"دکه ی خبری تابناک همدان"درنظر دارد؛ همه روزه مهمترین عناوین اخبار استان را ازدیدگاه رسانه های استان به آگاهی مردم برساند؛لذا مخاطبین محترم می توانندما را با نظرات سازنده خودجهت بهبود اطلاع رسانی، همراهی نمایند.
کد خبر: ۱۴۵۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰ 16 December 2015

دهه ی فجرمربوط به هیچ جریان سیاسی نیست

ایرنا - معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان گفت: مناسبت دهه فجر و سایر برنامه ها مربوط به هیچ جریان سیاسی نیست که بخواهند از آن مصادره به مطلوب کنند بلکه اختصاص به حاکمیت نظام دارد.

محمد ابراهیم الهی تبار روزدرنشست ستاد دهه فجر استان همدان افزود: با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در مناسبت های دهه فجر هر فردی به دنبال منافع خود است اما باید به گونه ای برنامه ریزی شود که همه به دنبال منافع کلی نظام باشند.

وی اضافه کرد: در بحث انتخابات مجلس باید در برنامه ریزی ها به گونه ای عمل شود که خدشه ای به برنامه های دهه فجر ایجاد نشود و برنامه های کلی در راستای استفاده شخصی و جناحی به نفع فرد و جریان خاص در امر انتخابات رقم نخورد.

معاون استاندار همدان با بیان اینکه ما از برنامه جریان های سیاسی دارای مجوز استقبال می کنیم گفت: ما وظیفه داریم از جریان های قانونی حمات کنیم تا شور و نشاط سیاسی در جامعه فراهم شود.

الهی تبار افزود: کاندیدای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هر کدام زمانی برای تبلیغ افکار و اندیشه های خود دارند و باید در آن وقت تعیین شده به تبلیغ بپردازند.

وی اضافه کرد: در بحث انتخابات باید زمینه ایجاد مشارکت حداکثری شکل گیرد تا با یک رقابت سالم حماسه خوب سساسی رقم بخورد و هر چه کاندیدا بیشتر باشند فضای سیاسی بانشاط تری ایجاد می شود و مردم حضور بیشتری خواهند داشت.

الهی تبار با بیان اینکه رمز و راز ماندگاری انقلاب اسلامی اتکال به خداوند متعال و حضور مردم است افزود: همه باید برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تلاش کنند.

وی با تاکید بر اینکه همه باید در راستای وحدت ملی گام بردارند و حرکت های زشت و قبیح که به وحدت ملی خدشه وارد می کند را انجام ندهند گفت: تیم مذاکره کننده با اقتدار فعالیت خود را انجام داده و به فرموده رهبر معظم انقلاب با اعتماد به نفس از آرمان های اسلام دفاع کرده است و نباید در مناسبت های ملی و وحدت ملی این مساله زیر سوال برود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان ادامه داد: امسال 37 امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است انقلابی که برای رسیدن به آن هزینه های زیادی پرداخت شد و شهدای زیادی را تقدیم کردیم.

الهی تبار افزود: در برنامه های فرهنگی دهه فجر امسال رویکرد فرهنگی بصیرت افزایی، دشمن شناسی، همدلی و همزبانی ، خود باوری و مدیریت جهادی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: فعالیت های دهه مبارک فجر در سال جاری باید موجب تقویت، همدلی و همزبانی، وفاق و موجب نشاط مردم شود و به دور از کشمکش های سیاسی و حمایت از داوطلبان انتخابات انجام شود.

وی اظهار کرد: دهه مبارک فجر بهترین فرصت است تا در قالب سخنرانی و فعالیت های ادبی و شکل های مختلف نسل امروز را نسبت به فضای انقلاب آگاه کنیم و در این برنامه ها باید اصول خدشه ناپذیر انقلاب تقویت، بزرگ ، نمایان و ارائه شود.

وی در ادامه با بیان اینکه شهید آیت الله مدنی در پیروزی انقلاب اسلامی نقش اصلی داشتند گفت: در برنامه های دهه فجر یاد و خاطره این شهید و سردار شهید همدانی که حق بزرگی به گردن انقلاب و نظام دارند گرامی داشته شود.

* پذیرایی مردم همدان از زائران اربعین حسینی ستودنی بود

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه پذیرایی مردم همدان از زائران اربعین حسینی ستودنی بود گفت: حضور پرشور و با نشاط مردم در مناسبت های مختلف فرهنگی از جمله پذیرایی از زائران امام حسین (ع) بسیار پرشور و با نشاط بود و مردم این استان در این زمینه خوش درخشیدند.

الهی تبار افزود: راه اندازی هشت موکب در ایران، عراق و مهران و پذیرایی از زائران اربعین حسینی بسیار ستودنی است و زیبایی این کار وقتی خود را بیشتر نشان داد که مردم خودشان پای کار آمدند.

وی ادامه داد: مردم روستاهای استان همدان زائران اربعین حسینی را اسکان داده و پذیرایی کردند و همه آماده پذیرایی از زائران اربعین حسینی بودند.

وی اظهار کرد: مردم در عرصه های مختلف همانند سفر رییس جمهوری، تشییع پیکر سردار شهید همدانی همیشه حضوری پرشور و با نشاط داشتند و این حضور پرشور باید در جشن استقلال و پیروزی انقلاب اسلامی در دهه فجر امسال نیز رقم بخورد.

وی ادامه داد: همه کسانی که دل در گرو نظام دارند باید در این فضا حضور پرشور داشته باشند و زیر چتر مجموعه قرار گیرند و دهه فجر بهترین فرصت برای این کار است.

الهی تبار با تقدیر از مسئولان و تلاش های آنها برای اجرای مناسب برنامه های ماه محرم و صفر ادامه داد: در حوزه فرهنگی و اجرایی با حذف بدعت های حرکت های خوبی در سال جاری انجام شده است.


افزایش مصرف گاز درهمدان

ایسنا - مدیرعامل شرکت گاز استان همدان از افزایش مصرف گاز بخش خانگی در استان خبر داد و گفت: در روزهای اخیر به علت برودت هوا و سرما مصرف گاز در بخش خانگی 10 درصد افزایش داشته است.

"محمدمهدی مهدوی" با بیان اینکه مصرف گاز در استان همدان 12.5 میلیون مترمعکب در روز بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر مصرف گاز 1.5 میلیون مترمکعب در بخش‌های صنایع و نیروگاه کاهش داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه اولویت در گازرسانی بخش خانگی است، خاطرنشان کرد: در کل کشور 70 درصد مصرف گاز به بخش خانگی و 30 درصد در بخش‌های دیگر اختصاص می‌یابد.

مهدوی عنوان کرد: در استان همدان میزان مصرف گاز بخش خانگی 12.7 تا 13.2 میلیون مترمکعب در روز است که در روزهای اخیر به 14.5 میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان با بیان اینکه شرکت گاز استان همدان 541 هزار مشترک گاز دارد، افزود: هزار و 900 واحد صنعتی و کشاورزی و 505 هزار واحد در بخش خانگی از گاز بهره‌مند هستند.

وی با اشاره به افزایش مصرف گاز در بخش اداری نیز گفت: در بخش اداری نیز در روزهای اخیر رشد مصرف وجود داشته است اما با هماهنگی‌های صورت گرفته مقرر شده تا بعد از پایان وقت اداری تمامی ادارات سیستم گرمایشی را خاموش کرده و مصرف گاز را به حداقل برسانند.

مهدوی با بیان اینکه 70 درصد مصرف روزانه گاز به گرمایش اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: مصرف گاز بخش خانگی در فصول غیرسرد 30 درصد بوده که در زمستان به 70 درصد می‌رسد.


کشف باند استریل در شکم یک بیمار

همدان پیام - این روزها خبرهای عجیب حوزه سلامت به گوش می‌رسد؛ از کشیدن بخیه کودک تا مرگ 42نفر با آنفلوآنزا و حالا هم جا ماندن گاز استریل در بدن بیمار نهاوندی که هرکدام به تنهایی چالشی بزرگ برای پزشکان و متولیان سلامت کشور و استان شده‌اند.

جا ماندن گاز استریل در شکم بیمار زن نهاوندی و انعکاس آن در گروه‌های مجازی و واکنش‌های مردم در فصلی که تصور می‌رفت شیوع آنفلوآنزا دغدغه مهم آنها باشد، موجب شکستن سکوت مدیران حوزه بهداشت ‌و درمان شهرستان و در نهایت نشست خبری شد تا این موضوع با پاسخ به سؤال‌های بی‌جواب خبرنگاران شفاف‌سازی شود.

هر چند این نشست 3 روز پس از این ماجرا برگزار شد و پیش از آن شجره‌نامه و مشخصات این بیمار برخلاف میل خانواده بیمار در گروه‌ها و فضاهای مجازی منتشر شده بود. جالب آنکه این واکنش‌ها موجب پیش‌دستی پزشکان شده است و نتیجه آن درخواست پایان ادامه خدمت در شهرستان می‌باشد.

هر چند این شرایط از نحوه پاسخ دادن آنها در این نشست به خبرنگار همدان‌پیام زمانی که پرسش کرد و خواستار شفاف‌سازی موضوع جا ماندن گاز استریل در شکم بیمار نهاوندی شد، کاملاً واضح بود.

این در حالی است که حوزه درمان کشور با حادثه بیمارستان خمینی شهر اصفهان 2 هفته‌ای می‌شود که در صدر رسانه‌ها و فضای مجازی قرار گرفته و تقریباً این حوزه به پر حاشیه‌ترین حوزه کشور در شرایطی که طرح تحول نظام سلامت میانه‌های راه را طی می‌کند، تبدیل شده است.

اما در نهاوند اواسط تابستان بود که بحث شایع شدن بیماری «التور» با تکذیب مواجه گردید! و در شرایطی که انتظار می‌رفت شیوع بیماری آنفلوآنزا دغدغه و نگرانی مردم و مسئولان باشد به اصطلاح یک خطای پزشکی، شهروندان را به واکنش در فضاهای مجازی وادار کرد.

در این نشست که محور آن بر همین خطاهای پزشکی بود، برخلاف همیشه 4 ساعت به طول انجامید و رئیس بیمارستان علیمرادیان نهاوند این اتفاق را یک امر طبیعی و اجتناب‌ناپذیر در پزشکی دانست!. سیامک دانشور با خواندن چند خطی از کتاب «اصول جراحی شوارتز» با بیان اینکه این اتفاق یک خطای پزشکی بوده است، گفت: «رخ دادن این اتفاق سالیانه در یک بیمارستان طبیعی محسوب می‌شود».

بر اساس کتاب اصول جراحی «شوارتز»، وي- كه با پیش‌بینی محوریت نشست، آن را به همراه خود آورده بود-، جا ماندن ابزار عمل در حین اجرای عمل جراحی در شکم بیمار، شایع‌ترین خطای پزشکی اعلام كرد.

حادثه ‌ای که جراحی بیمار نهاوندی را تمدید کرد

اما ماجرا از آن قرار است که به گفته رئیس بیمارستان علیمرادیان، ماه گذشته پس از انجام یک عمل جراحی بر روی یک خانم جوان به‌ صورت غیرعمد یک ‌تکه گاز استریل در شکم بیمار جا مانده و پزشک حاضر در اتاق عمل بدون اطلاع و مشاهده آن شکم بیمار را بخیه می‌کند.

پس از گذشت نزدیک به یک ماه و احساس درد از سوی بیمار و مراجعه وی به پزشک و سونوگرافی، وجود شئ‌اي در شکم بیمار که موجب عفونت شده است، تأیید می‌شود.

دانشور افزود: پس از اطمینان از وجود این شئ در شکم بیمار مورد مراجعه، بلافاصله تحت عمل جراحی قرار گرفته و پس از خارج کردن گاز استریل جلسه اضطراری با حضور رئیس شبکه بهداشت ‌و درمان نهاوند، معاون فرماندار در بخش سلامت و همراه بیمار برای پیگیری این مسأله برگزار شد.

اکنون یک طرف ماجرا جا ماندن شئ در شکم بیمار حین عمل جراحی است که به گفته دانشور، یک امر طبیعی یا خطای پزشکی است که اجتناب‌ناپذیر است؛ از طرفی دیگر سوابق پزشکی، پزشک جراح است که مورد نظر و سؤال مردم است.

هرچند دفاعیات مدیران حوزه بهداشت‌ و درمان و رئیس بیمارستان علیمرادیان از سابقه موفق و علم پزشکی طبیب مورد نظر را هم نمی‌شود در این نشست نادیده گرفت.

رئیس بیمارستان علیمرادیان نهاوند بيان کرد: پزشک معالج بیمارِ ذکر شده، از پزشکان نهاوندی باسابقه و مقیم این شهرستان است و در تبحر و تخصص این پزشک جای شک و شبهه‌ای وجود ندارد.

اما در بحث خطای انجام شده هم باید بگویم که در صورت وجود هرگونه مشکل از سوی پزشکان با آنها برخورد می‌شود و بیمار و همراهان مختار هستند طبق قانون از پزشک معالج شکایت کنند تا در صورت تشخیص بر عمدی بودن عمل، مراجع قضایی و حقوقی با وی برخورد كنند؛ کما اینکه هیچگونه پنهان‌کاری در این روند صورت نگرفته است.

خطای انسانی در حرفه پزشکی

اما مدیر شبکه بهداشت ‌و درمان شهرستان هم در تکمیل این پاسخ‌ها گفت: جا ماندن شئ پس از عمل جراحی در بدن بیمار یک مورد در سال برای هر بیمارستان امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است.

به گفته جلال‌الدین امیری، خطای انسانی در همه حرفه‌ها وجود دارد، ولی اگر خطاها مستمر و هدفمند باشد قابل ‌پیگیری و برخورد است؛ اما آن سوی ماجرا را هم نباید نادیده گرفت كه مشکلات این حوزه در رخ دادن این خطاها هم بی‌تأثیر نیست.

طرح تحول نظام سلامت و سنگ‌اندازی‌هایی که...

اما به گفته امیری، این حاشیه‌ها یک روی دیگری هم دارد و آن طرح تحول نظام سلامت است که مورد هجمه و حاشیه قرار گرفته است؛ طرحی که تلاش داشته و دارد تا خدمات شایسته‌ای را در حوزه درمان و بهداشت به مردم ارائه کند.

اما عده‌ای با سنگ‌اندازی و حاشیه‌سازی موجب ایجاد مانع می‌شوند و مثلاً با همین حاشیه‌ها و بزرگ‌نمایی‌ها پزشکی که قبول کرده است در این طرح خدمت کند به ناچار از حاشیه‌ها و فشارهای وارده از ادامه خدمت در شهرستان انصراف می‌دهند.

وی گفت: کسی در این راه کمک هم نکرد هیچ، بلکه سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی هم کردند.

نوسازی امکانات بیمارستان علیمرادیان

در ادامه این نشست مدیر شبکه بهداشت ‌و درمان شهرستان گریزی هم به اقدامات انجام شده در این حوزه زد که شامل بهسازی و ساماندهی بخش‌های اطفال، داخلی زنان و زایمان و ارتقاي هتلینگ بیمارستان آیت‌ا... علیمرادیان با اعتباری بالغ بر 400 میلیون تومان در دستور کار این شبکه قرار گرفته، است.

همچنین بخش اطفال بیمارستان نهاوند که اعتباری افزون بر ۴۰۰ میلیون تومان صرف بهسازی و نوسازی آن شده با افزایش تعداد تخت‌های از 22 تخت به ۳۷ تخت همراه بوده است.

باز هم پای نماینده به میان آمد

اما اینجا هم پای نداشتن نماینده شهرستان به میان آمد. به گفته امیری، فراتر از بحث جناحی، طرح تحول نظام سلامت در شرایطی در این شهرستان به آستانه اجرایی شدن رفت که نهاوند بنا بر دلایلی از وجود نماینده خود محروم بود.

هرچند نماینده معین هم اقداماتی مختصر داشت، اما این موضوع هرگز خلأ نیاز به یک نماینده مستقل را برای پیگیری مستمر مشکلات حوزه بهداشت‌ و درمان که شهرستان با آن مواجه بود، پر نکرد. وي با اعلام این تفکر که هر پزشک با هر نوع سلیقه سیاسی و جناحی باید در به نتیجه رسیدن طرح تحول سلامت تلاش کند، این طرح را موجب اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست.

طلسم تحویل اداره پست شکست

اما مصوبه‌ای که از شورای اداری استان و کمیته برنامه‌ریزی و نشست‌های مستمر در نهاوند صاحب مصوبه بود، بالأخره پس از آنکه بر اساس دستور وزیر مقرر شده بود اعتبار 2 میلیارد و 800 میلیون توماني آن به دلیل اجرایي نشدن مصوبه به وزارتخانه بازگردد، بالاخره به نتیجه رسید و اداره پست، این ساختمان قدیمی خود را تحویل علوم پزشکی برای احداث یک کلینیک تخصصی در نهاوند داد.

570 مراجعه اورژانسی در یک روز

به گفته امیری، تاکنون مورد مثبتی در وجود بیماری آنفلوآنزا در شهرستان مشاهده نشده است، اما این بیماری را باید در شهرستان مستقر دانست و مردم بنا را بر پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی بگذارند.

روز جمعه گذشته بحث بیماری آنفلوآنزا و نگرانی مردم موجب هجوم به بیمارستان شد و در این خصوص حدود 570 نفر به عنوان مراجعه‌کننده به اورژانس و درمانگاه بیمارستان علیمرادیان ویزیت شده‌اند.

با تمام این تفاسیر خروجی نشست 4ساعته به ارائه گزارش‌های یکطرفه مسئولان ختم شد تا همچنان سرانجام حقوق بیماران که از این رفتار ها آسیب می‌بینند نا مشخص بماند.


راهيابی بانوان همدانی به اردوی تيم ملی دو و ميدانی

فارس - دبير هيئت دووميدانی همدان گفت: سپيده صارمی، نسترن اکبری و مژده قهری سه بانوی دووميدانیکار دعوتشده استان به اردوی تيم ملی دختران جوان کشور هستند.

مسعود بنوان با اشاره به موفقيت دووميدانیکاران استان اظهار کرد: به دنبال درخشش ورزشکاران فعال در این رشته ورزشی در دو بخش آقایان و بانوان همواره شاهد حضور این ورزشکاران در اردوهای تيم ملی هستيم.

وی به دعوت از بانوان استان به اردوی تيم ملی اشاره کرد و گفت: سپيده صارمی، نسترن اکبری و مژده قهری سه بانوی دووميدانیکار دعوتشده استان به اردوی تيم ملی دختران جوان کشور هستند.

دبير هيئت دووميدانی همدان ادامه داد: 23 ورزشکار از استانهای خراسان رضوی، فارس، البرز، همدان، تهران، اردبيل، گلستان، آذربایجان غربی و اصفهان در این مرحله از اردوی تيم ملی حضور دارند.

وی با بيان اینکه هفت مربی نيز در این اردو کار هدایت ورزشکاران را به عهده دارند، تصریح کرد: در ليست اعلام شده از سوی فدراسيون نام زهرا ضميریشجاع از همدان به همراه مربيانی از استانهای اردبيل، فارس، خراسان رضوی، گلستان، تهران و اصفهان به چشم میخورد.

بنوان افزود: اردوی تيم ملی دختران جوان کشور از 23 آذر ماه جاری با هدف حضور در رقابتهای قهرمانی جوانان آسيا ویتنام در مجموعه آفتاب انقلاب تهران آغاز شده و تا روز 30 این ماه ادامه خواهد داشت.

وی حضور بانوان همدانی در مسابقات دوی صحرانوردی را مطرح کرد و گفت: زینب احدی، نسترن اکبری، سميرا زمانی، سپيده صارمی و فاطمه شعبانلو پنج دووميدانیکار استان هستند که سوم دی ماه سال جاری به مسابقات اعزام می شوند.

دبير هيئت دووميدانی همدان بيان کرد: مسابقات استانی در سه رده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان با حضور ورزشکارانی از شهرستانهای ملایر، همدان، تویسرکان و نهاوند به منظور انتخاب ورزشکاران برای اعزام به مسابقات صحرانوردی قهرمانی کشور برگزار شد.

وی یادآور شد: پس از برگزاری رقابتها حميد زوراوند در رده بزرگسالان، ایمان طالبی در رده جوانان و علی زورآوند در رده نوجوانان به عنوان برترینها در مسابقات معرفی شدند.

بنوان با بيان اینکه مسابقات قهرمانی کشور دو صحرانوردی آقایان هشتم دی ماه سال جاری در گيلان غرب استان کرمانشاه برگزار میشود، گفت: اعزامشوندگان به این مسابقات پس از برگزاری کميته فنی مشخص می شوند.

وی خاطرنشان کرد: هر استان مجوز اعزام چهار ورزشکار در هر رده سنی را به مسابقات دارد و اميدواریم ورزشکاران اعزامی در دو بخش آقایان و بانوان در رقابتها همچون گذشته خوش بدرخشند.

همدان زیرساختBRT راندارد

تسنیم - معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار همدان با بیان اینکه زیرساختهای لازم برای اجرای طرح BRT همدان وجود ندارد، گفت: اجرای طرح BRT همدان حداقل به۱۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

عباس صوفی اظهار داشت:براساس مطالعات طرح جامع ترافیک موظف بودیم مشاوری برای مدل حمل ونقل استان یعنی طر BRT انتخاب کنیم که با نظر شورای شهرمشاور به کارگیری شده است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات مشاور درباره طرح BRT همدان به تصویب رسیده و منتظر تصویب این طرح در شورای ترافیک استان همدان هستیم، گفت: اواخر سال گذشته از شورای ترافیک خواسته شد تا طرح را برای اجرا مصوب کرده و به شهرداری همدان ابلاغ کند .

صوفی با بیان اینکه هنوز مطالعات طرح BRT همدان مصوب نشده است، افزود: نظر کمیته فنی شورای ترافیک همدان مبنی بر عدم اجرای کامل خط BRT را قبول نداریم و طرح باید به طور کامل اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح برخی نارضایتی ها را نیزبه دنبال دارد، گفت: به طور قطع با اجرای خطی BRT پارک حاشیه خیابان ها از بین رفته و نارضایتی هایی برای واحدهای صنفی محل ایجاد می کند ولی از سوی دیگر اجرای این طرح سود بسیاری برای بخش قابل توجهی از شهر همدان در پی دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار همدان با اعلام اینکه زیرساخت اجرای خطوط BRT در همدان وجود ندارد، گفت: یکی از الزامات این طرح، اجرای پیادهراهسازی خیابانهای بوعلی و اکباتان است که چندین سال باقی مانده و اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح BRT تنها صرف داشتن اتوبوس نیست، گفت: برابر مصوبه شورای شهر همدان قرارداد تامین اعتبار خرداد 15 دستگاه اتوبوس برقی از طریق تسهیلات با بانک شهربسته شده است.

صوفی با اشاره به اینکه شرایط مالی شهرداری همدان را درک کرده و سعی شده تمام طرحها را با تهاتر جلو ببریم، اظهار داشت: نخستین زیرساخت خطوط BRT که اتوبوس است در حال تامین بوده ولی مهمترین مسئله جذب سرمایه گذار برای این طرح است که در این زمینه مشکلاتی وجود دارد.

معاون شهردار همدان اظهار داشت: اگرقرار است طرح به معنای واقعی اجرا شود باید 60دستگاه اتوبوس برقی درهمدان وجود ندارد .

تولید روزانه ۳۸۰تن زباله درهمدان

مهر - مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان با اشاره به تولید روزانه ۳۵۰ تا ۳۸۰ تن زباله در همدان گفت: در حال حاضر سرانه تولید زباله به ازای هر نفر در همدان ۷۳۰ تا ۷۵۰ گرم است.

بابک مهدی آزاد بابیان اینکه زباله‌های جمع‌آوری‌شده از شهر همدان در دو سایت دفع و دفن زباله ساماندهی می‌شود، گفت: یکی از سایت‌ها مخصوص زباله‌های ساختمانی و دیگری مخصوص زباله‌های شهری است.

وی با اشاره به اینکه شهر همدان از نخستین شهرهایی است که در سال ۶۱ به سایت دفن بهداشتی زباله مجهز شد، گفت: در حال حاضر نیز سایت‌های دفن زباله شهر همدان مطابق مطالعات زیست‌محیطی و استانداردهای موردنظر از بهترین و اصولی‌ترین محل‌های دفن زباله در سراسر کشور است.

آزاد عنوان کرد: سایت‌های دفن زباله شهر همدان به لحاظ شاخصه‌های ارزیابی‌شده نظیر دوری از شهر، عمق آب‌های زیرزمینی، دوری از فرودگاه، دوری از جاده‌های اصلی شهر، دوری از آثار تاریخی و باستانی و همچنین نوع خاک محل دفن، مورد تأیید کارشناسان است.

وی همچنین به طرح تفکیک زباله از مبدأ به‌عنوان یک طرح اثرگذار در کاهش حجم زباله‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده در ۱۰ سال گذشته، حجم زباله‌های تولیدی در همدان از ۵۰۰ تن در سال ۸۴ به ۳۸۰ تن در سال ۹۴ رسیده که بخشی از این کاهش به دلیل تفکیک زباله بوده است.

وی اظهار داشت: کاهش حجم زباله به دلیل روش‌های بازیافتی بوده و در این راه تفکیک زباله مهم‌ترین و اثرگذارترین امر است.

تغییر کاربری در پیست اسکی

مغرب - پیست اسکی تاریکدره همدان که عنوان بین‌المللی بودن را با خود یدک می‌کشد با غفلت متولیان ورزش استان و مسئولان هیئت اسکی تغییر کاربری داده است.

هر چند که در روزهای پایانی پاییز قرار داریم اما تغییرات آب و هوایی که در کشور صورت گرفته باعث شده تا چهره بیشتر شهرهای کشورمان رنگ و بوی زمستانی به خود بگیرد.

بارش برف که از هفته گذشته آغاز شده و سطح قابل توجهی از شهرهای کشور از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب را در برگرفته است، باعث شده علاقه‌مندان به رشته‌های ورزش زمستانی برای فعالیت خود تدارک لازم را ببینند.

همدان که در منطقه سردسیر کشور قرار گرفته شرایطی را داراست که رشته‌های زمستانی رونق خاصی دارد به طوری که هر سال در اواخر پاییز تا روزهای پایانی فروردین شاهد فعالیت ورزشکاران این رشته‌ها هستیم.

*رونق اسکی همدان با داشتن یک پیست بین‌المللی

رشته اسکی چند سالی است به دلیل تجهیز پیست اسکی تاریکدره همدان رونق بهتری گرفته است به طوری که با فراهم کردن شرایط مناسب و وسایل مورد نیاز در این پیست استقبال خوبی از این رشته ورزشی را شاهد هستیم.

پیست تاریکدره همدان که با تلاش مسئولان ورزش استان تأییدیه بین‌المللی شدن را در مبادی ذی‌ربط اخذ کرده توانسته شرایط خوبی را در غرب کشور برای فعالیت علاقه‌مندان به این رشته فراهم کند.

میزبانی مسابقات اسکی در رشته‌های مختلف طی سال‌های اخیر و ایجاد زیرساخت‌های موجود در این پیست باعث شده ورزشکاران استان‌های مختلف کشور در روزهای پایانی هفته با سفر به همدان در این پیست به فعالیت در رشته مفرح اسکی بپردازند.

فراهم بودن امکانات در پیست اسکی تاریک‌دره از نظر سخت‌افزاری باعث شده علاقه‌مندان به دو رشته اسکی «آلپاین» و «اسنودبرد» بتوانند زیر نظر مربیان آموزش‌های لازم و همچنین ورزشکاران حرفه‌ای، فعالیت ورزشی خود را دنبال کنند.

*تغییر کاربری در پیست اسکی تاریکدره همدان

اما با شروع بارش‌ برف در پاییز امسال، متولیان ورزش همدان و مسئولان هیئت اسکی در خواب به سر می‌برند و با وجود برف مناسبی که در پیست اسکی تاریکدره باریده بود به دلایل مختلفی این پیست بازگشایی نشد.

در تعطیلات آخر هفته گذشته شرایطی در پیست اسکی تاریکدره همدان که عنوان بین‌المللی بودن را با خود یدک می‌کشد صورت گرفت که شاید بی‌تدبیری مسئولان هیئت اسکی باعث شد این موضوع جلوه بدی داشته باشد.

بی‌تدبیری مسئولان فعلی هیئت اسکی باعث شد تا این مکان ورزشی جای خود را با تویوپ‌سواری عوض کند تا تغییر کاربری به معنای واقعی در این پیست صورت بگیرد.

این اتفاق در حالی صورت گرفته است که به گفته بسیاری از شهروندانی که برای تویوپ‌سواری راهی این پیست شده بودند برای ورود به پارکینگ مبلغی هم دریافت می‌شد و این هم موضوع جالب‌تری است که باید توسط متولیان ورزشی استان پیگیری شود.

نبود متولی خاصی در پیست اسکی باعث شده است تا مردم برای طی مسافت بیشتر برای تویوپ‌سواری تا قسمت‌های بالایی این پیست رفته و در کل شرایطی به وجود آمده که این مکان از حالت ورزشی خارج و به مکانی برای تفریح خانواده‌ها تبدیل شود.

*نصب دیوار کاذب برای جلوگیری از فعالیت تویوپ‌سواران در پیست اسکی

سخنگوی اداره ورزش و جوانان استان همدان در پی پیگیری خبرنگار فارس درباره این اتفاق گفت: ممنوعیت استفاده از تویوپ در تمام پیست‌های اسکی کشور وجود دارد و همدان از این قضیه مستثنی نیست.

حمدالله چاروسایی افزود: اتفاق روی‌داده با مسئولان هیئت اسکی در میان گذاشته شده است و طی روزهای آتی دیوار کاذب برای جلوگیری از ورود افراد غیرورزشکار به پیست نصب خواهد شد.

وی یادآور شد: نصب این دیوار باعث خواهد شد تا کسانی که برای تویوپ‌سواری به این مکان مراجعه می‌کردند نتوانند فعالیتی داشته باشند و این پیست صرفاً برای فعالیت‌های ورزشی اختصاص پیدا کند.

گفتنی است پیست اسکی تاریک‌دره همدان در حال حاضر دارای ساختمان اداری و آموزشی، تله‌سی‌یژ به طول یک‌هزار و 600 متر، مدرسه اسکی، دستگاه پیست‌کوب و تله اسکی و خدمات تفریحی و رفاهی است ضمن اینکه هتل پیست با پیشرفت فیزیکی قابل قبول در حال ساخت است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار