استاندار کرمانشاه گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر دوره‌های مدیریتی استانداران در کرمانشاه کوتاه بوده است و ای کاش وضعیت به گونه‌ای بود که آنها می‌توانستند در یک دوره مدیریتی چهارساله برنامه‌های خود را به شکل جدی دنبال کنند.
کد خبر: ۱۶۰۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷ 08 January 2016
استاندار کرمانشاه گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر دوره‌های مدیریتی استانداران در کرمانشاه کوتاه بوده است و ای کاش وضعیت به گونه‌ای بود که آنها می‌توانستند در یک دوره مدیریتی چهارساله برنامه‌های خود را به شکل جدی دنبال کنند.

به گزارش تابناک کرمانشاه، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری؛ اسداله رازانی در مراسم تودیع و معارفه معاونین قبلی و جدید پست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری کرمانشاه اظهار کرد: مجموعه استانداری از یک نقش بسیار اثرگذار در چگونگی روند توسعه استان و رقم زدن یک آینده مطلوب یا غیرمطلوب برخوردار است و سهم بسیاری زیادی در شکل گیری موفقیت ها و یا عدم موفقیت های حاصل شده دارد.

وی با رد این موضوع در شرایط فعلی نمی توان کار موثری انجام داد اظهار کرد: با توجه به تجربه طولانی حضور در استانداری های مختلف کشور به این باور رسیده ام استان هایی که در قبال مسایل مختلف منفعل و غیرفعال برخورد می کنند و با بی انگیزگی کارها را به دست تقدیر می سپارند، در عمل دچار یک اشتباه استراتژیک می شوند.

استاندار کرمانشاه افزود: تجربه این سال ها نشان داده است هرگاه مدیریت ارشد یک استان با اراده ای قوی و یک برنامه ریزی مدون کارها را دنبال کند به نتیجه مطلوب نیز خواهد رسید. در همین استان کرمانشاه نیز هنگامی که دوره های مختلف مدیریتی را بررسی می کنیم به همین نتیجه می رسیم.

کرمانشاه از قافله توسعه عقب مانده است

این مدیر ارشد با عنوان این مطلب که استان کرمانشاه طی چند دهه گذشته از قافله توسعه کشور جامانده و در مقایسه با استان های برخودار دارای جایگاه شایسته ای نیست در ادامه اظهار کرد: شاخص های رسمی و غیررسمی همگی بیانگر این موضوع هستند که استان کرمانشاه از وضعیت چندان مناسبی در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار نیست.

رازانی همچنین بیان کرد: در کشور 13 میلیون بیمه شده اصلی داریم که با توجه به سهم 2.6 درصدی استان از کل جمعیت کشور، امروز می بایست 320 هزار بیمه شده اصلی در این استان می داشتیم اما این میزان تنها 240 هزار نفر است و این فاصله 30 درصدی از میانگین کشوری بسیار نگران کننده است.

استاندار کرمانشاه افزود: همچنین با بررسی آمار پایین نرخ رشد جمعیت در استان و مقایسه آن با میانگین کشوری درمی یابیم متأسفانه بخشی از جمعیت استان در قالب نیروی جویای کار و یا سرمایه مالی و فکری در حال خروج از استان هستند که این وضعیت به هیچ عنوان مناسب نیست.

وی در دنباله سخنانش اظهار کرد: در کشور ساعت اوج مصرف برق مختص به ساعات روز است ولی در استان کرمانشاه این اوج مصرف به شب اختصاص دارد و این وضعیت نشان می دهد استان های دیگر کشور از کرمانشاه صنعتی تر هستند.

رازانی افزود: بر اساس میانگین کشوری 55 درصد برق در بخش صنعت به مصرف می رسد و 45 درصد نیز به مصارف خانگی اختصاص دارد درحالیکه در استان کرمانشاه این نسبت دقیقاً برعکس است.

وی ادامه داد: 75 درصد برق مصرفی استان هایی مانند قزوین، زنجان و اراک به بخش صنعت اختصاص دارد و این امر نشانگر آن است که استان کرمانشاه در سال های گذشته در مقایسه با متوسط کشوری و استان های برخودار از عملکرد خوبی در بخش صنعت برخوردار نبوده است.

استان کرمانشاه نیازمند کار مضاعف است

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه استان برای جبران فاصله ها نیازمند کار و تلاش مضاعف است در ادامه خاطرنشان کرد: البته جبران عقب ماندگی هایی که در طول این دهه ها به وجود آمده یک شبه امکان پذیر نیست و نیازمند گذشت زمان است. با این وجود مدیریت ارشد استان نهایت تلاش خود را برای جبران و ترمیم کاستی های موجود به کار گرفته است.

این مدیر ارشد تصریح کرد: البته کار تلاش و مضاعف تنها مختص دوران مدیریت فعلی نیست و باید در دوره های آینده نیز تداوم یابد.

وی ادامه داد: طی مدت یک سال و نیمی که از عمر دولت تدبیر و امید باقی مانده است سعی می کنیم با یک تلاش شبانه روزی و کار مضاعف شاخص های استان را در عرصه های مختلف بهبود ببخشیم.

لزوم نقش آفرینی مدیریت ارشد استان در پروژه های کلان

این مدیر ارشد در ادامه به اهمیت ابرپروژه سامانه گرمسیری پرداخت و گفت: این طرح از ابعاد بسیار گسترده ای برخوردار است و برای تأمین منافع کرمانشاه در این طرح نیازمند ایفای نقش فعال مدیریت ارشد استان هستیم.

رازانی در ادامه خاطرنشان کرد: در این عرصه اگر به مکاتبات اداری و جلسات درون استانی و پیگیری های دستگاه مربوطه بسنده کنیم، بی گمان منافع کلان استان در این ابرپروژه لطمه خواهد دید. ولی اگر مدیریت ارشد استان در روند اجرای این طرح به درستی نقش آفرینی کند سرنوشت استان به گونه دیگری رقم خواهد خورد.

وی افزود: این شرایط در دیگر  حوزه ها مانند تجارت، صنعت، معدن و کشاورزی نیز حاکم است و مدیریت ارشد استان می بایست با جدیت مسایل کلان مربوط به این حوزه ها را نیز در سطح ملی پیگیری کند.

ساختار استانداری ها باید منعطف باشد

استاندار کرمانشاه در دنباله سخنانش اظهار کرد: بهتر بود دولت محترم شرایطی را فراهم می کرد تا ساختار استانداری ها منعطف باشد تا متناسب با نیاز استان ها و به سرعت تغییرات لازم را در ساختار موجود انجام داد.

دکتر رازانی با تاکید بر این نکته که شرایط و نیازهای استان ها با یکدیگر متفاوت است عنوان کرد: استان های زوارپذیری مانند قم و خراسان رضوی دارای معاونت امور زائرین هستند. استان کرمانشاه نیز علاوه بر امتیاز زوارپذیر بودن از مرزهای مبادلاتی متعدد برخوردار است و به دلیل مرزی بودن دارای حساسیت های امنیتی خاص خویش است که بر اساس این ویژگی ها می توان به تعریف معاونت های جدیدی پرداخت.

وی در ادامه اظهار کرد: استان کرمانشاه با توجه به قابلیت ها و پتانسیل های تجاری و بازرگانی و کشاورزی نیازمند یک معاونت مستقل در حوزه اقتصادی بود ولی بر اساس ابلاغی که به تازگی از سوی وزارت کشور اعلام شده است دو معاونت هماهنگی امور اقتصادی و معاونت توسعه منابع انسانی در یکدیگر ادغام شده اند و مدیریت ارشد استان نیز می بایست با توجه به این شرایط به برنامه ریزی بپردازد.

استاندار کرمانشاه با اشاره به دو وجهی بودن معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی اظهار کرد: بخش عمده ای از وظایف این معاونت به مسایل استانی مانند اقتصاد، کشاورزی و تجارت مربوط است و در عین حال باید به سامان بخشیدن امور اداری و مالی و منابع انسانی مجموعه استانداری نیز بپردازد.

این مدیر ارشد تصریح کرد: در حوزه منابع انسانی و اداری ضرورت یک ساماندهی جدی کاملاً احساس می شود تا مجموعه استانداری بتواند به سمت تبدیل شدن به یک سازمان منظم و با انگیزه گام بردارد.

رازانی ادامه داد: با بررسی هایی که صورت گرفته تغییر در این معاونت و به کارگیری یک نیروی جدید و یک نگاه تازه ضروری تشخیص داده شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته آقای حاتمی طی این مدت تلاش بسیاری در این حوزه انجام داده اند و از مدیران صاحب فکر و ایده استان محسوب می شوند که از زحمات ایشان تشکر می کنم.

استاندار کرمانشاه افزود: سعی شد معاون جدید نیز از میان نیروهای توانمند استان - که کم شمار هم نیستند - انتخاب شود و با بررسی هایی که صورت گرفت آقای مهندس رحیمی برگزیده شدند. ایشان از ویژگی های شخصی و سوابق مدیریتی خوبی برخوردار هستند و پست قبلی مدیریتی ایشان در سازمان صنعت، معدن و تجارت بیشترین تطابق را با حوزه کاری معاونت فعلی دارد.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که این تغییر موجب تحرک بیشتر و افزایش انگیزه ها در این حوزه شده و زمینه بروز هرچه بیشتر خلاقیت ها را فراهم کند.

مردم خواهان تحول و بهبود وضعیت فعلی هستند

استاندار کرمانشاه گفت:  با توجه به شعاری که مدیریت ارشد استان در آغاز این راه انتخاب کرد، مردم کرمانشاه خواهان وقوع تحول و ایجاد تغییرات مثبت در استان هستند.

وی افزود: در گذشته کارهای خوبی صورت گرفته است ولی باید با کار شبانه روزی تلاش کرد وضعیت به گونه ای رقم بخورد که برآیند فعالیت های استانداری در این دوره بسیار بهتر از گذشته باشد زیرا هم مردم و هم دولت تدبیر و امید خواهان ایجاد تغییر و بهبود شرایط فعلی هستند.

رازانی در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم تیم مدیریتی استان در مدت زمان پیش رو با حداکثر هماهنگی و با جدیت برنامه های خویش را پیش ببرد. البته در پیمودن این راه نیازمند همدلی، همفکری و همراهی تمامی مدیران دلسوز استان هستیم، زیرا کارها با مشارکت فعال تمامی ارکان یک سازمان پیش می رود.

استاندار کرمانشاه در پایان با اشاره به انگیزه های بالای مدیریت ارشد استان در ایجاد تحول مثبت در استان اظهار کرد: تا زمانی که عهده دار این مسئولیت را هستم من و همکارانم از حداکثر توان خویش برای موفقیت در این راه بهره خواهیم گرفت.

 بخشی از مشکلات موجود محصول ضعف مدیریت هاست

در ادامه این نشست معاون جدید هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی عنوان کرد: استان کرمانشاه با وجود اینکه از ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار ارزشمندی در حوزه های تجارت و بازرگانی، گردشگری، منابع آبی و اقلیم های متفاوت آب و هوایی برخوردار است اما با کمال تعجب از درآمد سرانه پایین و بیکاری بالا رنج می برد.

 رضا رحیمی افزود: این یک تناقض آشکار است و اینکه چرا استانی با این ظرفیت ها و پتانسیل ها دارای چنین شاخص های پایینی در حوزه های مختلف است که ضرورت دارد پاسخ مناسبی به این پرسش داده شود.

وی در ادامه سخنانش بخشی از مشکلات موجود را به وجود ضعف در مدیریت ها منتسب کرد و گفت: بخشی از این عدم توفیق یا عدم توفیق ها به ضعت مدیران بازمی گیرد. هرگاه یک مدیر خوب در مصدر امور بوده توانسته است به توفیقات خوبی در این عرصه دست یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری در ادامه جذب سرمایه گذاران برتر و سهولت در فضای کسب و کار را از جمله برنامه های این معاونت عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاران در نظام اداری ما دردسرهای بسیاری را متحمل می شوند در حالیکه یک نظام اداری عقلانی باید به کمک سرمایه گذاران شتافته و به تسهیل در این امور بپردازد.

رحیمی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: بسیاری از محصولات ارزشمند استان مانند؛ ریتون، پشم و نخود بدون اینکه کار خاصی روی آن ها صورت پذیرد با قیمت نازل از استان خارج می شوند در حالیکه باید با راه اندازی کارخانجات فرآوری زمینه ای را فراهم کرد که این محصولات با ارزش افزوده بیشتری به فروش برسند.

وی با استقبال از طرح موضوع ابرپروژه ها توسط استاندار کرمانشاه اظهار کرد: کرمانشاه نیازمند اجرای ابرپروژه ها در حوزه های مختلف است. در شرایط فعلی که موضوع احداث پالایشگاه آناهیتا، ایران خودرو و پتروشیمی چهارم مطرح است باید تلاش کنیم با تربیت نیروی کار ماهر زمینه اشتغال جوانان استان در این پروژه های بزرگ را فراهم کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وظایف مهم این معاونت در حوزه توسعه منابع انسانی اظهار کرد: منابع انسانی رکن اصلی توسعه محسوب می شوند  و در همین راستا تلاش می کنیم با برنامه های آموزشی و اصلاح نظام اداری و مدیریتی استان، این حوزه بسیار مهم را ساماندهی کنیم.

رحیمی افزود: بحث آموزش نیروی انسانی و تقویت سرمایه های اجتماعی از جمله کارهایی است که در این حوزه با جدیت دنبال می کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد:حوزه کاری این معاونت بسیار گسترده است و وظایف دشواری را عهده دار است ولی از بزرگان فراگرفته ایم که در ادامه این راه ترس به خود راه ندهیم زیرا خواستن توانستن است. امیدوارم با مدیریت دکتر رازانی و دیگر همکاران بتوانیم گام های ارزشمندی را در این عرصه برداریم.

تلاش برای چابک سازی سازمان ها و توسعه آی تی استان

در دنباله این نشست هدایت حاتمی به تشریح عملکرد معاونت های توسعه منابع انسانی و هماهنگی امور اقتصادی پیش از ادغام پرداخت و گفت: طی این مدت در زمینه چابک سازی و رفتار هوشمندانه و نوآوری های مدیریتی در سازمان ها گام های ارزشمندی برداشته شده است.

وی پرداختن به استان مجازی، دولت الکترونیک، ایجاد فیبرنوری، پوشش موبایل و تولید محتوا را از جمله فعالیت های جدی حوزه توسعه منابع انسانی عنوان کرد و گفت: در این زمینه بر اساس مدل های معتبر به اجرای پروژه ها و برنامه های این حوزه پرداختیم. طرح های این بخش هم اکنون مصوب شده و تفاهم نامه های آن ها امضاء شده و به مرحله اجرا رسیده اند.

حاتمی افزود: عملیات اجرایی مرکز دیتا سنتر استان طی هفته های آینده آغاز می شود و در قالب آن ترازیت داده با عراق و منطقه غرب کشور صورت خواهد گرفت. علاوه بر آن عملیات اجرای شبکه 75 کیلومتری فیبرنوری آغاز شده و امیدواریم حداکثر تا پایان سال مالی امسال این پروژه پایان یابد. همچنین در زمینه گسترش پوشش شبکه های موبایل نیز کارهای خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: یکی دیگر از کارهای مهم این عرصه امضای تفاهم نامه با مبین ایران به نمایندگی از ستاد اجرای فرمان امام است که حداقل اجرای صد میلیارد تومان پروژه را در حوزه آی تی استان عهده دار می شود.

حاتمی در ادامه با مهم قلمداد کردن کارهای صورت گرفته در حوزه پژوهش استان اظهار کرد: به زودی پژوهشگاه پلیمر در استان کلید زده می شود که این پروژه به برقراری ارتباط میان دانشگاه و صنعت کمک فراوانی می کند.

در ادامه این نشست جعفر همتی مشاور عالی استاندار به نمایندگی از مجموعه کارکنان استانداری طی سخنانی از خدمات و فعالیت های دکتر حاتمی در طول دوران معاونت قدردانی کرد.

در پایان این مراسم استاندار کرمانشاه حکم انتصاب رحیمی به سمت معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری کرمانشاه را به وی تقدیم کرد و در ادامه با اهدای لوح سپاس از خدمات حاتمی در طول این مدت تقدیر نمود.

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار