بیش از ۷ هزار هکتار اراضی شهرستان مراوه‌تپه، پسته تولید می‌شود که این پسته‌ها خودرو و ارگانیک است که به صورت مشارکتی به مردم منطقه واگذار شده است.
کد خبر: ۲۸۳۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶ 23 August 2016
مدیرمنابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مراوه‌تپه گفت: بیش از ۷ هزار هکتار اراضی شهرستان مراوه‌تپه، پسته تولید می‌شود که این پسته‌ها خودرو و ارگانیک است که به صورت مشارکتی به مردم منطقه واگذار شده است.
بهزاد نجفی شامگاه دوشنبه در دومین جشنواره پسته وحشی اظهار داشت: دومین جشنواره استانی پسته وحشی با هدف ترویج مشارکت مردمی و مدیریت منابع طبیعی،پیدا کردن راهکار مناسب برای ارتقا سطح معیشیت مردم،شناساندن پسته ارگانیک در سطح کشوری و ملی و معرفی پتانسیل بهره وری پسته جنگلی با همکاری فرماندار محترم شهرستان مراوه تپه،منابع طبیعی و آبخیز داری و شرکت تعاونی تولیدی بصیرت قازانقایه این جشنواره برگزار شد.
وی افزود: خودرو بودن و ارگانیک بودن پسته بدون دخالت انسان از ویژگی های پسته مراوه تپه است که خواستگاه اصلی آن در شهرستان مراوه تپه،روستای قازانقایه است.
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مراوه‌تپه ادامه داد: بیش از 7 هزار هکتار کل عرصه پسته در این منطقه است و 600 هکتار ذخیره‌گاه برای تولید بذر پایه است.
نجفی تصریح کرد: 5 هزار و 600 هکتار در قالب شرکت تعاونی تولید بصیرت با اعضای حدود یک‌هزار نفر واگذار شد که جهت تولید پسته به بهره‌برداری برسانند.
وی اظهار داشت: برای توسعه و غنی سازی نهال و بذر پسته برای افزایش تولید 150 هکتار به صورت مشارکتی واگذار شده که در این مشارکت کاشت با منابع طبیعی و نگهداری با مردم است.
مدیر منابع طبیعی مراوه تپه اظهار کرد: با توجه به اینکه پسته به عنوان نهال امید در این منطقه محسوب می‌شود برای ایجاد درآمد پایدار در وسعت 2 تا 5 هزار متر مربع گونه های مختلف دیگر مانند زرشک و انار به صورت آزمایشی کشت شد که خوشبختانه مورد قبول واقع و امکان توسعه وجود دارد و ببا اینکه این منطقه مستعد زیتون و گیاهان دارویی متنوع و کمیاب است.
نجفی تصریح کرد: پسته در این منطقه قدمت 800 ساله و زیتون قدمت 200 ساله دارد و امروز در حاشیه این جشنواره 10 غرفه شامل گیاهان دارویی منطقه، تولیدات و عملکرد منابع طبیعی، صنایع‌دستی و غذاهای سنتی و غیره برپا شده است.
امام جمعه اهل سنت روستای قازانقایه گفت:به برکت وجود مدیران مدبر و متفکر و در راستای پیام مقام معظم رهبری جهش عظیمی از توانمدی های روستا ایجاد شده است.
آخوند ناصر قزل افزود: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری ما باید به منابع داخلی خود تکیه کرده و هیچ چشم داشتی به منابع خارجی نداشته باشیم.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته این منابع طبیعی و خدادادی توسط سودجویان حیف و میل می‌شد که امسال با مدیریت صحیح پسته رسیده در دست مردم قرار گرفته و سبب درآمد اقتصادی آنان شده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
آخرین اخبار