شهر کرمانشاه بعنوان مرکز منطقه ای غرب ایران که با استانهای همجوار فاصله ای کمتر از 200 کیلومتر فاصله دارد و به ساکنان آن شهرها هم خدماتی ارائه می کند، دارای اهمیت خاصی است.
کد خبر: ۱۴۹۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰ 22 December 2015
شهر کرمانشاه بعنوان مرکز منطقه ای غرب ایران که با استانهای همجوار فاصله ای کمتر از 200 کیلومتر فاصله دارد و به ساکنان آن شهرها هم خدماتی ارائه می کند، دارای اهمیت خاصی است.

به گزارش ایرنا، گرچه در دوره های مختلف و دولت های بعد از انقلاب برای توسعه و مدرن سازی این شهر طرح هایی اجرا و تلاش هایی انجام شده اما هنوز تا آن شهر ایده آل که بتواند شایان یک مرکز منطقه ای در کشور باشد، فاصله دارد.

در کرمانشاه آثار فاخر و بناهای تاریخی مانند تاق بستان، بازار سنتی، تکایای معاون الملک و بیگلربیگی و نیز چشم اندازهای طبیعی زیبا وجود دارد و نیز با توجه به بنیه قوی این شهر در حوزه خدمات پزشکی و سلامت و حتی پایگاه امداد و نجات غرب کشور، می تواند خدماتی در حوزه های گردشگری، توریسم درمانی و حتی برنامه های امداد و نجات داشته باشد ولی برای تحقق این مهم لازم است روند توسعه این شهر با شتاب بیشتری اجرا شود.

استاندار کرمانشاه از عزم خود برای اجرای ابر پروژه ها در استان می گوید که کریدور گردشگری تاق بستان به بیستون را می توان یکی از همین ابرطرح ها عنوان کرد و در صورت اجرای چنین طرح های بزرگی، دستاوردهایی چون توسعه، اشتغال و ایجاد زیرساخت های کلیدی و مهم را می توان برای کلانشهر کرمانشاه متصور بود.

البته اجرای طرح های بزرگ برای توسعه استان و به خصوص شهر کرمانشاه یک ضرورت است اما جدای این نوع طرح ها، اکنون برخی از طرح های ریز و به نسبت درشت در شهر کرمانشاه هستند که در سالهای گذشته کلنگ ساخت شان بر زمین زده شده ولی به دلایلی از جمله تنگناهای اعتبارات که همه می دانیم دولت یازدهم چگونه با آنها دست و پنجه نرم می کند، راکد مانده است.

مردم کرمانشاه امیدوارند که در همین دولت و با گشایشی که در پساتحریم ها ایجاد می شود، این طرح ها نیز با نگاه تحول گرای دولت، تکانی بخورند و به بهره برداری برسند.

در این گزارش برخی از این طرح ها را مرور خواهیم کرد.

** تدبیر برای انتقال مشاغل آلاینده و مزاحم به خارج از شهر

در زمان استانداری دادوش هاشمی بود که به صورت مرتب نشست هایی با عنوان کمیته مشاغل مزاحم برگزار می شد و موضوع هم از این قرار بود که صنایع مزاحم و آلاینده هوا، صوتی و بصری را به دور دست شهر بفرستند تا شهروندان نفسی راحت بکشند.

نتیجه این نشست ها در آن روزها به این ختم شد که در فاصله کمتر از یک کیلومتری خروجی شهر کرمانشاه از سمت «دره دراز»(نزدیک روستای عمرملی) محلی برای احداث شهرک مشاغل مزاحم در نظر گرفته شد و در یک روز پر جنب و جوش و در میان سخنرانی های متعدد استاندار وقت، رئیس شورا، شهردار و پیمانکار طرح، بالاخره در میان صلوات های بلند و محمدی پسند حضار کلنگ احداث این شهرک فرود آمد و استاندار هم اعلام کرد که طرح در مدت 12 ماه به بار خواهد نشست و در گام نخست همه آهنگری ها و تراشکاری های درون شهر به این مکان خواهند آمد.

مدتی بعد مشخص شد که اصلا مطالعات راهبردی در مورد این شهرک، آنگونه که لازم است انجام نشده زیرا با توجه به جهت وزش باد (غربی - شرقی) و نزدیکی بیش از حد این شهرک به شهر کرمانشاه و محله دولت آباد، هرگز نمی تواند از بار آلایندگی شهر کم کند و چه بسا آلایندگی هوای شهر را هم به همراه دارد.

این کلنگ زنی در 15 آبان سال 89 انجام شد و نه تنها 18 ماه به بار ننشست بلکه اکنون پنج سال است که اسکلت بتنی چند واحد که بیشتر به مخروبه ای شبیه است، علم شده و دیگر هیچ...
حالا که بحث شهرک شد، بد نیست اشاره شود که شهرک سلامت کرمانشاه هم که زمانی ورد زبان مسئولان در سخنرانی ها و نشست های خبری بود هم در دستور کار بود و مقرر شد که با ساخت این شهرک، پزشکانی که در منطقه پرترافیک و شلوغ پارکینگ شهرداری مطب دارند، به این شهرک منتقل شوند اما این شهرک هم فقط روی کاغذ بود و در عالم واقع مصداقی نیافت.

ناگفته نماند که سالهاست بحث انتقال میدان بار کرمانشاه به مکانی دیگر (کیهانشهر) نیز مطرح است اما هنوز کاری در این رابطه انجام نشده است.

** پارک آبی آزادگان کرمانشاه

در سالهای گذشته قرار شد در زمینی به مساحت 16 هزار متر مربع در بلوار تاق بستان و کنار محله مرادحاصل یک مجموعه آبی - تفریحی با عنوان پارک آبی احداث شود و با اینکه پیمانکار طرح هم مشخص شد، ولی هنوز این طرح درجا می زند.

در اوایل اردیبهشت 92، پیمانکار این طرح به ایسنا گفته بود که تا پایان اسفند 93 این پارک آبی تکمیل می شود، ولی اکنون حدود 10 ماه از وعده ایشان گذشته و خبری نیست.

جناب پیمانکار مدعی شده بود که این پارک آبی با داشتن سرزمین عجایب و رستوران بزرگ، یکی از بهترین پارک های آبی دنیا از نظر کیفیت است و بهترین تجهیزات در آن استفاده می شود!

البته ساخت تله کابین تاق بستان و احداث هتل پنج ستاره و ... نیز از دیگر طرح هایی بود که شاید در دسته بندی رفاهی بتوان آنها را با پارک آبی قیاس کرد ولی همه اینها به بایگانی ها انتقال یافتند.

** تقاطع های غیرهمسطح

قبلا چهار راهی به نام «ده مجنون» داشتیم که گرچه بار ترافیکی سنگینی داشت اما به هر حال ساکنان شهرک های جلالیه و امام از آن گذر می کردند و به امور زندگی شان می رسیدند ولی از زمانی که در روز پنجم تیر سال 92 و به فرمان حجت الله دمیاد، سرپرست وقت استانداری کرمانشاه قرار بر این شد که این چهارراه به تقاطع غیرهم سطح تبدیل شود، این «راه باریکه» هم مسدود شد و مصیبتی برای این بندگان خدا ایجاد شد.

تقاطعی که قرار بود تا 18 ماهه به اتمام برسد، اکنون چند سال است در یک نگهبان و چند کارگر بیل به دست خلاصه شده است و این وسط ساکنان شهرکهای یاد شده ناگزیرند برای تردد یا از مسیر خیابان شلوغ سنجابی یا حتی دیزل آباد مملو از تعمیرگاه و آهن فروشی و بسیار متراکم بگذرند تا بتوانند به مرکز شهر برسند!

کافیست این تیتر را در گوگل جستجو کنیم: «استاندار کرمانشاه: عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح ده مجنون هفته آینده شروع می شود» تا سرگذشت این طرح را دریابیم.

البته در تقاطع سازی کارنامه خوبی نداریم و در مواردی هم که تقاطع هایی ساخته شده، این قدر معایب هندسی و شتابزدگی در مطالعات را می توان یافت که گاه آدم یاد مثل معروف «طرف آمد ابرو را درست کند، چشم را هم کور کرد» می افتد؛ کافیست به وضع کنونی تقاطع میدان امام حسین (ع) و یا میدان شهدا و حتی الهیه نظری بیندازیم و شکایت رانندگان و شهروندان را هم گوش دهیم.

** بازیابی نخاله های ساختمانی

این هم خبری بود که در زمان خودش حسابی در رسانه ها با بازخورد همراه شد؛ احداث کارخانه بازیافت نخاله های ساختمانی در کرمانشاه و در شهرک ظفر.

متولیان این طرح با شعار صیانت از محیط زیست و پرهیز از تجمع نخاله های ساختمانی در اطراف شهر که گفته می شد باعث ایجاد بیماری سالک می شود و نیز بهره وری و ایجاد اشتغال، در روز افتتاح موتور ماشین آلات سنگ شکن و خردکن و... را روشن کردند ولی دیری نپایید که این موتورها هم خاموش شدند.

آنان می گفتند که در این سایت ماشین آلاتی از قبیل سرندهای اولیه و ثانویه، خردکن، خردکن مجهز به سرند برگشتی و مغناطیسی و.. استقرار یافته اند و محصول نهایی این کارخانه نیز آسفالت، بتن، آجر، مصالح زیرسازی جاده ها و... است.

ولی خیلی زود مشخص شد که مکان در نظر گرفته شده، اصلا مناسب نبوده و ظاهرا بروز برخی اختلاف ها هم باعث شد این طرح چند روزه، از خاطر همگان برود.

** احداث نمایشگاه بین المللی کرمانشاه در سد اعتبار و معارض

در روز 21 بهمن سال 88 در زمینی که بالادست بیمارستان امام رضا (ع) قرار دارد، کلنگ احداث نمایشگاه بین المللی کرمانشاه به زمین زده شد ولی در چند ماه بعد که اجرای این طرح دچار وقفه شد، دلیل این کار وجود معارض برای زمین این سایت و نیز کمبود اعتبارات اعلام شد.

پیمانکار طرح مراسم کلنگ زنی اعلام کرد که این سایت در زمینی به مساحت 60 هکتار ساخته می شود و تلاش بر این است تا به 80 هکتار هم افزایش یابد.

اما از نمایشگاهی که قرار بود در چند مرحله و با بخش هایی چون فضاهای سرپوشیده و روباز برای برپایی نمایشگاه های دائمی، فصلی و تخصصی، فضاهای بازرگانی، اداری، تفریحی و ورزشی، رفاهی، آموزشی، مذهبی، خدماتی، پشتیبانی و ... ساخته شود، همان کلنگ و عکس های یادگاری اش برجا ماند و خیلی زود مشخص شد که زمین در نظر گرفته شده دارای چند معارض است که گویا یکی از آنها در خارج از کشور زندگی می کند.

همین مساله باعث شد که اجرای طرح با سکته ای تمام روبرو شود و به کلی این نمایشگاه از اذهان برود و کسی هم تا امروز جوابی نداده که سرنوشت این طرح و اعتباراتی که تخصیص یافت، چه شد!!

** امید به تدبیر و امید

با سرنوشت کنونی طرح های یاد شده و بسیاری طرح های دیگر که در این نوشته مجالی برای پرداختن به آنها نیست، هم اینک هم دستگاه های مجری طرح ها و هم شهروندان امیدوارند که بعد از رفع تنگناهای اعتباری و بخصوص برداشته شدن تحریم ها و بهبود وضع خزانه مملکت، دولت برای به بار نشاندن این طرح ها اقدام کند.

کرمانشاهیان که در انتخابات 92 بیشترین رای را به دکتر روحانی داده اند، به نیکی مشکلات دولت یازدهم را می دانند و انتظاری هم ندارند که در 2 سالی که گذشت و با وضعی که دولت در حوزه بودجه داشته، این طرح ها به نتیجه برسد ولی امید به روزهای پیش رو دارند بخصوص اکنون که رییس جمهوری با اعلام خبر برداشته شدن تحریم ها در دی امسال، امیدواری های ملی را دوچندان کرده است.

گزارش از یحیی معماری خبرنگار ایرنا کرمانشاه
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار