مدیر کل امور عشایری استان کرمانشاه:
مدیر کل امور عشایری استان کرمانشاه با اشاره به آغاز کوچ بهاره عشایر از اواسط فروردین ماه گفت: ١١ نقطه در استان برای برپایی سیاه چادر عشایر و میزبانی از مسافرین نوروزی در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۱۰۹۶۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴ 14 March 2023
علی جعفر رضایی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه با اشاره به برگزاری جلسات "زمان کوچ عشایر" با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی اظهار کرد: کوچ عشایر استان از مراتع قشلاقی به مراتع ییلاقی از ۱۵ فروردین ماه آغاز می شود. 
 
وی افزود: عشایر استان از ۱۵ اردیبهشت ماه می توانند دام های خود را در سطح استان وارد مراتع ییلاقی کنند 
و به منظور جلوگیری از آسیب به این مراتع پیش از این زمان اجازه ورود نخواهند داشت. 
 
وی خاطر نشان ساخت: بسیاری از عشایر به شکل سنتی و پیاده کوچ می کنند که این روند حدود ۳۰ الی ۴۵ روز برای رسیدن به مراتع ییلاقی به طول می انجامد. 
 
مدیر کل امور عشایری استان کرمانشاه ادامه داد: برای خدمات رسانی و تامین امنیت مسیرهای کوچ با دستگاه های ذیربط از جمله نیروی انتظامی و راهداری مکاتباتی به منظور خدمات رسانی در حین کوچ و بعد از استقرار در مناطق ییلاقی از قبیل آبرسانی سیار ،توزیع آرد ،توزیع سیلندر گاز ونفت سفید انجام می شود.
 
وی به خدمات رسانی شبکه های بهداشت شهرستان ها در طول مسیر کوچ قشلاق تا ییلاق هم اشاره ای داشت و گفت: امور عشایری هم خدمات لازم را در طول مسیر کوچ ارائه می دهد همچنین عشایر استان باید پیش از  کوچ بهاره زمان کوچ خود را به  اداره کل امور عشایری و اداره کل دامپزشگی جهت هماهنگی های لازم اعلام کنند. 
 
وی گفت: عشایر استان کرمانشاه دارای ١۴ هزار خانوار با جمعیت معادل ٧۵ هزار نفر با دارا بودن یک میلیون و چهارصد هزار رأس دام  ۳۰ درصد نیار پروتئینی استان را تامین می کنند که این تولیدات شامل ۱۲ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۲۴ هزار تن تولید شیر وفرآورده های آن، ۱۷۰۰ تن الیاف دامی، ۹۰۰ تن روغن حیوانی و ۲۲ هزار قطعه صنایع دستی در طول سال است. 
 
وی تاکید کرد: با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی وستاد سفر نوروزی ۱۱ نقطه در استان که دارای ظرفیت گردشگری بالایی است برای برپایی سیاه چادرهای عشایری و میزبانی از مسافرین نوروزی از ٢۵ اسفند ماه در نظر گرفته شده که در این سیاه چادرها ،  تولیدات صنایع دستی عشایری و فرآورده های لبنی، پخت غذاهای محلی و انواع شیرینی های محلی، موسیقی های بومی محلی عشایری و نحوه زندگی ان ها نمایش داده می شود. 
 
رضایی هدف از برپایی این سیاه چادرها را معرفی ظرفیت های فرهنگی و تولیدی جامعه عشایری استان اعلام کرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار