خبرگزاری شبستان: تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد به عنوان نخستین سایت پرنده نگری کشور، بهار امسال پذیرای بیش از ۵۰ هزار قطعه انواع پرنده مهاجر و بومی است.
کد خبر: ۱۹۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۵ 06 April 2015

به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه و به نقل از اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به مهاجرت بی سابقه پرندگان به این تالاب بین المللی اظهار کرد: شمار پرندگان موجود در تالاب کانی برازان در مقایسه با سال گذشته بیش از سه برابر افزایش دارد.

وی گفت: این پرندگان که در دسته های چند هزارتایی در مسیر کوچ خود از جنوب به شمال وارد این تالاب می شوند پس از مدتی استراحت در این تالاب به مهاجرت خود ادامه می دهند.

حسینی اضافه کرد: بیشترین تعداد پرندگان موجود در این تالاب را غازهای خاکستری و به تعداد بیش از هشت هزار قطعه تشکیل می دهند که در حال حاضر در این تالاب به سر می برند و تعداد زیادی از آنها نیز در اتفاقی کم سابقه به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی، غذای کافی و امنیت موجود در این تالاب در آن ماندگار شده و اقدام به جفت گیری کرده اند.

وی گفت: در میان این پرندگان پرنده نادر اردک سرسفید نیز امسال به تعداد بیش از 100 قطعه در این تالاب مشاهده شده است که وجود این تعداد اردک سرسفید در تالاب کانی برازان تاکنون بی سابقه بوده است.

حسینی ادامه داد: با افزایش تدریجی دمای هوا در مناطق جنوبی و نیز مهیا شدن شرایط مطلوب زیستی، تعداد پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در این تالاب در حال افزایش بوده و روز به روز بر شمار آنها افزوده می شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر کانی برازان امسال با احیای تالاب بین المللی قوپی باباعلی مهاباد، این تالاب نیز پذیرای بیش از سه هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی می باشد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد افزود: هم اکنون در تالابهای شهرستان مهاباد بیش از 35 گونه مختلف انواع پرندگان شناسایی شده اند که عمدتا شامل فلامینگو، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، پرستوی دریایی، کشیم بزرگ، غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید، سیلوش، آووست، خروس کولی، حواصیل، تنجه، انواع مرغابی و اردک از جمله اردک سرسبز، ارده ای، سرحنایی، سرسفید و بلوطی هستند.

وی افزود: این پرندگان مهاجر مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه پرداخته و با افزایش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق شمالی تر ادامه می دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب کانی برازان به دلیل وضعیت زیستی و امنیت مناسب آن، به یکی از استراحتگاه ها و زیستگاه های مهم پرندگان در شمالغرب کشور تبدیل شده که همه ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می شوند.

گفتنی است، تالاب بین المللی کانی برازان با وسعتی افزون بر 927 هکتار در 30 کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.

شهرستان مهاباد با داشتن دو تالاب بین المللی کانی برازان و قوپی باباعلی و تالاب های فصلی حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق همه ساله در فصول بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار