معاون سوادآموزی استان کرمانشاه گفت: در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشد جهشی سوادآموزی در استان را شاهد بوده‌ایم.
کد خبر: ۱۰۹۱۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷ 06 February 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا یاسر کرمی به مناسبت دهه مبارک فجر با بیان اینکه در سالهای قبل از انقلاب آمار بی سوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال استان کرمانشاه 66 درصد بود، افزود: در دوران قبل از انقلاب تنها حدود 40 درصد افراد در سنین کودکی فرصت سوادآموزی داشتند و مابقی کودکان به دلیل عدم برخورداری از امکانات زیرساختی از نعمت تحصیل محروم بودند.

کرمی با اشاره به وضعیت بد سوادآموزی بین جامعه زنان در دوران طاغوت، ادامه داد: در دوران قبل از انقلاب فاصله با سوادی بین زنان و مردان دو برابر بود، یعنی تقریبا مردان دو برابر زنان فرصت سوادآموزی پیدا می کردند.

وی به رشد سوادآموزی در سالهای پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: نرخ سواد در استان کرمانشاه در دهه ۷۰ به بالای ۶۰ درصد و این شاخص در دهه ۸۰ به بالای ۸۰ درصد رسید.

وی با بیان اینکه در دهه ۹۰ نرخ سواد در استان کرمانشاه به بالای ۹۰ درصد رسید، گفت: بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته در سال 1395 نرخ باسوادی استان کرمانشاه 96 درصد اعلام شده که این میزان در سال 1400 به عدد 97.3 درصد رسیده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه  با اشاره به کاهش فاصله نرخ باسوادی بین زنان و مردان در استان کرمانشاه در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: هم اکنون فاصله باسوادی بین زنان و مردان در استان کرمانشاه خیلی کم شده و تقریبا هیچ تفاوتی بین زنان و مردان برای سوادآموزی نیست.

 وی افزود:فاصله نرخ باسوادی بین روستائیان و شهرنشینان هم در استان کرمانشاه به زیر 10 درصد رسیده است.

کرمی ادامه داد: توزیع درست و عادلانه امکانات آموزشی در مناطق مختلف استان به ویژه در مناطق محروم مرزی از عوامل مهم بالارفتن نرخ سواد در استان کرمانشاه در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار