مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: فعلا خبری از شیوع آفت سن در مزارع گندم استان نیست.
کد خبر: ۱۰۹۶۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳ 13 March 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا کیومرث اکبری، با بیان اینکه بازدید مستمر کارشناسان شبکه بازدید و مراقبت استان از مزارع کوهپایه‌ای و دامنه‌ها و مناطق پایین دست مزارع مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل کرمانشاه برای شناسایی احتمالی آفت سن شروع شده، گفت: تاکنون موردی از ریزش سن مادر در مزارع استان مشاهده نشده است.

 اکبری ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی و رسیدن متوسط دمای شبانه روز به حدود 10 تا 12 درجه سانتیگراد احتمال ریزش سن گندم در روزهای آتی در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر استان وجود دارد، لذا لازم است همکاران شبکه بازدید و مراقبت بازدیدهای خود را برای شناسایی احتمالی آفت سن ادامه داده تا به محض شیوع آفت نسبت به مبارزه با آفت اقدام شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه مبارزه با آفت سن در مزارع گندم ضروری است، گفت: شیوع آفت سن در مزارع گندم به شدت کیفیت محصول را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر درصد دانه‌های سن زده از حدی بیشتر شود گندم مرغوبیت لازم برای تولید نان را ندارد، تا جایی که سیلوها از پذیرش آن امتناع می‌کنند.

وی با بیان اینکه سم کافی برای مبارزه با آفت سن در مزارع استان موجود است و مشکلی برای تامین سم مورد نیاز کشاورزان نداریم، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال مبارزه با آفت سن در مزارع گندم استان به حدود 350 هزار هکتار برسد.

 به گفته اکبری سال گذشته مبارزه با آفت سن در مزارع استان به 310 هزار هکتار رسید.

وی اشاره‌ای هم به پایش مستمر مزارع استان برای مبارزه با زنگ زرد گندم داشت و گفت: تاکنون هیچ موردی از شیوع زنگ زرد هم در مزارع استان دیده نشده، هرچند در استانهای فارس، خوزستان و بخش‌های جنوبی ایلام کانون‌های این بیماری شناسایی شده است.

وی ادامه داد: در صورت وقوع پیش بینی‌ها در مورد بارش های بهاره نرمال و حتی بالاتر از نرمال در استان احتمال وقوع زنگ زرد و سایر آفات غلات دور از انتظار نیست.

وی اشاره ای هم به بازدیدهای در دست انجام برای مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم و جو داشت و گفت: هم اکنون پایش‌ها در این زمینه در حال انجام است و در مزارعی که مرحله رشد علف‌های هرز به حد مبارزه رسیده نسبت به مبارزه با علف‌های هرز اقدام خواهد شد.

اکبری ادامه داد: هم اکنون شرایط آب و هوایی برای مبارزه با علف‌های هرز در مناطق گرمسیر و نیمه‌گرمسیر استان مهیا است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار