معاون تولید مجتمع باغات کشت و صنعت مغان از نوسازی 800 هکتار باغ در کشت و صنعت مغان خبر داد و گفت: سالانه 15 هزار تن محصولات سردرختی تولید می‌شود.
کد خبر: ۲۳۹۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶ 02 June 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، اسلام بابایی پیش از ظهر امروز در جریان بازدید خبرنگاران از مجتمع باغات کشت و صنعت مغان در پارس‌آباد اظهار کرد: کشت و صنعت مغان بزرگترین باغ مدرن و مکانیزه را در سطح خاورمیانه دارد که البته تلاش می‌کنیم در مدت 5 سال بخش عظیمی از این باغات نوسازی شود.

وی با بیان اینکه 3 هزار هکتار باغ در سال‌های گذشته در این مجموعه کشت شده است، افزود: در فاصله سال 53 تا 56 از طریق مؤسسه فرانسوی این ارقام خریداری شده و به عنوان بزرگترین و مدرن‌ترین باغ خاورمیانه در مجموعه کشت و صنعت کشت و جمع‌آوری شده است.

معاون تولید مجتمع باغات کشت و صنعت مغان گفت: در مدت پنج سال بیش از 800 هکتار از اراضی باغات کشت و صنعت مغان بازسازی می‌شود.

بابایی، تولید 136 رقم محصولات سردرختی را در باغات کشت و صنعت مغان یادآور شد و گفت: 48 رقم از این ارقام تجاری است.

وی تدارک بانک ژن در مجموعه کشت و صنعت مغان به عنوان ذخیره توسعه باغ مادر در منطقه کشت و صنعت مغان اشاره کرد و افزود: هر چند در 45 سال گذشته سعی شده است تا ارقام مختلف در این مجموعه کشت و عمل‌آوری شود ولی با گذشت این مدت باغات کشت و صنعت مغان نیاز به نوسازی و تدارک ارقام و گونه‌های جدید دارد تا بتوانیم به شکل استاندارد و متناسب با شرایط جهانی این فعالیت‌ها را انجام دهیم.

معاون تولید مجتمع باغات کشت و صنعت مغان بالا بودن تراکم در کشت باغات را یادآور شد و تصریح کرد: از جمله ارقام پرمحصول در کشت و صنعت مغان ارقام هسته‌‌دار همچون شلیل، هلو، بادام، فندق، گوجه سبز و ... است.

بابایی بیان کرد: سالانه 15 هزار تن انواع محصولات سردرختی در کشت و صنعت مغان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

وی با بیان اینکه دو هزار و 500 هکتار از این باغات سطح عملیاتی و هزار و 300 هکتار سطح بازدهی است، بیان کرد: نهالستانی به ظرفیت 500 هزار اصله نهال در این مجموعه تولید و زمینه برای عرضه نهال‌های تولید شده در این مجموعه در سطح استان عرضه می‌شود.

معاون تولید مجتمع باغات کشت و صنعت مغان با اشاره به وجود سردخانه 5 هزار تنی برای نگهداری میوه در زمان برداشت و ذخیره بیان کرد: البته در خارج از فصل برداشت محصول این سردخانه برای نگهداری محصولات لبنی در نظر گرفته می‌شود.

وی فرسوده بودن باغات کشت و صنعت مغان و ضرورت اصلاح و نوسازی آن را یادآور شد و گفت: ما طرح نوسازی بیش از 800 هکتار را در مدت پنج سال به هیأت مدیره شرکت ارائه کردیم که با تصویب این طرح قرار است از امسال عملیات نوسازی باغات کشت و صنعت مغان انجام شود تا تراکم 56 درصدی قطعات این مجموعه به وضعیت استاندارد نزدیک شود.

معاون تولید مجتمع باغات کشت و صنعت مغان از مجموع کشت و صنعت مغان به عنوان یک مجموعه شاخص و مروج در کشت بهینه در سطح باغداران و زارعان منطقه خبر داد و اظهار کرد: ما سعی می‌کنیم با استفاده از تکنولوژی‌های جدید دستاوردهای ارزشمند این شرکت را اعم از علمی و تحقیقاتی و اجرایی در اختیار فعالان بخش خصوصی و زارعان و باغداران منطقه قرار دهیم.

بابایی اظهار کرد: برداشت محصول از باغات کشت و صنعت مغان از 22 اردیبهشت‌ماه با رقم بهاره گوجه سبز، گیلاس، آلبالو و هلو آغاز شده و تا پایان شهریورماه این روند ادامه دارد.

وی عنوان کرد: 324 هکتار از اراضی کشت و صنعت مغان به کاشت 11 گونه زیتون اختصاص یافته است که برداشت این محصول نیز از اواسط آبان ماه آغاز و تا دی ماه ادامه پیدا می‌کند.

بابایی ظرفیت اشتغالزایی مجموعه باغات کشت و صنعت مغان را در فصل برداشت محصول هزار و 500 نفر بیان کرد و افزود: روزانه 350 تن برداشت محصولات سردرختی را شاهد و ناظر هستیم.

وی در مورد اصلاح ارقام و درختان فرسوده و از رده خارج شده و جایگزینی آن با گونه‌های جدید با بازدهی مناسب و سازگار با شرایط آب و هوایی مغان گفت: ما سعی خواهیم کرد با گونه‌های مقاوم به آفات و متناسب با نیاز بازار را در قالب طرح نوسازی مورد توجه قرار دهیم.

معاون تولید مجتمع باغات کشت و صنعت مغان یادآور شد: در طرح جایگزینی به کشت گونه‌های با ارزش افزوده بالا فکر می‌کنیم و امیدواریم هر سال تا 100 هکتار حذف و به همین میزان جایگزینی را شاهد باشیم.

بابایی تصریح کرد: به دلیل فرسوده بودن باغات کشت و صنعت مغان و پرت فضاها و پایین آمدن میزان برداشت محصول تا 5 میلیارد تومان هزینه‌های به این شرکت تحمیل می‌شود که امیدواریم در مدت پنج سال نوسازی باغات با عمل‌آوری گونه‌های بازده و درختان بانشاط و جوان را شاهد باشیم.

وی پروسه پنج ساله نوسازی باغات کشت و صنعت مغان را با استفاده از روش‌های آبیاری مدرن یادآور شد و گفت: ما سعی می‌کنیم تا ارقامی در نوسازی باغات کشت و صنعت مغان کاشت شود که هم ارزش افزوده بالا و هم بازدهی مناسبی را داشته باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار