مسئولان و مجریان انتخابات در همدان در میزگرد ایرنا حضور سلایق مختلف در انتخابات را عامل موثری در تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دانستند.
کد خبر: ۱۸۵۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵ 23 February 2016
 مسئولان و مجریان انتخابات در همدان در میزگرد ایرنا حضور سلایق مختلف در انتخابات را عامل موثری در تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دانستند.

به گزارش ایرنا، با توجه به تاکید رهبری فرزانه انقلاب بر فراهم کردن زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات و دعوت از مردم برای حضور در این مانور سیاسی، میزگرد ایرنا با حضور رئیس ستاد انتخابات و سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات استان همدان با محوریت برنامه ها و راهبردهای پیش بینی شده برای افزایش مشارکت برگزار شد.

*همدان مهیای حماسه ای بزرگ است
رئیس ستاد انتخابات استان همدان با تقدیر از مسئولان ایرنا به واسطه فراهم آوردن فرصتی برای بیان دیدگاه صاحبنظران با هدف جلب مشارکت حداکثری در انتخابات عنوان کرد: یک رخداد بزرگ سیاسی در راه است و ستاد انتخابات استان برای تحقق این حماسه، با توجه به نقشی و اهمیتی که رسانه ها در شکل گیری این حماسه دارند و برای انتشار اخبار و اطلاعات روزانه ، کمیته ارتباطات و اطلاعات رسانی را راه اندازی کرد.

محمد ابراهیم الهی تبار افزود: این کمیته همزمان با شکل گیری ستاد انتخابات کشور فعالیت اجرایی خود را آغاز کرد و به دنبال آن کمیته های اجرایی شکل گرفت تا هم بتوانند پشتیبانی کننده خوبی برای مجریان انتخابات باشند و هم تسهیلات مناسب برای حضور حداکثری مردم در انتخابات را فراهم آورند.

وی انتخابات را فرصت مناسب و گرانسنگی برای دستیابی به اهداف غایی نظام اسلامی دانست و گفت: برای تحقق مشارکت حداکثری نهادهای دیگری در کنار هیات های اجرایی و ستاد انتخابات یاری دهنده این مجموعه هستند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان اظهار کرد: مجریان و دست اندرکاران انتخابات با اتخاذ تمهیدات لازم دست در دست هم دادند تا حماسه ای ماندگار را هفتم اسفند ماه امسال شکل دهند.

الهی تبار افزود: به منظور هماهنگی بین دستگاهای دخیل در امر انتخابات بویژه هیات اجرایی و نظارت جلسات متعددی قبل و بعد از نامنویسی داوطلبان با عناصر دخیل در امر انتخابات برگزار شد که نتایج حاصل از این نست ها موید این است که تعامل خوبی بین اعضای هیات نظارت و اجرایی استان همدان شکل گرفته است.

**همدان پیشتار در شبکه ارتباطی
رئیس ستاد انتخابات استان همدان گفت: از 25 فرایند انتخابات 23 مورد بصورت الکترونیکی انجام می شود و تنها دو مورد شامل اخذ رای و شمارش آرا به صورت دستی است.

الهی تبار افزود: در این راستا شبکه ارتباطی مناسبی بین شعب اخذ رای، فرمانداریها و بخشداریها برقرار شده است بگونه ای که 98.5 درصد شعب تحت پوشش شبکه هستند در حالیکه میانگین کشوری این آمار 97.3 درصد است.

وی توضیح داد: برای روستاهایی فاقد پوشش شبکه ارتباطی صندوق های سیار پیش بینی شده و بین چند روستای فاقد شبکه روستاهایی ، یک روستا برای برقراری شبکه ارتباطی مجهز شده است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان گفت: پس از نصب و راه اندازی نرم افزارهای مورد نیاز در سیستم رایانه ای و تعیین کاربران، نحوه کار با این نرم افزار به آنها آموزش داده شد.

الهی تبار گفت: در حوزه پشتیبانی نیز تمهیدات لازم صورت گرفته و بیش از دو میلیارد ریال اعتبار از منابع استانی برای تامین تجهیزات مورد نیاز برای انتخابات هزینه شده است.

وی افزود: در حوزه آموزش، برگزاری دوره های آموزشی توسط وزارت کشور از شهریورماه سال گذشته آغاز شد که در این راستا فرمانداران و بخشداران آموزشهای لازم را فرا گرفتند و تمامی اعضای شعب و عوامل دخیل و نقش آفرین در انتخابات نیز در دوره های آموزشی شرکت کردند.

**رتبه نخست همدان در تائید صلاحیت ها
رئیس ستاد انتخابات استان همدان گفت: استان همدان با هفت حوزه اصلی و 9 شهرستان دارای یک حوزه انتخابیه در زمینه انتخابات خبرگان رهبری است.

الهی تبار افزود: 14 داوطلب برای حضور در پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری نامنویسی کردند و چهار نفر از این تعداد تائید شدند که این افراد برای تصاحب دو کرسی خبرگان رقابت می کنند.

وی اضافه کرد: همچنین 296 داوطلب برای حضور در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نامنویسی کردند که پس از بررسی صلاحیت آنها در هیات اجرایی، هیات نظارت استان، هیات نظارت مرکزی و شورای نگهبان 203 نفر تائید صلاحیت شدند که در چند روز گذشته به دنبال انصراف و تائید برخی از داوطلبان رد صلاحیت شده در مجموع این آمار به 190 نفر کاهش یافته است.

معاون استاندار همدان اظهار کرد: شعب اخذ رای پیش بینی شده برای انتخابات سالجاری نسبت به انتخابات دوره قبل مجلس شورای اسلامی سه درصد افزایش یافته است.

الهی تبار افزود: در این دوره از انتخابات 918 صندوق ثابت، 341 صندوق سیار،504 صندوق شهری و 757 صندوق روستایی در استان همدان اقدام به جمع آوری آرا می کنند.

**تمامی جناح ها در انتخابات حضور دارند
سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات استان همدان بیان کرد: نظارت بر چهار انتخابات مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی و همه پرسی طبق قانون اساسی به شورای نگهبان واگذار شده است.

محمد نباتی افزود: هشت ماه مانده به زمان انتخابات شورای نگهبان بحث نظارت را شورای نگهبان به هیات مرکزی انتخابات واگذار کرده بر این اساس هیات نظارت استانها شکل گرفت و زیر نظر این هیات، هیات نظارت شهرستانها و بخش ها نیز فعال شدند.

وی اضافه کرد: هیات نظارت بر انتخابات دارای شبکه ناظران امین است که در هر شعبه اخذ رای ، سه نفر از این ناظران بر فرایند انتخابات نظارت دارند و تنها در شعب پر تردد و حساس شمار ناظران به چهار نفر هم می رسد.

وی بیان کرد: اعضای هیات نظارت بر انتخابات از زمان آغاز انتخابات تا فرجام آن کار نظارت را بر عهده دارند و گام نخست آن نظارت بر معتمدان محلی است بگونه ای که پس از معرفی آنها از سوی فرمانداری، هیات نظارت اقدام به بررسی صلاحیت آنها کرده و با معرفی افراد دارای صلاحیت هیات اجرایی شکل می گیرد.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات همدان با ذکر اینکه تمامی شکایات و پرونده های تخلف پیگیری می شود اظهار کرد: هیات نظارت زمان احراز صلاحیت ها بدون انتشار مسائل محرمانه و شخصی داوطلبان سعی در حفظ حرمت داوطلبان کرده و از ورود لطمه به آبروی و حیثیت آنها جلوگیری می کند.

نباتی افزود: کارکرد هیات نظارت دو وجهی بوده از یک سو نگاه اعضای آن به سری بودن مسایل داوطلبان نمایندگی است و از سوی دیگر بررسی و تطبیق صلاحیت داوطلبان با باید و نبایدهایی است که در قانون ذکر شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به حضور داوطلبان طیف ها و جناح های مختلف در این دوره از رقابت ها به طورحتم شاهد رقابت جدی در شهرستانها بوده که امید می رود انتخابات پر شور و توام با شعور رقم بخورد.

وی با ذکر اینکه همدان بیشترین آمار تائید صلاحیت ها را داشته است ابراز امیدواری کرد: دارالمومنین همدان بیشترین حد نصاب مشارکت در انتخابات را به خود اختصاص دهد.

**همدان به سمت رقابتی شدن پیش می رود
رئیس ستاد انتخابات استان همدان گفت: فضای این استان بگونه ای است که تمامی گروه های سیاسی بدون توجه به اینکه نامزد مورد مطلوب آنها در این عرصه حضور دارد یا خیر ، برای مشارکت در انتخابات ورود کرده اند.

الهی تبار اضافه کرد: جناح هایی که داوطلب مورد نظر آنها در جریان انتخابات حضور ندارد اقدام به رصد داوطلبان تائید صلاحیت شده و حمایت از آنها و معرفی آنها به عنوان نامزد مورد حمایت کرده اند.

**انتخابات یک فرصت ملی است
معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان با ذکر اینکه در ایران به انتخابات بعنوان یک فرصت ملی نگاه می شود بیان کرد: ما معتقدیم شعار اصلی در پیروزی انقلاب 'استقلال آزادی جمهوری اسلامی' است بنابراین در جمهوری اسلامی قصد رقم زدن استقلال و معنا بخشیدن به واژه آزادی هستیم.

وی جمهوریت نظام اسلامی را مبتنی بر حضور مردم دانست و گفت: حضور مردم در انتخابات به جمهوریت نظام اسلامی معنا می بخشد چون حضور مردم در راهپیمایی ها و مناسبت های دیگر را نمی توان با عدد و رقم تخمین زد ولی در انتخابات می توان با استناد به آمار صحبت کرد.

**ناظران شعب انتخابات امین مردم هستند
سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات استان همدان گفت: ناظران حاضر در شعب انتخابات از افراد امین هستند که نسبت به وظایف محوله آگاهی لازم را دارند.

نباتی افزود: به منظور جلوگیری از بروز هر گونه مشکل بین افراد حاضر در شعب اعم از عناصر هیات اجرایی، نظارت و عوامل امنیتی وظایف هر یک از مجموعه ها مشخص شده و در صورت بروز تخلف باید بدور از هر گونه ایجاد مشکل موضوع از طریق نماینده فرمانداری اطلاع رسانی شود.

**تعدد داوطلبان عامل مشارکت حداکثری
رئیس ستاد انتخابات استان همدان گفت: پایداری هر نظامی بر سه اصل استوار است که این اصول شامل مانیفست اعتقادی مردم، رهبری نظام و حضور و مشارکت مردم در مناسبتهای مختلف است بر این اساس علت کوتاه بودن عمر برخی انقلابها از جمله الجزایر و لیبی، نبود یکی از این مولفه ها است.

الهی تبار با ذکر اینکه مقدمات حضور در انتخابات فراهم است گفت: حضور بانشاط مردم در قالب تشکل های سیاسی در مشارکت حداکثری موثر است.

وی همچنین از دیگر عوامل موثر در حضور مردم در انتخابات را رسانه ها ، گروه های مرجع، نخبگان، ائمه جمعه و جماعات، ورزشکاران و سایر صنوف ذکر کرد.

وی گفت: استراتژی که رهبر فرزانه انقلاب برای انتخابات ترسیم کردند باید ملاک عمل تمامی مسئولان، افراد تصمیم ساز و تصمیم گیر باشد و همه باید به سمتی برویم که شاهد مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باشیم.

معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان گفت: بسیاری از ظرفیت های موجود در استان مغفول مانده اند که می توان با برنامه ریزی آنها را از بالقوه به بالفعل درآورد.

استان همدان با یک میلیون و 760 هزار نفر جمعیت و 9 شهرستان و هفت حوزه انتخابیه دارای دو کرسی در مجلس خبرگان رهبری و 9 کرسی در مجلس شورای اسلامی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار