استاندار دیالی عراق :
استاندار دیالی عراق خاطرنشان کرد: کرمانشاه کمک کلانی در سرکوب گروهک تروریستی داعش در منطقه دیالی عراق کرده است.
کد خبر: ۳۰۴۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸ 01 October 2016

به گزارش تابناک کرمانشاه، مثنی‌علی تمیمی در جلسه مشترک مسئولان دیالی عراق و استان کرمانشاه که در سالن جلسات استانداری کرمانشاه، برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به احساس مسؤولیت و پیشرفت ارتباطات دو جانبه دیالی عراق و کرمانشاه بیش از پنج سال تردد و رایزنی با این استان انجام می‌شود.

http://img8.irna.ir/1395/13950710/82250675/82250675-71058906.jpg 

به گفته این مسؤول، مردم استان دیالی و مسؤولان عراق از سال 2014 تا کنون خواستار ارتباطات حسنه با استان کرمانشاه هستند.

استاندار دیالی عراق خاطرنشان کرد: کرمانشاه کمک کلانی در سرکوب گروهک تروریستی داعش در منطقه دیالی عراق کرده است.

تمیمی با اشاره به بیش از صدها کیلومتر مرز مشترک کرمانشاه و عراق، ‌بیان کرد: با استفاده از تجارب هشت سال اخیر در دستگاه‌های امنیتی دو کشور، باید این ارتباطات تقویت و در این راستا کمیته امنیتی مشترک برای پیگیری بیشتر امورات تشکیل شود.

به گفته این مسؤول موضوع مطروحه بازگشایی مرز سومار قبلا در جلسات مشارکت دو کشور ایران و عراق به‌ویژه توجه به دستگاهای امنیتی بررسی‌ و نتیجه آن منتهی به بازگشایی مرز سومار به مندلی شده است.

استاندار دیالی عراق با تاکید بر تصمیم‌گیری و ارتباطات گسترده در همه مباحث مشترک با استان کرمانشاه، ادامه داد: از طرح و برنامه‌های کرمانشاه در راستای بازگشایی مرز سومار استقبال می‌کنیم.

تمیمی مشکل اساسی استان دیالی عراق را کمبود بودجه دانست و گفت: پس از برخی اقدامات خرابکارانه داعش در دیالی از  2014 همه فعالیت‌های سومار تعطیل و عراق با بحران اقتصادی مواجه شد،‌ اما تا‌کنون بودجه‌ای برای دیالی تخصیص نیافته است و  در سال‌جاری مسئله تردد زائران از این منطقه حل نشود.

به گفته تمیمی بودجه 10 میلیون دلاری از 2013 برای تکمیل و تجهیز زیر ساخت‌های دیالی عراق تعیین شد، ولی تخصیص نیافت همچنین طی مکاتباتی با وزارت عراق درخواست پیگیری بیشتر صورت گرفت چرا که ایمنی معبر مذکور به لحاظ درآمدهای تجاری‌سازی حائز اهمیت است.

استاندار دیالی عراق از طرف‌های ایرانی درخواست کمک و مساعدت‌های مالی را داشت و گفت: اکثر بازارهای تجاری مرزی دست ایران است و با تخصیص اعتبارات در تامین امنیت منطقه اثرگذار هستند و در دیدارهای بعدی تلاش بر تشکیل کمیته مشترک برای پیگیری بیشتر این موضوع را داریم.

به گفته تمیمی درخصوص ورود زائران ایرانی از مرز سومار، وضعیت امنیتی از مندلی تا بغداد اطمینان بخش است و بازگشایی مرز سومار برای تردد زائران نیازمند مساعدت وزارت کشور عراق در این راستا است که آخرین اطلاعات در این زمینه پیگیری و اعلام می‌شود.

این مسؤول بااشاره به اختیارات کامل در این زمینه، مهمترین مسئله را امنیت زائران دانست و تاکید کرد: مبحث تردد زائران از مرز سومار و خسروی به تصمیمات کمیته مرکزی عراق منتهی است و باید جلسه فوری در منطقه مرزی خسروی تشکیل شود.

این مسؤول با بیان دیدگاه مشترک و ارتباطات دیالی و وزارت کشور عراق در خصوص اعزام زوار از مرز سومار، بیان کرد: پس از بازگشت به عراق طی تشکیل جلسه‌ای با مسؤولان مربوطه نتیجه نهایی را اعلام می‌کنیم و با این امید که در سال‌جاری به تفاهم اساسی در راستای بازگشایی مرز سومار در زیارت اربعین برسیم.

تمیمی با اشاره به لزوم کمک‌ مالی و تامین زیرساخت از سوی کرمانشاه برای زائران، افزود: استان دیالی برای پذیرش زوار تا 2 هزار نفر مشکلی ندارد، اما حجم بالا زائران نیازمند کمک بیشتر از سوی استان کرمانشاه است.

استاندار دیالی گفت: اگر وزارت عراق در این زمینه موافقت خود را اعلام کند اما امکانات لازم را تامین نکند، اقدامی انجام نمی‌شود چرا که باید از ایجاد ناامنی در منطقه جلوگیری کنیم تا تبدیل به بحرانی مذهبی نشود.

وی خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر به‌دلیل بحران داعش نتوانستیم در مسائل اجرایی توافق‌نامه‌ها وارد عمل شویم و درگیر مسائل امنیتی بودیم.

این مسؤول با تاکید بر رفع مشکلات منطقه خانقین، گفت: برخی مواد مخدر از این منطقه رد و بدل شده بود که عاملان آن نیز دستگیر شدند، اما باید رفع مشکل در این زمینه به‌صورت جدی انجام شود.

تمیمی بیان کرد: تلاش بر فعال‌سازی معبر سومار در دستور کار است و با وجود آن توافقات بیشتر در سایر عرصه‌ها نیز سرعت می‌دهیم.

این مسؤول بااشاره به اینکه تشکیل بازارهای مشترک نیازمند تجارتی با درآمد متوسط است و باید با سرمایه‌های محدود وار کار شد، گفت: بر ادامه ارتباطات بیشتر با استان کرمانشاه اسرار و استقبال می‌کنیم.

به گفته استاندار دیالی امروز 200 کامیون حامل مواد غذایی و خوراکی مورد نیاز زوار وارد کشور عراق شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار