معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از صادرات محدود فرش در استان خبر داد و گفت: توسعه این صادرات نیازمند بستر سازی است.
کد خبر: ۱۰۹۱۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳ 08 February 2023
احسان باقرخانی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: بعد از شیوع بیماری کرونا تعداد زیادی از بافندگان فرش در استان کرمانشاه ریزش کرده و در حال حاضر حدود یک سوم این جامعه فعالند، عمده بافنده های ما را بانوان تشکیل می دهند که قالی بافی شغل اصلی آنها نیست و به صورت تفننی فرش می بافند که با توجه به بررسی های صورت گرفته در حال حاضر حدود ۳۰ هزار جمعیت بافنده فعال (بافندگان مستمر و حرفه ای) در استان داریم و حدود ۱۲۰ هزار متر مربع تولید فرش در سال در استان انجام می شود که این میزان تا بهمن ماه امسال حداقل ۱۱۰ هزار متر مربع بوده است. 
 
وی با اشاره به ایجاد زنجیره از پشم تا فرش جهت
تجاری سازی فرش کرمانشاه که چند سالی است آغاز شده، افزود: با همت بخش خصوصی، مجموعه استانداری و سایر مجموعه های مرتبط با تخصیص اعتبارات توانستیم ایجاد زنجیره را در استان اجرایی و تجاری سازی کنیم. 
 
وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای احیای نقوش قدیمی، به روز رسانی و رنگ آمیزی جدید نقوش فرش، تصریح کرد: به حدود ۱۸۰ واحد متمرکز و غیر متمرکز مجوز داده شد که بافت فرش و سپس فعالیت هایی مانند میخ کشی و برجسته کاری و.. انجام دهند. 
 
باقرخانی تصریح کرد: در استان اساتیدی فعال کردیم تا بافت فرش به مرحله فروش برسد و بعد از آن واحدهای فعالی اقدام به صادرات کنند در حال حاضر این صادرات (فرش) به صورت محدود و بیشتر به شکل غیر مستقیم در کرمانشاه وجود دارد و دستگاه هایی مانند 
کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هم به این عرصه ورود کردند. 
 
وی ادامه داد: در استان افرادی هستند که به عنوان صادر کننده فرش فعالند  و بخشی از این صادرات از طریق فرش فروشی های شهر های بزرگتری مانند کاشان و تبریز و به سفارش آن ها در کرمانشاه بافته و توسط آن ها صادر می شود.  
  
باقرخانی با تاکید بر اینکه موضوع مهم حفظ اشتغال موجود است و باید بستر و زمینه فعالیت و صادرات را در استان خودمان فراهم کنیم، خاطر نشان کرد: یکی از نقشه های ما نقشه کلیایی  بالغ بر ۱۴ نوع مدل فرش است که  ثبت جهانی شده و در راستای تجاری سازی آن اقداماتی صورت گرفته است. 
 
وی تاکید کرد: همه باید دست به دست هم بدهند تا فرش کرمانشاه قدمت دیرینه خود را در کشور حفظ کند و در راستای فروش آن هم خوشبختانه در بازار های جهانی مشتری های خاص خود را داریم. 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار