تنها میراث جهان در استان کرمانشاه، بدلیل ساخت و ساز غیرمجاز در محوطه این اثر باستانی و مقاومت شهردار بیستون در مقابل حکم قلع بنا، در آستانه اخراج از فهرست آثار جهانی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۹۳۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۳ 07 March 2016
تنها میراث جهان در استان کرمانشاه، بدلیل ساخت و ساز غیرمجاز در محوطه این اثر باستانی و مقاومت شهردار بیستون در مقابل حکم قلع بنا، در آستانه اخراج از فهرست آثار جهانی قرار گرفته است.

به گزارش تابناک کرمانشاه، اوایل سال جاری شهرداری بیستون اقدام به ساخت آشیانه آتشنشانی در محوطه پارتی این مجموعه تاریخی نمود که این آشیانه رفته رفته به یک ساختمان اداری وسیع تبدیل شد.

به رغم صدور حکم قلع بنا از سوی مراجع قضایی، احسان احمدی نصر شهردار بیستون که خود یک باستان شناس بوده و پیش از این در میراث فرهنگی استان کرمانشاه فعالیت داشته است، کماکان بر ماندگاری این بنا اصرار دارد.

مهدی‌ رهبر باستان‌شناس پیشکسوت در این رابطه گفت: زمانی که این خبر را شنیدم مشغول کاوش در محوطه تاریخی تاق‌بستان بودم و همان موقع آقای احمدی نصر را نصیحت کردم که حق ندارد در یک محوطه باستانی تأسیسات ایجاد کند.

وی افزود: اگر فردی غیر باستان شناس و ناآگاه مرتکب چنین اقدامی می‌شد ممکن بود طور دیگری برخورد کنیم، اما چنین عملی برای یک باستان‌شناس واقعا قبیح بوده و مستحق مجازات است که سازه را تخریب کند.

رهبر اظهار داشت: متأسفانه در سطح ایران با مسئولینی مواجه هستیم که میراث فرهنگی را نمی‌شناسند و تیشه به ریشه آثار فرهنگی می‌زنند.

وی خاطرنشان ساخت: شواهد بسیاری داریم که یک آقای شهردار برای اینکه نشان دهد چه فعالیت‌هایی داشته است به جان آثار باستانی و بافت‌ها می‌افتد، بعنوان مثال مونوریل کرمانشاه که اولا چقدر زشت است و دیگر اینکه از وسط شکارگاه تاقبستان عبور کرده است.

کسی نمی‌تواند با میراث فرهنگی شوخی کند

این باستان شناس پیشکسوت در ادامه تأکید کرد: کسی نمی‌تواند با میراث فرهنگی شوخی کند و آقای شهردار وقتی ارزش‌ها را می‌داند، باید این بنا را تخریب کند.

رهبر یادآور شد: این محوطه باستانی محل اسکان پارت‌ها بوده بدلیل مطرح بودن بیستون در سطح جهان، این مسئله مهم است و اگر به این ترتیب پیش برود و افراد خاصی بخواهند اعمال نفوذ کنند، قطعا از ثبت خارج می‌شود.

وی گفت: از دوره پیش از تاریخ و از صد هزار سال پیش تا دوره معاصر، آثاری باستانی در آن محوطه وجود دارد که اگر هریک از آنها از بین برود به تاریخ مملکت خدشه وارد خواهد شد.

این باستان شناس تصریح کرد: وضعیت طوری است که این اثر باید حفظ شود چراکه از گذشته‌های دور "بغستان" به معنای جایگاه خدایان بوده که به واژه بی معنای "بیستون" تغییر نام یافته است.

رهبر بیان داشت: این رسانه‌ها هستند که با بازگو کردن و پرداختن به چنین اتفاقاتی می توانند جلو بسیاری از خطاهای مسئولین را بگیرند.

در ادامه مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون عنوان کرد: شورای راهبردی در مورد همه چیز تصمیم می‌گیرد و بزودی جلسه‌ای با حضور اعضای هیئت امنا و نیز اعضای شورای راهبردی برگزار خواهد شد.

حسین راعی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود صدور حکم قلع بنا، شهرداری اقدامی در این رابطه نمی‌کند، گفت: این کار باید انجام شود و با توجه به اینکه دادگاه تجدیدنظر نیز حکم قبلی را تأیید کرده است، در صورت عدم تخریب، شهردار باید منتظر مجازات باشد.

وی افزود: طبق قانون فرصت چندماهه شهرداری بیستون برای قلع بنا طی روزهای آینده به پایان می‌رسد و از آنجا که همه در نظام جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم، مکلف به رعایت قوانین جمهوری اسلامی هستیم.

به گزارش تابناک کرمانشاه، مادامی که یک اثر باستانی در دفتر جهان ثبت می‌شود معنا و مفهوم آن این است که برای همه جهانیان ارزشمند بوده و متعلق به همه جهان می‌باشد، و شاید هم اکنون علاقمندانی بازدید از این دارایی ارزشمند را در تقویم خود داشته باشند که بی تردید چنین هم هست.

از آنجایی‌ که گردشگری و جهانگردی به یک تجارت همه سر سود تبدیل شده است و عمده درآمد بسیاری از کشورها از همین محل تأمین می‌شود، ضمن اینکه علاوه بر سود اقتصادی به همان میزان اعتبار جهانی به همراه می‌آورد، بسیار مایه حیرت است شهرداری که ارزش آثار بی بدیل و تکرار نشدنی باستانی را می‌داند مهم تر اینکه شهر یا قصبه بیستون به واسطه این اثر همپا و همسنگ رم باستان شده است چرا اصرار دارد مصداق وصله ناجور با یک سازه بی‌قواره، منظر این منظره را زشت و چشم آزار بنمایاند؟؟؟  

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
شهردار بی مسولیت وتعهد به ارزشهای ملی وتاریخی ایران که تصمیماتش لطمه بکشور وارد ساخته است باید از کار برکنار گردد
شهروند بیستونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
چرا یکطرفه به قاضی رفته اید. شخصی در جایی دیگر مسولیتی که دارد همه منتظر بهترین راندمان هستن ازشون.
بدون شک و طبق نظرسنجی ها از شهروندان بیستون دکتر احمدی نصر یکی از بهترین مدیران هستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
متاسفم برای عقب ماندگی این شهر واستان دیار دارم می ترکم از غصه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
متاسفم برای عقب ماندگی این شهر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار