مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه:
مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان کرمانشاه با بیان اینکه ۶۰ درصد بیکاران استان فاقد مهارت هستند گفت: مهارت آموزی درحوزه اصناف ضعیف است وتاکنون تفاهم نامه ای با اتحادیه ای نداشته ایم.
کد خبر: ۲۸۳۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲ 23 August 2016
به گزارش تابناک به نقل ازمهر، داوود ناصری امید در جلسه شورای مهارت استان که در محل معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری برگزار شد گفت: طبق آمار ارائه شده حدود ۶۰ درصد از افراد جویای کار در استان که حدود ۱۰۰ هزار نفر است، فاقد مهارت هستند.
وی گفت: مجموعه آموزش فنی و حرفه ای استان با ۲۲ مرکز دولتی و ۳۵۰ آموزشگاه خصوصی آمادگی ارائه آموزش های فنی را به این جمعیت بیکار استان دارد  و سال گذشته حدود ۸ و نیم میلیون نفر ساعت آموزش فنی و مهارتی ارائه داده ایم.
مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان کرمانشاه افزود: این میزان معادل ۳۷ هزار نفر دوره است که به تناسب جمعیت استان و تعداد بیکاران رقم پایینی است.
وی اشاره ای نیز به تعداد آموزشگاه های استان داشت و گفت از ۳۵۰ آموزشگاه دارای مجوز ۲۴۳ آموزشگاه فعال هستند که از این تعداد ۱۴۲ آموزشگاه در مرکز استان و بقیه آنها در سایر شهرستان ها فعالیت می کنند.
ناصری امید از وجود ۲۱۵ کارگاه فعال در ۲۲ مرکز دولتی این اداره کل خبرداد و تصریح کرد: راه اندازی سه مرکز دیگر نیز تحت عنوان دهکده مهارت در شهرستان های سنقر، هرسین و اسلام آباد غرب در حال اجراست.
وی بیشترین سهم آموزش در بخش دولتی را مربوط به صنعت و بیشترین آموزش در بخش خصوصی را مربوط به خدمات دانست و گفت: در مجموع بیشترین آموزش ها در بخش خدمات است. هم چنین علی رغم اینکه ۲۸ درصد اشتغال استان در کشاورزی است  تنها ۷ درصد آموزش در این حوزه صورت می گیرد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه به ارائه آموزش در بخش های مختلف از جوار صنعت تا دانشگاه ها و زندان ها اشاره کرد و گفت: ۵۹ درصد از آموزش‌های ما در مراکز ثابت شهری، ۱۳ درصد در مراکز روستایی، ۶ درصد در پادگان‌ها، ۳ درصد در مراکز جوار دانشگاهها، ۳ درصد در مراکز سیار شهری، ۴  درصد در صنایع و ۸ درصد در زندان‌ها ارائه می شود.
ناصری امید از فعالیت ۱۸ کارگاه در پادگان های استان و ۸ کارگاه در پادگان ها فنی خبرداد و گفت: سرانه آموزشی استان کرمانشاه ۲ و ۵۹ ساعت است که علی رغم بالا بودن نسبت بهمیانگین سایر استان های هم جوار نسبت به جمعیت استان کافی نیست و باید تلاش بیشتری صورت گیرد.
وی اشاره ای نیز به انعقاد ۲۲ تفاهم نامه همکاری این اداره کل با سایر دستگاه ها داشت و گفت: آموزش و پرورش با ۵۰۰ هزار نفر ساعت آموزش بیشترین میزان قرار داد را با ما داشته است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به برگزاری آزمون های سنجش از سوی این اداره کل گفت: سال گذشته ما ۱۰۰ هزار نفر آزمون برگزار کرده ایم که حدود ۹۰ درصد این ها الکترونیکی بوده است و ۷۲ درصد آنها نمره قبولی کسب کرده اند.
وی تصریح کرد: در این آزمون ها افراد با کسب حداقل نمره کتبی ۵۰ و عملی ۷۰ می توانند گواهی مهارت دریافت کنند.مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه ما انتظار داریم اصناف زا ظرفیت فنی و حرفه ای استفاده کنند گفت: متاسفانه ما در این زمینه ضعف داریم و تا کنون هیچ تفاهم آموزشی با هیچ اتحادیه ای نداشته ایم.
وی افزود: هم چنین در ارائه مهارت در بخش زنان، شاغلین، روستاییان و سربازان نیز ضعیف عمل کرده و هم اکنون ۳۰ درصد آمورش در بخش زنان و ۱۰ درصد در بخش روستائیان است. اما در بحث آموزش به زندانیان، نهادهای حمایتی و آموزش و پرورش خوب عمل کرده ایم.
ناصری امید خواستار تعامل دستگاه های استان با مجموعه فنی و حرفه ای شد و گفت: ما امکانات و کارگاه های خوبی داریم که در صورت نیاز و همکاری آمادگی در اختیار قرار دادن آنها را داریم.
وی هم چنین گزارشی از دوره های آموزشی دستگاه ها ارائه کرد و پیشنهاد داد، دوره های آموزشی به صورت هماهنگ تر برگزار شود.مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه همچنین به بیان نقاط ضعف عدم گرایش به مهارت آموزی در جامعه اشاره کرد و گفت: عدم آشنایی مردم با آموزش های فنی و حرفه ای، اطلاع رسانی ناکافی در خصوص آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، عدم تعامل و همکاری سایر دستگاه‌ها، موازی کاری های آموزشی دستگاه ها، نبود اعتبار کافی آموزشی برای آموزش های مهارتی را از جمله مشکلات این حوزه برشمرد و پیشنهاد داد شورای فرهنگ عمومی استان به این موضوع با محوریت فرهنگ کار مهارت آموزی وکارآفرینی توجه کند.وی افزود: تقویت و استمرار برگزاری شورای مهارت و اهتمام اداره کل و سایر دستگاه می تواند به عنوان راهکار در این زمینه موثر باشد
ناصری امید در خصوص میزان اشتغال افراد مهارت دیده از طریق فنی و حرفه ای گفت: هرچند پیگیری شغل افراد وظیفه ما نیست اما در این زمینه نیز رهگیری شغلی آموزش دیدگان را داریم و تعداد زیادی از آنان مشغول به کار هستند.
وی با بیان اینکه در کشور یکی از آسیب ها نبود کارآموز است گفت: ما به برکت این جلسات، بیشترین کارآموز را کرمانشاه داریم در حالی که این موضوع در کشور کم رنگ تر است.







منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار