مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی خبرداد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی از ثبت 100 موقوفه جدید درسال جاریخبر داد و افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال تعداد موقوفات جدید به 200 مورد برسد.
کد خبر: ۱۴۱۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹ 08 December 2015

به گزارش  تابناک تبریز، حجت الاسلام "علی مصائبی" در نشست خبری به مناسبت هفته وقف، اظهار کرد: وقف تجارت بدون ربا و سالم ترین اقتصاد اسلامی است که آثار و برکاتش همواره در جامعه ساری و جاریمی باشد.

وی با بیان اینکه 450 مورد موقوفه آموزشی، بهداشتی و درمانی، خدماتی و اداری در استان وجود دارد، عنوان کرد: عرصه بسیاری از ادارات، مدارس، مساجد، مهدیه‌ها و ... جزو موقوفات است و به نوعی مردم با موقوفات در ارتباط هستند و از برکات آن بهره می‌برند.

وی با تأکید بر اینکه همه باید تلاش کنیم حقوق موقوفه را احیا کرده و نیت واقف را اجرا کنیم، گفت: کسانی که موقوفه را بدون پرداخت اجاره غصب کرده اند، کار اشتباه و غیر شرعی انجام داده اند، همچنین باتوجه به اینکه درآمد های موقوفه در راه خیر صرف می شود، مردم نباید انتظار تخفیف در اجاره این موقوفات داشته باشند.

مصائبی با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ وقف، افزود: انتظار داریم اساتید، عالمان، دبیران، رسانه ها و ... در راستای آشنا کردن مردم با فرهنگ وقف و ترویج این فرهنگ تلاش ویژه ای انجام دهند.

وی با اشاره به درآمد کم موقوفات استان، عنوان کرد: بیش از یک هزار و 414 رقبه انتفاعی در استان وجود دارد ولی متأسفانه به خاطر اینکه کاربری این موقوفات بیشتر فضای سبز است، درآمد چندانی از آن ها کسب نمی شود.

وی در خصوص اینکه در کدام حوزه ها نیاز به موقوفات احساس می شود، بیان کرد: باتوجه به اینکه حوزه های علمیه در زمینه ترویج دین اسلام نقش بسزایی ایفا می کنند، در زمینه ترویج دین اسلام و همچنین درزمینهکمک به تحصیل دانش آموزان و دانشجویان بی بضاعت نیازمند موقوفه جدید هستیم.

مصائبی با اعلام اینکه تعداد موقوفات روحانیون بیش از سایر اقشار جامعه است، گفت: متاسفانه برخی موقوفات روحانیون با نام افراد دیگری شناخته می شود و از این رو وقف نامه ها را بازخوانی می کنیم تا واقفین اصلی مشخص شوند.

وی افزود: آمادگی داریم به کسانی که در زمین موقوفه زندگی می کنند، در صورت مشکل دار نبودن ملک و در قبال دریافت قیمت ملک سند صادر کنیم.

مصائبی در رابطه با برنامه های هفته وقف، اظهار کرد: به صدا در آمدن زنگ وقف در مدرسه شهید محمودی، برگزاری همایش یاوران وقف، غبار روبی مزار شهدا، دیدار با امام جمعه تبریز، دیدار با استاندار، سخنرانی مدیر کل اوقاف قبل از خطبه های نماز جمعه تبریز، برگزاری مراسم لبیک یا رسول الله، برپایی ایستگاه همه واقف باشیم، مراسم ویژه شهادت امام رضا (ع)، برپایی نمایشگاه توانمدی های استان در قالب سرمایه گذاری و وقف، غبار روبی آستان مقدس سید حمزه (ع)، همایش وقف و رسانه، برگزاری نشست تخصصی، همایش عالم واقف آیت الله قاضی طباطبایی، حضور مدیرکل، معاونین و کارشناسان در صدا و سیما، دیدار با خانواده شهدا و واقفین و جانبازان و عیادت از کودکان بی سرپرست برنامه های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در طول هفته وقف است.

وی با اشاره به اینکه اداره اوقاف متولی اصلی مساجد است، خاطرنشان کرد: رسیدگی به مشکلات فیزیکی مساجد وظیفه اوقاف است ولی انتخاب امام جماعت ها و برپایی برنامه های فرهنگی در مساجد بر عهده ما نیست.

مصائبی در خصوص ساماندهی وضعیت مساجد استان، بیان کرد: مساجد تبریز در سطح کشور جزو برترین و با امکانات ترین مساجد است، از دیر باز خریداری امکانات برای مساجد از طریق خیران انجام می گیرد و باتوجه به بودجه محدود اداره اوقاف، از پتانسیل خیران برای بازسازی و خرید وسایل برای مساجد استفاده می کنیم.

وی همچنین در رابطه با باز نبودن تعدادی از مساجد به صورت تمام وقت، گفت: درب تمامی مساجد نیم ساعت قبل از اقامه نماز تا نیم ساعت بعد از نماز باز می باشند و برخی مساجد بین راهی نیز بصورت شبانه روزی باز هستند.

وی در رابطه با اختلاف نظرهای اداره اوقاف و میراث فرهنگی در خصوص مسجد کبود، گفت: با تمامی ادارات بخصوص میراث فرهنگی تعامل داریم و به هیچ اختلاف سلایق سیاسی و جناحی را وارد امور نمی کنیم، هر چند مسجد کبود بنای تاریخی است ولی از مهم تر از همه یک مسجد است که بادی قداصت و حرمت آن حفظ شود، درست نیست هرکسی با هر دینی و با کفش وارد مسجد شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی یادآور شد: برخی بقای متبرکه در سطح استان وجود دارد که متعلق به امام زاده ها نیستند ولی انسان های بزرگ که به صداقت و دین داری شهرت داشتند، در آن محل ها دفن شده اند و مکان های مقدس و قابل احترامی برای مردم هستند.

وی تأکید کرد: مردم مومن آذربایجان شرقی باید ارزش بیشتری به امام زاده ها قایل باشند؛ بطوری که بهتر است تجمع های حسینی بجای میدان ساعت در محل امام زاده سید حمزه برگزار شود./ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :