210گونه پرنده در تهران تاکنون مشاهده شده است که چهار گونه آن در تابستان سال جاری به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۳۰۲۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵ 26 September 2016
علیرضا هاشمی مدیر گروه پرنده شناسی و پرنده نگری تهران در رابطه با جمعیت پرندگان بومی و مهاجر تهران گفت: جاده لشکرک و جاده چالوس دو کریدور اصلی مهاجرت پرندگان محسوب می شوند.

وی به پرندگان بومی تهران از جمله گنجشک، کبوتر چاهی، بلبل خرما، قمری، کلاغ و ... اشاره کرد و افزود: پرندگانی مانند سوسک بزرگ نیزار، دم جنبانک زرد و عقاب ماهیگیر در دریاچه شهدای خلیج فارس و کرکس مصری در اتوبان صدر- مدرس دیده شده اند.

وی اظهار کرد: 210 گونه پرنده در تهران شناسایی و به ثبت رسیده است که به دلایلی همچون عدم قطعیت در اعلام شمار پرندگان مهاجر شهر تهران و عدم شناسایی الگوهای مهاجرت پرندگان در ایران و تهران نمی‌توان به صورت دقیق تعداد گونه‌های بومی و مهاجر را به صورت جداگانه مشخص کرد.

هاشمی با بیان اینکه ممکن است الگوی مهاجرتی یک پرنده در مناطق مختلف متفاوت باشد، خاطرنشان کرد: در تهران سه نوع مهاجرت عبوری، تابستانه و زمستانه اتفاق می افتد که در مهاجرت تابستانه پرندگانی مانند بادخورک، چلچله، زنبورخوارها، سبزقبا و ... از گرمای آفریقا و در مهاجرت زمستانه پرندگانی همچون سهره جنگلی، سهره سبز، اردک ها، کاکایی ها و ... از سرمای مناطقی مانند روسیه و سیبری فرار کرده و راهی مناطق معتدلتر از جمله تهران می شوند که بیشترین شمار مهاجرت به تهران از نوع مهاجرت زمستانه است.

وی افزود: در صورت اطلاع از مسیر مهاجرت می توان در خصوص احتمال آلودگی و بیماری جمعیت های مهاجر کشور از جمله پرندگان ورودی به تهران پیش بینی هایی نمود.

هاشمی در خصوص بیماری مشترک انسان و حیوان مانند آنفولانزای مرغی یادآور شد: انتقال آلودگی و بیماری از پرندگان به حیوانات اهلی مانند مرغ با سرعت بالاتری نسبت به انتقال مستقیم به انسان صورت می گیرد و در نهایت بیماری از حیوانات اهلی به راحتی به انسان منتقل خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت پایش های مستمر در فصول مهاجرت گفت: دیدگاه پرنده شناسی در کنار رویکرد پرنده نگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

هاشمی در پایان با اشاره به افزایش آلودگی هایی همچون آلودگی هوا و تغییر درجه حرارت زمین گفت: با افزایش درجه هوا تعداد حشرات زیاد و تعداد پرندگان کم میشود و نه تنها این آلودگی و آلاینده ها به صورت مستقیم و لحظه ای روی پرندگان تاثیر می گذارند بلکه در طولانی مدت نیز اثرات خود را مانند تاثیر روی نسبت جنسیتی پرنده و زادآوری آن ها نشان می دهند.

براساس گزارش ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، تاکنون دو سایت پرنده نگری در منطقه 12 بوستان شهر و منطقه 22 دریاچه شهدای خلیج فارس جهت آشنایی شهروندان با گونه های مختلف پرندگان راه اندازی شده است. همچنین شهروندان علاقمند به آشنایی با پرندگان تهران می توانند به سایت www.Birdwatching.ir مراجعه کنند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار