معاون اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری کرمانشاه گفت: بنا نداریم در اجرای مگا پروژه‌ها فقط از اعتبارات دولتی استفاده کنیم.
کد خبر: ۱۴۳۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷ 13 December 2015
معاون اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری کرمانشاه گفت: بنا نداریم در اجرای مگا پروژه‌ها فقط از اعتبارات دولتی استفاده کنیم.

دکتر هدایت حاتمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با ارائه تعریفی از مگاپروژه‌ها، افزود: مگاپروژه یا ابرپروژه به پروژه‌های عظیمی اطلاق می‌شوند که بیش از یک میلیارد دلار  سرمایه‌گذاری داشته باشند و اصلي‌ترين ويژگي آنها اين است كه بصورت مستقیم و غیرمستقیم بر جنبه‌های مختلف جامعه از جمله اقتصاد، فرهنگ، سیاست، محیط زیست و اجتماع تاثير بگذارند.


وی با اشاره به روند توسعه‌ای که مگاپروژه‌ها ایجاد می‌کنند، ادامه داد: این پروژه‌ها زمينه را براي بسياري از فعاليت‌های دیگر مثل توسعه راه‌ها (از جمله خطوط ریلی، فرودگاه‌ها)، نیروگاه‌ها، سدها، مناطق ویژه اقتصادی، زیرساخت‌های عمومی و ... فراهم می‌کنند.

معاون اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری کرمانشاه پیچیدگی را از دیگر ویژگی‌های مگاپروژه‌ها دانست و تاکید کرد: این پیچیدگی‌ها شامل زمان طولانی اجرا، پیچیدگی فنی و تکنولوژیکی، تعدد ذینفعان و از همه مهمتر چند تخصصی بودن این پروژه‌ها می‌باشد.

حاتمی یادآور شد: قطعا يكي از مهمترين راه‌های توسعه اقتصادي استان کرمانشاه اجراي اين پروژه‌هاست كه مي‌تواند ضمن تقويت زيرساخت‌ها به ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي در استان نيز منجر شود.

وی مگاپروژه‌ها را زیرساخت و نقطه آغازی برای حرکت و خیز بلند استان به سمت توسعه اقتصادی و همچنین پایه و اساس تحول اقتصاد استان دانست که می‌توانند نقش اساسی در رشد صنعتی منطقه داشته باشد.

به گفته این مسئول طرح‌هایی مانند پالایشگاه آناهیتا، منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین، دالان گردشگری بیستون - طاق بستان، انتقال آب سيروان به مناطق گرمسيري، راه آهن، پتروشيمي، توسعه فرودگاه كرمانشاه، مونوريل و ... از جمله مگاپروژه‌های کرمانشاه هستند که می‌توانند زمینه توسعه اقتصادی استان را فراهم کنند.

حاتمی خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها معمولا چون در قالب پروژه‌هاي ملي تعريف مي‌شوند، بودجه آنها نيز از محل اعتبارات ملي تامين خواهد شد

وی با بیان اینکه بنا نداريم صرفا از اعتبارات دولتي برای اجرای ابرپروژه‌ها استفاده كنيم، اظهار کرد: يكي از خصوصيات ابرپروژه‌ها اين است كه عامل تشويقي و محرك براي حضور بخش خصوصي باشند.

به گفته این مسئول، در این راستا دولت صرفا زيرساخت‌ها و شرايط فعاليت بخش خصوصي را فراهم می‌کند.

حاتمی تصریح کرد: از سوی دیگر در فضاي پساتحريم امكان حضور هلدينگ‌ها و شرايط مناسب سرمايه‌گذاري در استان بیش از پیش فراهم است و می‌توان با استفاده از فاينانس بين‌المللي، مشاركت و BOT  مگاپروژه‌ها را به سرانجام رساند.

معاون اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری کرمانشاه با بیان اینکه سياست‌هاي مديريت استان تعريف نكردن پروژه‌هاي جديد است، گفت:  در اجرای مگاپروژه‌ها تكميل و به سامان رساندن پروژه هاي قبلي و نيمه تمام با همکاری بخش خصوصی در اولویت است.

وی در ادامه به نیاز اساسی این پروژه‌ها به نیروی ماهر و متخصص اشاره کرد که نباید از این امر غافل شد.

به گفته حاتمی باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان نیز در اجرای ابرپروژه‌ها استفاده کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار