کد خبر: ۲۶۶۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵ 25 July 2016
وزارت اموزش وپرورش درنظام اموزشی اش لباس نو به تن کرده و چهار سال از اجرای نظام جدید دراین وزارت خانه می گذرد. نظامی که دانش اموزان دوران ابتدایی را درطول شش سال در دو مقطع تحصیلی سپری وسپس وارد دوره اول دبیرستان می شوند .دوره ای که جای دوره راهنمایی نظام قدیم را گرفته است.
 بدنه:در نظام جدید اموزش وپرورش دانش اموزان دوره اول پس از گذراندن پایه نهم انتخاب رشته می کنند .انتخاب رشته ای که روزهای نامده انها را رقم می زند. نظام کنونی ،همان نظام ۲۴ سال پیش حاکم برفضای اموزش وپرورش کشور است که شیوه دوباره به کار گرفته شده تا دانش اموزان پربارترازنظام قبلی  از اموزش وپرورش دیپلم بگیرند. انتخاب رشته درنظام جدید،در پایه نهم در سه شاخه علوم نظری ،علوم پایه وفنی حرفه ای انجام می گیرد.دانش اموزان پس از ورود به پایه دهم براساس شاخه انتخاب شده  رشته دلخواه را انتخاب تادرپایه یازدهم به صورت تخصصی تحصیل کنند. دانش اموزان در پایه دهم دروس عمومی را می گذرانند وبراساس نمرات کسب شده دراین پایه میتوانند در یکی از رشته های علوم  تجربی یا علوم ریاضی به ادامه تحصیل بپردازند. برگه هدایت تحصیلی نقش مهمی درانتخاب رشته دانش اموزان داردکه در این برگه مدیر مدرسه ، مشاورمدرسه ونمرات کسب شده درازمون مرتبط با آن رشته توسط دبیران نقش دارد.
براساس معیار های مطرح شده در ماده ۱۰ آیین نامه هدایت تحصیلی انتخاب شاخه و رشته تحصیلی دانش آموزان براساس ملاک هایی که در این آیین نامه ذکر شده در پایان دوره اول متوسطه انجام می شود.در ماده ۱۱ آیین نامه هدایت تحصیلی دانش آموزان می توانند در شاخه نظری در یکی از رشته های علوم پایه ، ادبیات ومعارف تحصیل ودر شاخه کاردانش وفنی حرفه ای طبق ضوابط در یکی از زمینه های رشته مربوطه به ادامه تحصیل بپردازند.
همچنین ثبت نام در رشته معارف صرفا در مدارس خاص با مجوز وزارت آموزش وپرورش وباانجام مصاحبه صورت می گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار