طرح دعوی ساخت و ساز شهرداری در محوطه پارتی که از سوی دستگاه قضایی استان منتج به صدور حکم قلع بنا گردید، روزهای پایانی مهلت اجرای حکم، سمت و سوی دیگری را در پیش گرفت، ظاهرا متهم و شاکی راضی، اما افکار عمومی و تابناک کرمانشاه از حاکمیت احتمالی روابط ناراضی.
کد خبر: ۱۹۵۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۰ 10 March 2016
طرح دعوی ساخت و ساز شهرداری در محوطه پارتی که از سوی دستگاه قضایی استان منتج به صدور حکم قلع بنا گردید، روزهای پایانی مهلت اجرای حکم، سمت و سوی دیگری را در پیش گرفت، ظاهرا متهم و شاکی راضی، اما افکار عمومی و تابناک کرمانشاه از حاکمیت احتمالی روابط ناراضی.

در ادامه پیگیری‌های تابناک کرمانشاه در خصوص ساخت و ساز غیرمجاز در حریم محوطه اثر جهانی بیستون «ساخت و ساز در محوطه اثر جهانی بیستون توهین به شعور ملت هاست_ مورخ 12 مردادماه 94»؛ با سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفتگویی انجام دادیم که در ذیل می‌آید.

اصغر رشنو در این‌باره اظهار کرد: ‌تأسیسات غیرمجازی که در این محدوده توسط شهرداری ساخته شده است، طبق تعهد محضری ملزم بوده که قلع بنا کند و اکنون هم سقف تأسیسات موردنظر را برداشته است.

وی افزود: روز گذشته بزرگان باستان شناسی کل کشور در شورای راهبردی حضور داشته اند و امضای آنها نیز روی میز من است، رأی تجدیدنظری هم تاکنون صادر نشده که به ما ابلاغ شود، حتی در جلسه‌ای که در دادگستری داشتم خواستار اشد مجازات برای شهردار بیستون بودم.

این مسئول عنوان کرد: شورای شهر و شهردار بیستون و هیئت راهبردی به توافق رسیده‌اند که فضای ساخته شده در عرصه باستانی قلع بنا شود، ضمن اینکه ما هم به شهردار مجوز ایجاد ساختمان اداری نداده‌ایم و نخواهیم داد، شهردار نیز می‌بایست ساختمانش را قلع بنا کند و بحث بر سر ایجاد آشیانه آتش‌نشانی با سازه سبک بوده که قابل حمل باشد.

رشنو ادامه داد: استانداری موظف شده طی سال آینده اعتبارات لازم را برای ساخت این آشیانه تأمین کند و شورای راهبردی هم به این نتیجه رسید که با توجه به وقوع یک فقره آتش‌سوزی‌ که در ماه‌های گذشته در محوطه تاریخی بیستون رخ داد و از آنجا که در دادگاه به میزان 40 درصد محکوم شده‌ایم این آشانه آتش‌نشانی باید بنا شود.

وی تصریح کرد: نمی‌توانیم در شهر بیستون جایی برای آتش‌نشانی نداشته باشیم، و اگر جایی آتش بگیرد چکار باید کرد؟

لج و لجبازی میان شهردار بیستون و مدیرکل سابق میراث استان

وی در پاسخ به این پرسش تابناک که دست کم برای روشن شدن افکار عمومی ضرورت ساخت این آشیانه در محوطه پارتی بیستون را عنوان کنید، اظهار داشت: ما و شهردار و هیچ شخص دیگری از لحاظ ضوابط میراث فرهنگی هیچ نوع تخلف و تخطی مرتکب نشده‌ایم و نخواهیم شد.

وی در پاسخ به اینکه اگر تخلف صورت نگرفته چرا دستگاه قضایی استان حکم قلع بنا صادر کرده است گفت: اصلا این بحث شما یک لج و لجبازی میان شهردار بیستون و مدیرکل سابق میراث استان، آقای فعله گری بوده است و بحثی جدای از این نیست.

اما در ادامه گفتگویی هم با مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون داشتیم.

حسین راعی گفت: روز گذشته دو جلسه با هیئت امنا و شورای راهبردی برگزار کردیم که در جلسه هیئت امنا برنامه‌های سال 95 پایگاه و پیشنویس تفاهم‌نامه میان آلمانی‌ها و پایگاه جهانی بیستون به تصویب رسید و تأکید شد موضوع ساخت و ساز شهرداری با رعایت قوانین، حل و فصل شود.

وی افزود: همچنین در جلسه شورای راهبردی که متشکل از شخصیت‌های علمی، فرهنگی، پژوهشی، باستان شناس و معمار بود، قرار شد شهردار بیستون ضمانت‌ محضری مبنی بر اینکه تا سه ماه آینده بخشی از بنا را قلع و قمع کند، ارائه نماید.

تأسیسات در حریم محوطه جهانی نیست

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون تصریح کرد: سازه‌های قدیمی شهرداری که مساحت آن در حدود 2000 مترمربع است بطور کامل قلع قمع می‌شوند و سازه جدید که در محوطه پارتی واقع شده است بدلیل اینکه این طرف شهر!!! احتیاج به آشیانه آتش‌نشانی دارد بخشی از آن تخریب خواهد شد. ‌‌‌

وی در پاسخ به چرایی ضرورت ایجاد آشیانه آتش‌نشانی برای کل شهر بیستون در محوطه پارتی گفت: این موضوع دیگر شکل گرفته است گرچه خلاف قانون می‌باشد و اگر در محدوده پارتی نباشد‌ بهتر است، ضمن اینکه آن سازه سبک و موقت بوده و قرار است در سال 95 آشیانه آتش‌نشانی و ساختمان اداری را در قسمتی از شهر بیستون جا دهند و بودجه آن را نیز استانداری تأمین نماید.

اما اینکه وقتی شهردارِ صاحب عنوان "صلح جهان" به حکم قانون قضا تمکین نمی‌کند چه تضمینی هست که تعهد محضری را اجرا کند، پرسشی بود که مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون در پاسخ به آن گفت: هیچ چیز در دنیا مطلق نیست و همه چیز نسبی است، ضمنا این تأسیسات در حریم محوطه جهانی نیست و در محدوده عرصه ملی ساخته شده است، که هیچ مشکلی برای ثبت جهانی بوجود نمی‌آورد.

وی افزود: صورتجلسه شورای راهبردی را بزرگان باستان شناسی ایران همچون آقای مهدی رهبر امضا کرده‌اند گرچه عنوان نمودند که به (( شهردار اعتماد ندارم ))، خب ما هم به شهردار اطمینان نداریم و معتقدیم ای کاش سازه جدید در آن محوطه ساخته نمی‌شد.

راعی یادآور شد: تمام اعضای جلسه شورای راهبردی معتقدند کاش این اتفاق نمی‌افتاد، اما ما نباید به موضوعات بصورت بخشی نگاه کنیم، باید تمام جوانب را درنظر گرفته و بعد تصمیم بگیریم که سخت است و گاهی ممکن است صحیح هم نباشد، ضمن اینکه ما می‌گوییم کاری که کرده‌ایم کاملا" میراثی نبوده است و شاید موضوع دیگری هم در اینکار دخیل بوده باشد اما بهترین کار در این برهه از زمان همین است.

کاش شهردار بیستون این سازه را نمی‌ساخت

وی در پاسخ به اینکه طبق نظر باستان شناسان کشور چه یک متر و چه ده متر ساخت و ساز در حریم اثر باستانی تخلف محسوب می شود چرا همچنان باید بخشی از آن سازه باقی بماند ( بیش از 250 مترمربع)، اظهار داشت: ضوابط عرصه در همه جای کشور یکسان نیست و با توجه به اثر تاریخی، متفاوت است، وقتی اثری به ثبت جهانی می‌رسد موظف هستیم از آن حفاظت کنیم و این سازه مشکلی برای اثر جهانی بیستون ایجاد نمی‌کند.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون اعلام کرد: ضمن اینکه از اقدام شهردار دفاع نمی‌کنم اما این سازه در عرصه ملی ایجاد شده است و  در عرصه ملی هم ساخت و ساز بر اساس ضوابط کارشناسان میراث فرهنگی است نه اینکه بطور کامل ممنوع باشد، اما بهتر بود‌ این سازه هیچوقت نباشد ولی باید تصمیم می‌گرفتیم، و ضوابط اصلاحی را هم به شهردار داده‌ایم، این تصمیم جمعیِ هیئت راهبردی است.

راعی تأکید کرد: یقین بدانید هیئت راهبردی بدلیل اینکه در وسط قضیه قرار گرفته است و به لحاظ دانش، سطحی بالاتر نسبت به سایر افراد دارد، همه موارد را در نظر می‌گیرد، اما کاش شهردار بیستون این سازه را نمی‌ساخت.

کاری که تا دیروز غیرقانونی بود، یکباره قانونی می‌شود

به گزارش تابناک کرمانشاه، آنچه بیش از اقدام نماد "صلح کشور" در جهان و فروکش کردن آتش تند کلیدداران میراث گذشتگان، مایه شگفتی بینندگان است احتمالا ارتباط تصویر نمای بخشی از معبر اصلی و قلب بازار کلانشهر کرمانشاه (خیابان مدرس)، با سی کیلومتر بُعد مسافت از مجموعه گردشگری بیستون می باشد، که دقیقا این پرسش روزمره و اصلی مردم و نیز قالب دستگاه‌های اجرایی بوده، با اینکه بعلت موقعیت خاص و ویژه علاوه بر خسارات فراوان اقتصادی، گره کور و کلاف سردرگم تردد عابران و ایجاد ترافیک آزار دهنده و بویژه زشتی چهره شهر شده است، چرا متولیان میراث فرهنگی این نمایش زشت و مضحک را قطع نمی‌کنند؟ اما در بیستون کاری که تا دیروز غیرقانونی بود و به دنبال مجازات عاملان آن بودند یکباره قانونی می‌شود و حریم بین المللی به حریم ملی تبدیل می‌شود؟!

از طرفی کسی که عنوان نماینده "شهردار صلح" نام گرفته و باید درس احترام به قانون و آداب شهروندی به جهانیان بیاموزد خود بدون مجوز وارد عرصه و حریم جهانیان می‌شود!

و اما؛ برابر سنت جاری و آشنا همه توپ‌ها باز هم در میدان "مهدی رهبر" پیشکسوت باستان‌شناسی فرود آمد که ما نیز از لطف مسئولان بی‌نصیب نمانده و هر روز به رکورد دو با مانع نزدیک‌تر می‌شویم.‌‌

تعیین تکلیف اثر جهانی بیستون برابر ضوابط یا به حکم روابط؟؟؟


تعیین تکلیف اثر جهانی بیستون برابر ضوابط یا به حکم روابط؟؟؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
خالو مطالبت یک تیرودونشان شده از بیستون نوشتین با ظرافت تمام بافت ویرانه مرکز شهر را هم نشان دادی ،ممنون
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
باسلام
ضمن تشکر از اطلاع رسانی تابناک
جای تاسف دارد هرروز به دلیل بی تدبیری مسئولین میراث فرهنگی شاهد تخریب ونابودی آثار وهویت ملی هستیم میراث فرهنگی جولانگاه مدیران سیاسی وناتوان شده وهر شخصی با کمترین تجربه وتوان به خود اجازه مدیریت به این دستگاه مهم وکلیدی که سرنوشت هویت وتاریخ کشور درآن نهفته است را بخود میدهد که این موضوع موجب رنجش وآزاردگی دوستداران تاریخ کهن این مرز وبوم است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار