یک مقام مسئول :
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کبد و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای ریشه کنی هپاتیت تا سال 1410 خبر داد.
کد خبر: ۲۶۷۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹ 28 July 2016




به گزارش تابناک به نقل از رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کبد و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، دکتر بابک صیاد در نشست خبری که در آستانه روز جهانی هپاتیت برگزار شد،، این بیماری را یکی از 15 بیماری مهم دنیا برشمرد که سازمان بهداشت جهانی یک روز را به آن اختصاص داده است.


به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی، حدود 500 میلیون نفر در دنیا به هپاتیت B و حدود 180 میلیون نفر به  هپاتیت C  مبتلا هستند و سالانه 10 میلیون نفر نیز به جمعیت هپاتیتی‌ها در دنیا اضافه می‌شود.

صیاد یادآوری کرد: سالانه 300 هزار نفر در دنیا ققط بخاطر سرطان کبد ناشی از هپاتیتB جان خود را از دست می‌دهند.

 رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کبد و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه تقریبا پنج درصد افراد مبتلا از بیماری خود آگاهی دارند، گفت: از هر سه نفری بیمار هپاتیتی یک نفر بخاطر شرمی که از بیماری دارد آن را پنهان می‌کند.

صیاد تاکید کرد: کمتر از یک درصد افراد مبتلا به هپاتیت به درمان موثر دسترسی دارند و در دنیا نیز 38 درصد از واکسیناسیون موثر هپاتیت برخوردار هستند.

وی اظهار کرد: به علاوه 39 کشور در دنیا وجود دارد که فرآورده‌های خونی را از نظر هپاتیت غربالگری نمی‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی به وضعیت ایران در خصوص هپاتیت اشاره کرد و افزود: جزو کشورهای پاک منطقه از نظر این بیماری هستیم.

صیاد با بیان اینکه تمامی نوزادانی که در ایران متولد می‌شوند واکسن هپاتیت B دریافت می‌کنند، بیان کرد: با اجرای این طرح آمار مبتلایان به این بیماری در کشور از سه درصد در سال 74، اکنون به 1.5 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: از جمعیت 70 میلیونی ایران نزدیک به 800 هزار نفر به هپاتیت B مبتلا هستند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کبد و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شیوع هپاتیت  C را نیز 4 دهم درصد درصد اعلام کرد.
 
صیاد گفت: در مجموع یک میلیون نفر در ایران به این دو نوع هپاتیت مبتلا هستند.
 
به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی، شیوع هپاتیت B در استان کرمانشاه نیز 1.4 درصد و  هپاتیت c حدود 87 صدم درصد است که در هپاتیت B از میانگین کشور پایین تر و در هپاتیت C از میانگین کشور بالاتر هستیم.

صیاد به مهمترین راه‌های مقابله با هپاتیت هم اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه برای هپاتیت C درمان موثری وجود دارد که با مصرف روزانه یک قرص در زمان سه ماه می‌توان بیماری را ریشه‌کن کرد.

وی تصریح کرد: از نیمه مرداد ماه، داروی این بیماری با کمترین هزینه و اثربخشی بیش از 95 درصد به دست بیماران خواهد رسید و تنها وظیفه ما شناسایی بیماران و اطلاع رسانی به افراد در معرض خطر، برای درمان است.

این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: در مورد هپاتیت B هم واکسناسیون نوازان را داریم که بسیار اثر بخش است و 90 درصد نوزادی که واکسن دریافت می کنند، علیه بیماری ایمن می‌شوند.

صیاد خاطرنشان کرد: به علاوه وزارت بهداشت برنامه دارد یک دوره واکسیناسیون برای افراد زیر 40 سال را در دعوت عمومی از این افراد اجرا کند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کبد و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سپس به مهمترین گروه‌های در معرض خطر بیماری هپاتیت اشاره کرد و افزود: افرادی که قبل از سال 75 که غربالگری هپاتیت روی خون انجام نمی‌شد خون و فرآورده‌های خونی دریافت کردند، جانبازان که در زمان جنگ به دلیل جراحت خون دریافت کردند، افراد مبتلا به بیماری کلیه ونیازمند دیالیز، بیماران هموفیلی و تالاسمی، افرادی که سابقه اعتیاد دارند و کسانی‌که در منزل فرد مبتلا به هپاتیت دارند از جمله گروه‌های در معرض خطر هستند.

صیاد معتقد است، این افراد باید آزمایش بدهند و غربالگری شوند که اگر مبتلا به هپاتیت C بودند درمان لازم را دریافت کنند.

این پزشک متخصص انتقال از طریق خون را مهمترین راه انتقال هپاتیت دانست و بیان کرد: انتقال از مادر به نوزاد، خون و فرآورده‌های خونی، تماس جنسی حفاظت نشده، استفاده از وسایل مشترکی مانند سرنگ، استفاده از وسایل آلوده در آرایشگاه‌ها و ... همه می‌تواند باعث انتقال ویروس هپاتیت شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شعاری که برای ریشه کنی بیماری هپاتیت تا سال 2030 (1410 شمسی) در نظر گرفته شده، تاکید کرد: ایران هم به عنوان یکی از اعضای مهم سازمان بهداشت جهانی این برنامه را دنبال می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کبد و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه اکنون سالانه چهار هزار نفر در ایران درمان هپاتیت دریافت می‌کنند، تاکید کرد: اگر بخواهیم به ریشه کنی بیماری برسیم باید سال آینده هفت هزار نفر را درمان کنیم و سال‌های پس از آن نیز هر سال 10 هزار نفر درمان شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار