در شورای مهارت استان کرمانشاه مطرح شد؛
در شورای مهارت استان کرمانشاه مباحث متعددی مطرح شد که از آنجمله می تواند به تسهیل در پرداخت تسهیلات به افراد ماهر و اینکه اغلب افراد تحصیلکرده دنبال پشت میز نشینی هستند اشاره کرد.
کد خبر: ۲۸۳۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶ 23 August 2016
به گزارش تابناک به نقل ازمهر، شورای مهارت استان کرمانشاه بعد از ظهر  سه شنبه با حضور رضا رحیمی معاون استاندار کرمانشاه، داوود ناصری امید مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان و جمعی از مسئولین در محل معاونت هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری کرمانشاه برگزار شد.
در این نشست معاون پژوهش دانشگاه رازی با اشاره به تفاهم نامه  سه جانبه ای که چندسال پیش بین استانداری کرمانشاه، دانشگاه رازی و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان منعقد شده بود گفت: از آن زمان تا کنون به علت عدم تحقق اعتبارات از سوی استانداری کرمانشاه این تفاهم نامه اجرایی نشده است اما به محض اینکه استانداری کرمانشاه پای کار باشد، ما آن را به انجام می رسانیم.
محمد جوشقانی افزود: در راستای مهارت آموزی ما هم اکنون مهارت های استارت آپ را در دانشگاه شروع کرده ایم و از مهر ماه نیز دوره های آموزشی ما براساس اولویت های استان خواهد بود.
داوود ناصری امید، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه نیز گفت: خارج از تفاهم نامه منعقد شده ما در مجموعه آموزش فنی و حرفه ای خارج از تفاهم نامه قبلی آمادگی داریم در صورت نیاز کارگاه های آموزشیمان را در اختیار دانشگاه قرار دهیم.
در اتحادیه های صنفی مهارت آموزی ضعیف است
مهدی محمدپور، معاونت امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت نیزدر ادامه گفت:  در اتحادیه صنفی بحث مهارت ضعیف است، بنابر این موضوع ما در یکی دو سال گذشته بحث آموزش به خبازان را در دستور کار قرار دادیم و هم اکنون نیز در بحث فرش آموزش را شروع کرده ایم و سعی داریم تا پایان سال چند هزار نفررا در این زمینه آموزش دهیم.
غفار محمدی، دبیر اتاق تعاون کرمانشاه نیز بر مهارت آموزی تاکید کرد و گفت: در اروپا از کودکی به افراد آموزش مهارتی ارائه می شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون خدمات دهی در بسیاری از واحدهای خدماتی ما مثل رستوران ها ضعیف است گفت: باید در این زمینه ها به افراد آموزش داده شود تا شاهد بهبود وضعیت در این حوزه ها باشیم.
ارائه دوره های آموزشی به تعاونگران برای ایجاد اشتغال های کوچک و پایداردبیر اتاق تعاون کرمانشاه  گفت: ما سعی داریم دوره های آموزشی کوتاه مدت را در قالب تعاونی ها و در صنایعی چون صنایع دستی ارائه و در نتیجه آن اشتغال های کوچک پایدار ایجاد کنیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه نیز گفت: در ملاقات های عمومی که روزهای دوشنبه با بیکاران داریم می بینیم که اینها دو دسته فارغ التحصیلان دانشگاهی که صرفا دنبال پشت میز نشینی و افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی که دنبال مشاغلی چون رانندگی، سرایداری و باغبانی هستند تقسیم می شوند.
آموزش های مهارتی تنها به فنی و حرفه ای واگذار شودداوود یاوری افزود: ۶۸ درصد این افراد فاقد مهارت اند و علاقه مند به مهارت آموزی هم نیستند.
وی یادآور شد: از زمان تشکیل شورای مهارت قرار شد، تمام آموزش دستگاه برای جلوگیری از موازی کاری به فنی و حرفه ای واگذار شود. هم چنین قرار شدنیاز بازار کار سنجیده شود که این کار صورت گرفت و با همکاری کاریابی ها ۲۰ شغل احصا شد.
رئیس اداره فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه  نیز در این نشست گفت: ۲۳۰۰ نفر از هنرجویان ما در مراکز فنی و حرفه ای آموزش دیده اند.حشمت الله حسنی افزود: هم اکنون  ۱۷۰ هنرستان در استان داریم که حدود ۱۴ هزار نفر در آنها آموزش می بینند.
وی با بیان اینکه بسیاری از آموزش های فنی ما به روز است گفت: متاسفانه هم اکنون گرایش خانواده ها به رشته های فنی کم است.کمتر از ۱۰ درصد دانش آموزان استان در رشته های مهارتی تحصیل می کنند
رئیس اداره فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه  گفت: با توجه به ظرفیت موجود در استان انتظار ما جذب ۴۰ درصد دانش آموزان در رشته های فنی و مهارتی بود که متاسفانه کمتر از ۱۰ درصد و یک فاجعه است.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون بخش علوم تجربی در حال رشد بوده و بالای ۶۰ درصد دانش آموزان ما به سمت رشته تجربی می روند که باید ببینیم مشکل کجاست و رفع کنیم.
در ادامه مدیرکل اقتصادی استانداری کرمانشاه فقدان کمیته کار در شورای مهارت را یک ضعف دانست که باید رفع شده و این کمیته عملکرد دستگاه ها در حوزه مهارت آموزی را رصد کند.
محسن دارابی تاکید کرد: باید آموزش ها متناسب با نیاز کار باشد و حلقه های واسط بین آموزش دیده و بازار کار ایجاد شود.
متاسفانه انجمن های کاریابی، آموزش را ضرورت اشتغال نمی دانند
وی افزود: هم چنین شورای مهارت باید خود به دنبال جذب افراد و دستگاه ها برای مهارت آموزی باشد.
مدیرکل اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه متاسفانه هنوز هم انجمن های کاریابی آموزش را ضرورت اشتغال نمی دانند گفت: باید آموزش ها با مرکزیت نهادهای حمایتی چون کمیته امداد، بهزیستی، زندان ها و...ارائه شده و برای توانمندسازی افراد تلاش شود.
چناری، مسئول مجتمع های آموزشی فنی و حرفه ای استان نیز گفت: ما هم اکنون حدود ۲۵۰ آموزشگاه آزاد فنی با مهارت های منجر به اشتغال داریم.خرید صندلی خالی آموزشگاه ها از سوی دستگاه ها برای ارائه آموزش به کارکنانوی افزود: آموزشگاه های آزاد علی رغم اینکه هیچ اعتباری از دولت دریافت نمی کنند اما باری را از دوش دولت بر می دارند.
چناری تصریح کرد: در اکثر آموزشگاه های ۵ نفر اشتغال دارند و و بعضا تا ۵۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.
مسئول مجتمع های آموزشی فنی و حرفه ای استان کرمانشاه بر ترویج مهارت آموزی تاکید کرد و خواستار بستن قرارداد از سوی دستگاه برای خریداری صندلی های خالی آموزشگاه ها به منظور ارائه آموزش های مهارتی شد.
وی هم چنین خواستار ممانعت از آموزش آموزشگاه های فاقد مجوز در مهارت آموزی، خواستار الزام متقاضیان  پروانه کسب به گرفتن آموزش و معرفی آنها به آموزشگاه ها شد.
چناری هم چنین خواستار همکاری دانشگاه ها با بخش خصوصی برای ارائه آموزش شد و افزود: ما آمادگی ارائه آموزش به کارکنان دولت را داریم.رفع مشکلات تسهیلات بانکی برای افراد ماهر که قصد اشتغالزایی دارند و اینکه تدبیری شود که مدرک مهارتی آنها ضامن فرد شود، همکاری کاریابی ها با آموزشگاه های خصوصی در معرفی افراد جویای کار برای مهارت آموزی و  تعامل بین بخش خصوصی و بازار کار با دانشگاه ها از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار