رئیس ستاد انتخابات استان همدان با بیان اینکه استان همدان در صورت اعلام ستاد انتخابات کشور، آمادگی برگزاری الکترونیکی انتخابات را دارد گفت:فعالیت کاندیداها در فضای مجازی رصد می‌شود.
کد خبر: ۱۴۶۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵ 18 December 2015

رئیس ستاد انتخابات استان همدان با بیان اینکه استان همدان در صورت اعلام ستاد انتخابات کشور، آمادگی برگزاری الکترونیکی انتخابات را دارد گفت:فعالیت کاندیداها در فضای مجازی رصد می‌شود.

به گزارش تسنیم ، محمد ابراهیم الهی تبار به همراه دبیر ستاد انتخابات استان،مسئول کمیته اطلاع رسانی و مسئول کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان در نشست خبری با اصحاب رسانه که به‌مناسبت انتخابات اسفندماه برگزار شد، اظهار داشت: مردم ایران در هفتم اسفندماه امسال با حضور در پای صندوق‌های رأی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را انتخاب می‌کنند.

انتخابات نماد مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه انتخابات در جمهوری اسلامی ایران نماد مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود است، تصریح کرد: انتخابات نماد جمهوریت را رقم می‌زند و به دنیا اعلام می‌کنیم که مشروعیت و مقبولیت نظام اسلامی برگرفته از حضور مردم در صحنه است.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم نخستین انتخابات را در دوره خود برگزار می‌کند، بیان کرد: امیدواریم دولت از برگزاری انتخابات روسفید بیرون بیاید چراکه حضور و مشارکت حداکثری مردم در صحنه انتخابات مدنظر مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و مسئولان ارشد نظام اسلامی است.

الهی تبار افزود: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات اسباب و لوازم خود را می‌طلبد که یکی از این ابزارها ایجاد فضایی برای حضور مردم در صحنه با حضور و مشارکت همه گروه‌های سیاسی معتقد به نظام اسلامی است.

فرهیختگان و نخبگان وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شوند

وی بیان کرد: از تمام فرهیختگان و نخبگانی که توان حضور در عرصه رقابت‌ها و تقبل مسئولیت را دارند می‌خواهیم که در عرصه انتخابات حضور یابند.

رئیس ستاد انتخابات استان همدان با بیان اینکه مجریان انتخابات از تمام ظرفیت‌های اجرایی کشور برای برگزاری یک انتخابات خوب استفاده می‌کنند عنوان کرد: از ناظرین انتخابات انتظار می‌رود که برای نظارت بر برگزاری انتخابات سالم تلاش کنند و از مؤلفه‌های دیگر نیز برای تحقق این مهم استفاده می‌شود.

وی تأکید کرد: در انتخابات باید فضایی ایجاد شود که مردم احساس کنند رأی آنها در تعیین سرنوشتشان مؤثر است و مردم با اعتماد عمومی در انتخابات مشارکت کنند.

الهی تبار در بخش دیگری از سخنانش به انتخابات مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: مجلس خبرگان رهبری در نظام اسلامی جایگاه خاص خود را دارد و در مواقع ضروری وظیفه سنگینی برعهده دارد.

مجلس خبرگان رهبری کشور را از تلاطم‌ها نجات می‌دهد

وی افزود: یکی از کلیدی‌ترین نقش‌های مجلس خبرگان رهبری که می‌تواند کشور را از تلاطم‌ها نجات دهد بحث انتخاب رهبری است که مصداق بارز آن بعد از رحلت امام خمینی(ره) و انتخاب شایسته مقام معظم رهبری بود که کشور را به سرمنزل مقصود برای سکانداری انقلاب رهنمون شد.

رئیس ستاد انتخابات استان همدان با اشاره به نقش مهم مجلس شورای اسلامی در نظام اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی جایگاهی است که تمام شعارها را به شعور و آرمان‌های مردم را به قانون تبدیل می‌کند.

وی بیان کرد: تصمیمات و سیاست‌های کلان کشور در مجلس شورا اسلامی تنظیم می‌شود چراکه اسناد برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور در مجلس تصویب می‌شود.

الهی تبار یکی دیگر از وظایف مجلس شورایی اسلامی را بعد نظارتی آن برشمرد و تصریح کرد: نظارت بر سازمان‌ها و نهادها یکی از کلیدی‌ترین نقش‌های مجلس است که برای تحقق این مهم باید مجلسی توانمند و قدرتمند به عنوان مجموعه قانونگذاری که در توسعه کشور مؤثر است تشکیل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل ستاد انتخابات استان اشاره کرد و گفت: در استان همدان نیز متأثر از ستاد انتخابات کشور که براساس قانون وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات است، ستاد انتخابات تشکیل شده است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان افزود: در ستاد انتخابات استان هفت کمیته شکل گرفته که هر کدام وظیفه‌ای را که قانون مشخص کرده را انجام می‌دهند و ستاد انتخابات در واقع برای ایجاد ارتباطات و فراهم سازی مقدمات کار انتخابات برای مجریان انتخابات تشکیل می‌شود.

وی بیان کرد: تعامل با شورای نگهبان، تدوین لوایح مورد نیاز قانون انتخابات از طریق وزارت کشور و ستاد انتخابات کشوری و همین طور رفع ایراداتی که در قانون انتخابات به وجود می‌آید از دیگر وظایف ستاد انتخابات است.

استان همدان در حوزه فناوری اطلاعات قوی است

الهی تبار عنوان کرد: ستاد انتخابات باید تمهیدات لازم را برای ایجاد پشتیبانی، و تامین سازوکارها و ابزارها لازم برای برگزاری انتخابات فراهم کند که به‌همین منظور حوزه‌های حقوقی، امنیتی، سیاسی وغیره در ستاد انتخابات فعالیت می‌کنند.

وی به کمیته فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: استان همدان در حوزه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات قوی است و اینکه یکی از رسانه‌ها مطرح کرده همدان زیرساخت لازم ندارد، نادرست است.

وی بیان کرد: کمیته فناوری اطلاعات در واقع بحث برگزاری الکترونیکی انتخابات را پیگیری می‌کند و تاکنون ستاد انتخابات کشور در مورد برگزاری الکترونیکی انتخابات به استان همدان ابلاغی نکرده است.

رئیس ستاد انتخابات استان همدان با اشاره به اینکه هنوز هیچ حوزه انتخابیه‌ای در استان همدان برای برگزاری انتخابات الکترونیکی مشخص نشده است تصریح کرد: استان همدان در صورت اعلام ستاد انتخابات کشور آمادگی برگزاری الکترونیکی انتخابات را دارد و لازم به یادآوری است که در یکی از دوره‌های گذشته در حوزه انتخابیه تویسرکان انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شده است.

وی افزود: پهنای باند در استان به چهار برابر افزایش یافته و 97 درصد از شعبات اخذ رأی در سطح استان همدان در شعب اصلی و فرعی امکان برقراری ارتباط به صورت آنلاین دارند و در تلاش هستیم که 2.5 درصد دیگر نیز به این امکان مجهز شوند.

الهی تبار با اشاره به اینکه همدان یکی از استان‌هایی است که ظرفیت بالایی برای برقراری ارتباط آنلاین با شعب اخذ رأی را دارد عنوان کرد: کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات از دستگاه‌های مختلف آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند و همچنین کاربران رایانه نیز آموزش‌های لازم در دوره‌های آموزشی طی می‌کنند.

وی با بیان اینکه از 25 مرحله انتخابات 23 مرحله الکترونیکی است تصریح کرد: فقط دو مرحله اخذ رأی و شمارش آراء فعلا به صورت دستی انجام می‌شود و در سطح استان همدان فعلا این دو مرحله الکترونیکی نیست و به محض اینکه ستاد انتخابات حوزه انتخابیه‌ای را در استان همدان برای برگزاری الکترونیکی 25 مرحله اعلام کند حتما این مهم را انجام می‌دهیم.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان با اشاره به وظایف کمیته امنیتی تصریح کرد: برگزاری انتخابات با چالش‌ها، فرصت‌ها و نیازهای امنیتی همراه است چراکه ممکن است با تهدیدات خارج از کشور و داخلی مواجه شویم و همه مسائل امنیتی باید احصاء شوند تا بتواینم امنیت خوبی را در انتخابات فراهم کنیم.

وی افزود: کمیته امنیتی چشم بیدار انتخابات است که موارد را رصد کرده و با توجه به اختیاراتی که شورای تأمین به این کمیته داده در مواقع ضروری تصمیم اتخاذ می‌کند.

الهی تبار با بیان اینکه کمیته آموزش نیز بحث آموزش مجریان انتخاباتی را پیگیری می‌کند عنوان کرد: هر چقدر ظرفیت آموزشی را افزایش دهیم می‌توانیم ایرادات را کاهش دهیم و کمیته آموزش همایش منطقه‌ای فرمانداران و بخشداران سه استان همدان، مرکزی و لرستان را برگزار کرده است.

وی بیان کرد: در سطح استانی نیز از پنجم دی ماه برنامه‌های آموزشی در سطح هیئت‌های اجرایی، اعضای شعب اخذ رأی، نمایندگان فرمانداران، کارشناسان وغیره آغاز و برگزار می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات استان همدان با بیان اینکه کمیته ارتباطات و اطلاع رسانی نیز با مسئولیت روابط عمومی استانداری همدان در انتخابات انجام وظیفه می‌کند تصریح کرد: امور کمیته استعلام و حراست نیز بر عهده اداره کل حراست استانداری است.

وی به وظایف کمیته حقوقی که با مسئولیت اداره بازرسی و ارزشیابی استانداری همدان تشکیل شده اشاره کرد و افزود: کمیته پشتیبانی نیز با مسئولیت معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری فعالیت می‌کند.

الهی تبار در بخش دیگر با بیان اینکه در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان همدان فرمانداری شهرستان همدان حوزه انتخابیه اصلی است عنوان کرد: بقیه فرمانداری‌های و بخشداری‌ها در این انتخابات حوزه انتخابیه فرعی هستند.

وی افزود: کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری در استان همدان باید در حوزه اصلی اقدام به ثبت نام کنند و بررسی صلاحیت آنها نیز در هیئت مرکزی و شورای نگهبان است.

رئیس ستاد انتخابات استان همدان با بیان اینکه کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در فرمانداری‌های که حوزه اصلی هستند نام نویسی کنند تصریح کرد: هیئت‌های اجرایی برای بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی از مراجع چهار گانه( قوه قضائیه، نیروی انتظامی، اداره کل اطلاعات و ثبت احوال) در مورد افراد استعلام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هیئت بازرسی ستاد انتخابات استان با مسئولیت محمود رضا عراقی معاون امور عمرانی استاندار تشکیل شده است بیان کرد: در این هیئت رضا قیاسی معاون استاندار، امامعلی عبدالملکی مدیر کل بازرسی و ارزشیابی استانداری حضور دارند و دو نفر دیگر نیز از تهران معرفی می‌شوند.

الهی تبار با بیان اینکه تاکنون ستاد انتخابات استان 12 جلسه برگزار کرده که 90 مصوبه داشته است عنوان کرد: دوره آموزشی برای 30 نفر از کارشناسان "آی تی" فرمانداری‌ها، برگزاری جلسه هماهنگی با مخابرات و شرکت‌های زیرساخت از جمله اقدامات انجام شده در ستاد انتخابات استان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تقویم زمانبندی برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: هیئت اجرایی انتخابات خبرگان رهبری در استان تشکیل شده و فرماندارانی که اسامی هیئت‌های اجرایی را اعلام نکرده‌اند فقط تا پایان امشب وقت دارند.

رئیس ستاد انتخابات استان همدان بیان کرد: ثبت نام از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری از 26 آذر به مدت یک هفته انجام می‌شود و در دوره گذشته انتخابات مجلس خبرگان رهبری که همزمان با شوراهای اسلامی شهر و روستای دوره سوم بود یک هزار و 450 شعبه اخذ رأی داشتیم.

وی عنوان کرد: ثبت نام از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی نیز از 28 آذر ماه به مدت یک هفته انجام می‌شود و در مجلس نهم نیز تعداد شعبات اخذ رأی یک هزار و 216 شعبه بود که در این دوره نهایتا به یک هزار و 300 شعبه افزایش می‌یابد اما در هر صورت تعداد شعبات اخذ رأی توسط هیئت‌های اجرایی تعیین می‌شود.

الهی تبار با بیان اینکه براساس قانون برای هر کدام از انتخابات یک هیئت اجرایی جداگانه باید تشکیل شود تصریح کرد: دولت لایحه‌ای به شورای نگهبان ارائه کرده که هیئت‌های اجرایی که برای مجلس خبرگان رهبری تشکیل شده برای انتخابات مجلس شورای اسلامی هم انجام وظیفه کنند، اما تاکنون نتیجه‌ای مشخص نشده است.

انجام تبلیغات در روز ششم اسفندماه ممنوع است

وی افزود: از روز ششم اسفند ماه تبلیغات برای کاندیداهای هر دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی ممنوع می‌شود و مردم استان همدان باید دو نماینده برای مجلس خبرگان رهبری انتخاب کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تاکنون 100 نفر در سطح استان برای کاندیداتوری در مجلس شورای اسلامی شناسایی شده‌اند گفت: تاکنون گزارشی با عنوان تخلف انتخاباتی به ستاد انتخابات استان نرسیده است.

فعالیت‌های کاندیداها در فضای واقعی و مجازی رصد می‌شود

وی افزود: فعالیت کاندیداهای احتمالی را در فضای واقعی و فضای مجازی رصد می‌کنیم و اگر مواردی از مصادیق تخلف انتخاباتی باشد در هنگام بررسی صلاحیت‌ها مؤثر است و پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی با قوه قضائیه است.

الهی تبار بیان کرد: هر فعالیتی که در فضای واقعی به عنوان تخلف محسوب می‌شود در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز تخلف است.

وی به حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ اشاره کرد و گفت: دولت از اضافه شدن تعداد نمایندگان استان استقبال کرده چراکه افزایش تعداد نمایندگان به نفع استان است و طرح جدایی حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصویب شد، اما در صحن علنی مسکوت ماند که در این دوره از انتخابات این مهم محقق نشد.

استفاده از امکانات دولتی به نفع کاندیداها ممنوع است

رئیس ستاد انتخابات استان همدان بیان کرد: استفاده از امکانات دستگاه‌ها و موقعیت مدیران به نفع کاندیداها ممنوع است اما اگر مدیری در خارج از ساعات ادارای و بدون شخصیت حقوقی خود فعالیت کند قانون ممنوعیتی ندارد.

وی از تشکیل زیر سایتی در سامانه اطلاع رسانی استانداری همدان برای انتخابات خبر داد و تصریح کرد: این زیر سایت در راستای اطلاع رسانی خوب و مناسب فعالیت می‌کند و یکی از مراجع برای کسب اطلاعات انتخاباتی در کنار رسانه‌های استان است.

شورای حکام حقانیت صلح آمیز هسته‌ای ایران را پذیرفت

الهی تبار همچنین در ابتدای این نشست به موضوع پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران توانست فعالیت صلح آمیز خود در انرژی هسته‌ای را به تثبیت برساند و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با تأیید صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران و عدم انحراف نظامی مهر تأیید را بر حقانیت ایران زد.

وی بیان کرد: با بسته شدن پرونده "پی ام دی" در شورای حکام راه برای برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه علیه ایران فراهم شده باید به آینده پسا تحریم بیندیشم و این مهم را با ایجاد ارتباطات عادی با سایر کشورها فراهم کنیم.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان عنوان کرد: دولت در تأمین اقتصاد کشور با اتخاذ انضباط اقتصادی و با کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی موفق بوده و در تحقق وعده رئیس جمهور در تعامل با جهان نیز گام‌های مثبتی برداشته شده و در احیاء اخلاق نیز موفق عمل کرده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار