کد خبر: ۲۵۳۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۷ 30 June 2016
   














 مدتی است که تنور حرف آباد سرد شده و آنان که  کارشان راه افتاده چراغ خاموش می آیند و می روند گوشمان داشت استراحت می کرد که دیدیم عده ای دیگر هم هستند که قرار است سال دیگر به وظیفه شان عمل کنند و کم کم دارند به تنور حرف اباد فوت می کنند
  بر آنیم پیش از آنکه تنور حرف آباد به طور کامل روشن شود کمی تا قسمتی از آسیب های آن بگوییم:
 1-یکی از آسیب های تنور حرف آباد آن است که جای پرسش گر و پاسخ گو ناخودآگاه وبی منظورعوض می شود در شرایط عادی مردم مطالبات را می گویند مثلا رفع بیکاری، ازدواج،و.... و مسولین هم با توجه به حوزه ی کاری خودشان راهکار ،برنامه ویا عملکردشان را ارائه می دهند اما آنچه ما شاهد آن هستیم این است که مسولین تحت عنوان ابرازاحساس همدردی همان مطالبات را بیان می کنند واین به شدت فراگیر شده است و جالب آنکه خود هم در پاسخ می گویند که مردم خودشان بیایند و مارا یاری کنند به ما ایده دهند خودشان مشکل را حل کنند .
به مرور این روش عامه پسند تبدیل به یک شگرد موفق شده وهر کس این گفتمان را بیاراید و کمی هم تندی زیور آن کند دیگر فرشته نجات بخش تلقی خواهد شد و احتمال پیروزیش در سال آینده بسیار بالاست .
کسی هم نمی پرسد که عمو ما خودمان می دانیم بیکاریه  ،شما بفرمایید برای بیکاری چه می خواهی بکنی؟ یا چه کاری کرده ای ؟ آنوقت می بینی عده کثیری از دور خارج می شوند .بعد عده ای از آن با سواد هاش می گویند آقا باید کارخانه بیاریم   می گوییم که «عمو تعداد زیادی کارخانه هست که غیر فعاله اگه تو هم راست بگی و کارخانه بیاری یکی به کارخانه های غیر فعال اضافه میشه » آن وقت می بینی که 10سال باید رو مخش کار کنی تازه بفهمه مشکل چیه دیگه راهکار که هیچ
2- مورد دیگر از آسیب های حرف آباد فاصله زیادی است بین آنچه پشت تریبون گفته می شود وآنچه مردم در واقع می بینند وعلتش هم این است که در دنیای حرف آباد کانون توجه به حرف است کسی خوب است که خوب حرف می زند .و راست و دروغش اصلا مهم نیست.
 مثلا در حوزه بهداشت ودرمان:« اگر تصادف بشه کمتراز چند دقیقه آمبولانس میاد  و این کارها رو میکنه بعد که رسید بیمارستان اینجوری میشه و اونجوری» واین حرف ها رو مقایسه کنید با واقعیت که اختلاف آن اصلا مورد توجه نیست    چرا؟ 
 3-یکی دیگر از آسیب های حرف آباد آن است که در مقابل انتقادات گفته می شود اگر موردی هست بگویید تا پی گیری کنیم این بزرگترین سفسطه ممکن است این آخرین سنگرو تاکتیکی است که اهالی حرف وقتی در منگنه انتقاد گیر می افتند از آن بهره می برند واین پیام را منتقل می کند که حالا همه چیزسر جای خودش است اگر شما تخلفی کشف کردید به ما گزارش دهید تا درستش کنیم
مثلا اگر پزشکان متخصص 5نفر باهم تو اتاق معاینه می فرستند ویا مریض اورزانسی رااز بیمارستان می فرستند مطب پزشک آنکال ویا مهندسان ناظر پول بابت عدم نظارت می گیرند واینکه نرخ اجناس بالاتر از قیمت اعلام شده است وموقع ثبت نام گفته می شود باید بروی از فلان فروشگاه روپوش و مانتو بخری این ها  آیا دزدکی و مخفیانه است آیا این ها نیاز به گزارش دارد ؟
 4- از دیگر آسیب های حرف آباد آن است که جریان حرف ها متمرکز روی فرد هاست و کسی پی گیر ریشه ها ودلایل سیستمی نیست مثلا دولت قبل خوب نبوده  چون فلانی خوب نبوده  اصولا جریان حرف گرا به سمت دلیل علمی و آزمایش و خطا نیست بلکه در بهترین شرایط  متمرکز روی برخورد با افراد و راه حل این است که باید آدم خوبی بیاوریم تا کارها خوب شود .     
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
بسيار زيبا، واقعا" رسا و بليغ بود ، كو گوش شنوا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار