استاد کزازی در روز ملی کرمانشاه:
استاد کزازی گفت: بی گمان می سازدروزی را در گاه شمار فرهنگی به نام کرمانشاه بنامند.
کد خبر: ۲۶۶۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲ 26 July 2016
  













به گزارش تابناک به نقل از مهراستاد جلال الدین کزازی  در خصوص لزوم درج «روز ملی کرمانشاه» در تقویم به عنوان یک مناسبت ملی گفت: اینکه روزی را در گاه شمار فرهنگی ایران به نام کرمانشاه نامیده اند، بی گمان کرداری ارزنده و درست و به آیین است و رخدادی همایون و بشگون.
زیرا کرمانشاه یکی از بوم های استان های ایران است که شایستگی آن را از هر دید داراست که یکی از روزهای سال را به نام این استان بنامند.
 وی با اشاره به اهمیت تاریخی و فرهنگی کرمانشاه افزود: کرمانشاه، اگر بسیار کلان و فراخ بنگریم می تواند نمونه ای ناب و برازنده و کم مانند از ایران شمرده بشود. زیرا آنچه بنیادهای تاریخ و فرهنگ و چیستی ایرانی را می سازد نمودی آشکار و اکنونی و روزآمد در استان کرمانشاه دارد.
این چهره ماندگار و پژوهشگر برجسته کرمانشاهی تصریح کرد: از زبان ها و گویش های گوناگون اگر بیآغازیم تا برسیم به آیین ها، کیش ها و سامانه های اندیشه ای و باورشناختی در پی آن یادگارهایی که از شکوه و سرافرازی و گرانسنگی ایران زمین در گوشه گوشه شهرهای کرمانشاه برجای مانده است، چشم اندازی درست بی چند و چون در برابر خویش از ایران خواهیم یافت.
 وی  با بیان اینکه آنچه فرهنگ شناسی یا دیرینه شناسی فرهنگی ایران را شالوده می ریزد سه دانش باستان شناسی، زبان شناسی و اسطوره شناسی است، گفت: کرمانشاه کانون این هرسه شالوده فرهنگی ایران است.
استاد کزازی تاکید کرد: کمتر استانی را ما در ایران می شناسیم که از این توانش بسیارعظیم مایه هنگفت بهره مند باشد. پس بی گمان می سازد که روزی را در گاه شمار فرهنگی ایران به نام کرمانشاه بنامند تا انگیزه ای بشود که هم کرمانشاهیان، هم دیگر ایرانیان به آنچه که در کرمانشاه نِهفته است بیش بیاندیشند.
 به خوشان که این مایه ها و توان های نهفته را به نمود و به کردار درآورند. به شایستگی از آنها بهره ببرند.
 وی افزود: از نگاهی فراخ بر پایه آنچه سخت کوتاه گفته شد، هر بینا دل آگاه جان ایران دوست که دل در گرو ایران دارد، خواه ناخواه می باید کرمانشاه را ارج بنهد، دل بدان ببندد، در راه آبادانی و شکوفانی آن بکوشد. زیرا اگر کرمانشاه نهفته های خویش را آشکار بدارد هر آنکس که به دیدار شهر کرمانشاه و استان کرمانشاهان می‌آید، نمود و نمایی بسنده و پسنده از چیستی و چونی ایران را فراپیش خویش خواهد یافت.
این محقق و پژوهشگر برجسته کرمانشاهی و چهره ماندگار ایران ادامه داد: در این صورت جهانگردان، دوستداران ایران از شهرهای ایران زمین، از شهرهای کشورهای دیگر، گروه ها گروه به کرمانشاه خواهند آمد و این شهر پیداست که شهری نامبردار در جهان خواهد شد. کار در آن پدید خواهد آمد و اقتصاد شهر و استان پر بار و شکوفان خواهد گردید و بهره های بسیار دیگر.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار