«محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر سه‌شنبه در پیامی درگذشت شاعر نامدار کرمانشاهی استاد «محمدجواد محبت» را تسلیت گفت.
کد خبر: ۱۰۹۶۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰ 15 March 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، در متن این پیام آمده است: «به نام خدا انا لله و انا الیه الراجعون با کمال تاثر با خبر شدم که یکی از برجسته‌ترین شاعران معاصر استاد محمدجواد محبت دارفانی را وداع گفت.

در ادامه متن این پیام آمده است: محبت از معدود شاعرانی است که شعرش قبول خاطر خاص و عام یافته و زمزمه محبت کودکان و بزرگسالان است که نمونه آن شعر مشهور «دو کاج» اوست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه متن پیامش آورده است: علاوه بر آثار پرشمار و خواندنی او، محبت که تجلی تمام و کمال نام خود بود به‌عنوان آموزگار نسلی از شاعران برجسته روزگار ما را که بیشتر از خطه هنرپرور کرمانشاه هستند در دامان خود پرورد که از این میان می‌توان به شاعر بزرگ انقلاب مرحوم احمد عزیزی اشاره کرد که در ابتدای راه شاعری از راهنمایی‌های او بهره‌مند شده بود. هر چند شاعر و هنرمند زنده به عشق است و زندگی‌اش حتی پس از مرگ در قالب اشعار و کلماتش ادامه می‌یابد ولی فقدان آن جان نازنین مصیبت بزرگی برای دوستداران شعر و ادب فارسی است که ان‌شاءالله شاگردان او با تداوم راهش جای خالی او را پر کنند.

اسماعیلی در پایان پیامش آورده است: از خداوند متعال برای این روان شاعر بزرگ آرامش و برای خانواده و تمام ادب‌دوستان شکیبایی طلب می‌کنم.

«محمدجواد محبت» شاعر برجسته کرمانشاهی که کودکان ایرانی او را با شعر «دو کاج» می‌شناسند، صبح سه‌شنبه ۲۳ اسفند براثر عارضه قلبی در سن ۸۰ سالگی درگذشت. ‌

مرحوم استاد محبت در سال ۱۳۲۲ در شهر کرمانشاه چشم به جهان گشود و از شاعران فعال پیش از سال ۱۳۵۷ و از همفکران جلال آل احمد بود.

وی کودکی و تحصیلات خود را در کرمانشاه گذراند و سپس به عنوان معلم در روستاهای قصرشیرین به خدمت مشغول شد، شعرهای او از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۴ در مجلات توفیق، خوشه، روشنفکر، دریچه، تهران مصور و هفته‌ نامه مشیر چاپ می‌شد.

از سال ۱۳۶۲ به گروه مولفین کتاب‌های درسی پیوست و آثاری از او در کتاب‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم ابتدایی درج شد.

وی یکی از چهار شاعری است که جایزه شعر فروغ به او اختصاص یافته است.

از جمله آثار محمدجواد محبت می توان به "از خیمه‌های عاشورا، آن سوی چهره زرد خورشید، موج عطرهای بهشتی، خانه هل اتی، آه... ای بانوی طوبی سایه آه...، گریه دل ناصبوران، گلوی سبز آواز، خاطرات سبز، از مرزهای فریاد، گزیده ادبیات معاصر، قلب را فرصت حضور دهید، رگبار کلمات، کوچه باغ آسمان، با بال این پرنده سفر کن" اشاره کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار