مدیر پارک ملی بختگان فارس گفت: با خشک شدن دریاچه‌های طشک و بختگان نی‌ریز و تبدیل آن به نمک‌زارهای مخرب طبیعت، پدیده توفان نمک در این منطقه شکل گرفته و سلامت شهروندان را در شهرها و روستاهای حاشیه این دو دریاچه تهدید می‌کند.
کد خبر: ۲۷۳۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶ 06 August 2016
تابناک فارس به نقل از ایرنا: مهدی محمد جانی، در جریان بازدید خبرنگاران از دریاچه بختگان و طشک در شهرستان نی‌ریز در شرق استان فارس بیان داشت: توفان نمک تا شعاع سی کیلومتری شهر آباده طشک به راه افتاده و بسیاری از روستاها و شهرهای این مناطق در معرض آسیب‌های ناشی از خشکسالی قرار دارند.

وی افزود: هم اینک در همه خانه‌های شهر آباده طشک لایه‌ای از نمک و شوره‌زار روی همه وسایل قرار گرفته است و ذرات نمک تنفس بسیاری از شهروندان را با مشکل مواجه کرده است.

محمد جانی ادامه داد: خشکی دریاچه طشک باغ‌ها و کشتزارهای این منطقه را هم خشک کرده و لایه‌های نمک با باد همراه با توفان به روی اراضی کشاورزی می‌نشیند.

او گفت: بی‌آبی، خشکسالی و خشکیدگی این دو دریاچه موجب شده که شهرهای نی‌ریز و آباده طشک در مجاورت تهدید دو نمکزار بزرگ قرا گیرند و با اندک وزش بادی، توفانی از نمک و شوره‌زار این دو شهر و روستاهای اطراف را فرا می‌گیرد.

    آب تلخ و شور، فضای غمبار و فرار پرندگان

وی با بیان این که آب چاه‌های کشاورزی موجود در این منطقه نیز تلخ و شور شده است، اظهار داشت: کیفیت و کمیت آب تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته و به سمت تلخی و شوری رفته است، شمار زیادی از چاه‌های کشاورزی از چرخه بهره‌برداری خارج شده و فضایی غمبار و مملو از رنج بر ساکنان روستاهای اطراف دو دریاچه طشک و بختگان حاکم است.

مدیر پارک ملی بختگان ادامه داد: حقابه دریاچه‌های طشک و بختگان رهاسازی نمی‌شود و با پیگیری‌های انجام شده رهاسازی آب برای احیای این دو دریاچه در اولویت بعد از تامین آب آشامیدنی قرار گرفته و این در حالی است که از ابتدای سال 95 تا کنون، سال 94 و سال‌های قبل هیچ آبی به این دو دریاچه نرسیده است.

محمد جانی گفت: اندک آبی که در رودخانه وجود دارد به وسیله پمپ‌های کشاورزی مکیده و به صورت غیرمجاز در اراضی کشاورزی تغذیه می‌شود، حتی یک قطره آب به دریاچه طشک و بختگان نمی‌رسد.

وی ادامه داد: در سال‌هایی که آب به دریاچه بختگان و طشک می‌رسید دریاچه طشک کانون مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی بود و در فصل زادآوری هزاران پرنده به این مناطق مهاجرت می‌کردند حتی برخی از سال‌ها شمار پرندگان مهاجر و فلامینگوها در دریاچه طشک به 300 هزار قطعه می‌رسید اما هم اینک فقط تعداد اندکی دُرنا به این دریاچه می‌آید.

دریاچه طشک با وسعت تقریبی 800 کیلومترمربع در کنار روستای قدیمی طشک در شهرستان نی‌ریز قرار دارد. این دریاچه در 160 کیلومتری شرق شیراز واقع شده است.

دریاچه بختگان هم به طول تقریبی 70 تا 100 کیلومتر در غرب شهرستان نی‌ریز قرار دارد.

تامین‌کننده اصلی آب این دو دریاچه، رود کُر بوده است اما در سال‌های گذشته با تداوم خشکسالی و نرسیدن آب رود کُر به طشک و بختگان این دو دریاچه خشک شده است.

شهرستان نی‌ریز در فاصله 192 کیلومتری شرق شیراز واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار