتی و معدنی تا پایان سال جاری است که تاکنون ۹ واحد مشکل آن برطرف شده است.

وی با بیان اینکه خانه صنعت و معدن کرمانشاه برنامه‌های زیادی برای رفع مشکلات واحد‌های صنعتی و معدنی دارد، گفت: اعتماد نهاد‌های دولتی و واحد‌های تولیدی به این خانه و همدلی و انسجام صورت گرفته طی یکی دو سال اخیر باعث اتفاقات خوبی شده و واحد‌های زیادی به چرخه تولید بازگشته اند.

این مدیر صنعتی در ادامه به برخی از مشکلات صاحبان صنایع اشاره کرد و گفت: افزایش ۶ برابری تعرفه گاز و برق واحد‌های صنعتی موجب افزایش قیمت تمام شده کالا و در نتیجه از بین بردن توان رقابت کالا‌های ایرانی با کالا‌های خارجی در بازار داخلی و خارج شده است که ادامه یافتن این وضعیت در نهایت سبب افزایش قیمت کالاها، تعطیلی کارخانه ها، افزایش بیکاری و فقر می‌شود.

شکری خاطرنشان کرد: خوب است دولت برای جبران خسارت تولیدکنندگان و صنعت گران و رونق تولید تسهیلات ارزان قیمت و کم بهره برای آن‌ها در نظر بگیرد.

رییس خانه صنعت و معدن کرمانشاه همچنین یکی دیگر از مشکلات واحد‌های صنعتی و تولیدی را کارشناسان ادارات و بازرسی‌ها عنوان کرد که برای صدور مجوز، پروانه کار، نظارت و دیگر موارد سلیقه‌ای برخورد می‌کنند و گا‌ها کار یک واحد تولیدی را چند ماه به عقب می‌اندازند.

وی یادآور شد: واحد‌های صنعتی و تولیدی استان سال گذشته باوجود تحریم‌های خارجی و داخلی ناشی از وضع قوانین متضاد مانند مصوبه ممنوعیت صادرت کالا و همچنین شیوع بحران کرونا و راکدی بازار، اما با کار جهادی و تحمل سختی‌ها تعدیل نیرو نداشتند و با تمام توان کار کردند.

شکری در پایان گفت: فعالان بخش خصوصی و صاحبان صنایع در کنار کارگران این واحد‌ها جهادگران واقعی کشور و جامعه هستند که در خط مقدم مقابله با همه مشکلات از جمله تحریم ها، بیکاری و فقر جامعه توسعه و پیشرفت کشور قرار دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار