مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه بیان کرد:
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از افزایش 8.5 درصدی عملکرد این اداره‌کل در کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک و بیماری واگیر دامی خبر داد.
کد خبر: ۲۸۳۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳ 24 August 2016
به گزارش تابناک به نقل از فارس؛نادر پرور پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر به تشریح و مقایسه عملکرد اداره‌کل دامپزشکی استان طی امسال و سال گذشته پرداخت.
وی با اشاره به عملکرد این اداره‌کل در راستای کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک و بیماری واگیر دامی اظهار داشت: در این خصوص 11 میلیون و 103 هزار و 414 نوبت واکسیناسیون، علیه انواع بیماری‌های مشترک و دامی واکسینه شدند که این رقم، نسبت به مدت مشابه در سال قبل که میزان آن 9 میلیون و 517 هزار و 349 بوده، رشد 8.5 درصدی داشته است.
وی افزایش 8.5 درصدی عملکرد این اداره در کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک و بیماری واگیر دامی مانند تب برفکی، آبله، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، لمپی اسکین، بروسلوز، سیاه زخم، هاری و ... را گامی مهم در صیانت از سرمایه‌های دامی  دانست و افزود: خوشبختانه توانستیم در این راستا با افزایش پایش‌ها، مراقبت‌ها و افزایش قابل ملاحظه واکسیناسیون دام‌ها، موجب کاهش کانون بیماری‌های دامی شویم.
پرور با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور از ابتدای سال‌جاری تامین و مایه‌کوبی واکسن تب برفکی در جمعیت دام سنگین در کشور به صورت بهادار انجام می‌شود، تصریح کرد: با هماهنگی مسىولان استان و سازمان دامپزشکی کشور موفق به واکسیناسیون فراگیر رایگان تب برفکی در جمعیت دام سنگین استان شدیم که قطعا این اقدام مهم در جلوگیری از شیوع مجدد بیماری بسیار تاثیرگذار بود.
این مقام مسؤول به واکسیناسیون فراگیر ppr در کانون‌ها و نقاط پرخطر استان اشاره کرد و گفت: واکسیناسیون فراگیر موجب کاهش بروز بیماری طاعون نشخوارکننده کوچک(ppr) در دام‌های استان و کاهش کانون‌های بروز بیماری شده است.
پرور در ادامه به عملکرد اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی پرداخت و افزود: با تشدید نظارت‌های بهداشتی میزان بازدیدهای انجام شده از مراکز تولید، فرآوری، نگهداری و توزیع فرآورده‌های خام دامی نسبت به مدت مشابه در سال قبل با افزایش 6.5 درصدی مواجه بود که این خود منجر به کشف، ضبط و امحاء بیش از 176 تن انواع فراورده خام دامی ناسالم، صرفا از مراکز عرضه فرآورد خام دامی شد.
وی در خصوص ساماندهی کشتارگاه‌های دام استان کرمانشاه، اظهار داشت: از اسفند ماه سال گذشته با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط خصوصا شهرداری کرمانشاه و حمایت مسؤولان ارشد استان دوره آزمایشی رعایت پیش‌سرد در کشتارگاه صنعتی دام بیستون آغاز و اکنون با رفع نواقص، لاشه دام‌های کشتار شده به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد به منظور طی شدن جمو نعشی و افزایش کیفیت گوشت نگهداری که این خود باعث حفظ و ارتقاء سلامت عمومی در جامعه می‌شود.
پرور با اشاره به درگیری صنعت طیور در کشور عراق به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و لزوم اندیشیدن تمهیدات لازم در این حوزه خاطرنشان کرد:با همکاری پرورش‌‌دهندگان و سازمان جهاد کشاورزی موفق به کاهش 11 درصدی تعداد جوجه‌ریزی به منظور کاهش تراکم و همچنین افزایش میزان مراقبت‌ها و پایش بیماری در استان شدیم، که این مهم خود موجب کاهش کانون انواع بیماری‌های طیور و کاهش آمار تلفات در مرغداری‌ها و نهایتا افزایش راندمان تولید شده است.
وی همچنین عملکرد اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان در استان را مطلوب دانست و بیان کرد: با تشدید مقررات قرنطینه‌ای بهداشتی، هرگونه حمل و جابجایی بچه ماهی و انجام مستمر پایش، مراقبت و همچنین افزایش چشم‌گیر بازدیدها از استخرهای پرورش ماهی و انجام آزمایشات لازم،  امسال در استخرهای پرورش ماهی استان بیماری‌های VHS- IHN- IPN به نحو مطلوبی تحت کنترل است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار