دامپزشکی استان کرمانشاه
رئیس اداره بهداشت دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: عملیات واکسیناسیون جمعیت دام سنگین استان و همچنین بره و بزغاله علیه بیماری تب مالت از اوایل تیرماه آغاز شده و تا شهریور ادامه دارد.
کد خبر: ۲۵۰۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷ 23 June 2016
  به گزارش تابناک کرمانشاه دکتر مجید همتی امروز پنج شنبه در جمع خبرنگاران از آغاز واکسیناسیون جمعیت  دامی واجد الشرایط استان کرمانشاه شامل گاو، گوساله و همچنین بره و بزغاله علیه بیماری تب مالت (بروسلوز)  از اوایل تیرماه سال جاری خبر داد و اظهار داشت: واکسیناسیون علیه این بیماری تا اوایل شهریورماه ادامه خواهد داشت.
 وی ابراز کرد: در این فاز از واکسیناسیون پیش بینی می شود حدود ۴۰ هزار رأس گوساله، ۸۰ هزار رأس گاوبالغ و ۵۰۰ هزار رأس بره و بزغاله علیه بیماری تب مالت در استان مایه کوبی شود. به گفته رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، واکسیناسیون جمعیت دامی استان علیه این بیماری با استفاده از توان بخش دولتی و خصوصی به شکل کاملا رایگان صورت می گیرد.
 همتی از دامداران خواست که در راستای انجام واکسیناسیون جمعیت دامی با اکیپ های واکسیناسیون اعزامی استان نهایت همکاری را داشته باشند. این مقام مسئول بیان داشت: تب مالت یا بروسلوز یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که عامل آن باکتری بروسلا است.
 وی با اشاره به اینکه این بیماری در دام  از لحاظ بالینی علائم مشخصی ندارد، تصریح کرد: سقط جنین، ناباروری و کاهش تولید شیر از عمده ترین علائم بیماری تب مالت در دام است.
 رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه یادآورشد: این بیماری در انسان هزار چهره و به گونه های مختلف با علائمی همچون تب و لرز، لاغری، کاهش اشتها، درد مفاصل بروز می کند و در دراز مدت نیز بر روی دستگاه عصبی، قلبی و عروقی، اداری-تناسلی و ... تأثیر می گذارد.
 همتی تأکید کرد: در برخی موارد نیز گفته شده که بیماری تب مالت عامل برخی از افسردگی هاست و عوارض آن نیز تا آخر عمر برای فرد بیمار باقی می ماند و جنبه ناخوشایند این بیماری این است که متأسفانه بیشتر در جمعیت جوان و فعال بروز می کند و این بیماری از جنبه بهداشت عمومی و اقتصادی حائز اهمیت است.
این مقام مسئول با بیان اینکه طی سال های اخیر آمارانسانی مبتلایان به تب مالت در کشورمان افزایش داشته و جزء بیماری های بومی کشور است، افزود: مهمترین راه انتقال این بیماری از دام به انسان استفاده شیر و لبنیات غیرپاستوریزه، پنیرتازه محلی، سرشیر، بستنی های سنتی است.
وی همچنین تماس با دام آلوده که سقط جنین داشته را از دیگر راه های انتقال این بیماری ذکر کرد و گفت: در اولین آبستنی دام آلوده به این بیماری، جنین سقط می شود و در آبستنی های بعدی این اتفاق تکرار نخواهد شد، اما دام تا آخر عمر به بیماری مبتلا بوده و میکروب را دفع می کند. رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: پس از اینکه جنین دام سقط می شود ترشحات سقطی آن عامل انتقال بیماری است به طوری که هر میلی لیتر از این ترشحات دارای یک میلیارد میکروب بیماری است.
همتی اضافه کرد: تنفس دامداران در محیط های آلوده از دیگر راه های انتقال این بیماری است و مهمترین راه جلوگیری از آن نیز واکسیناسیون دام های حساس و دفن بهداشتی جنین و جفت سقط شده دام آلوده است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار