بهره‌برداری از راه‌آهن کرمانشاه با وعده جدید مسئولان به تیرماه سال آینده و روزهای آخر دولت یازدهم منتقل شد.
کد خبر: ۳۱۲۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴ 16 October 2016
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم از کرمانشاه، راه‌آهن کرمانشاه بخش اصلی راه‌آهن غرب کشور است که خط ریلی شرق به غرب را تکمیل می‌کند و در بهترین حالت دسترسی کشورهای شرق را به خاورمیانه تسهیل می‌کند و از سوی دیگر ارتباطی میان استانهای شمال غرب با جنوب غرب ایجاد می‌کند.

طرح راه‌آهن غرب کشور به طول 605 کیلومتر دریک خط و با سرعت طرح 160کیلومتر بر ساعت برای مسافری و  120کیلومتر بر ساعت برای باری طراحی شده است که از ایستگاه سمنگان در استان اراک شروع و با عبور از حوالی شهرهای ملایر، نهاوند، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، گیلان‌غرب و قصرشیرین به شهر خسروی واقع در مرز بین ایران و عراق منتهی شده و از آن پس از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه در سوریه ختم می‌شود.

قطعه اراک به ملایر راه‌آهن غرب در دست بهره‌برداری است و عملیات اجرایی در قطعه ملایر به کرمانشاه از سال 90 آغاز شده که این قطعه دارای یک ایستگاه درجه یک، یک ایستگاه درجه دو و 6 ایستگاه درجه سه بوده و برای روسازی، سیگنالینگ و ارتباطات، ایستگاهها، خرید ریل و سوزن نیازمند اعتبار است.

*راه‌آهن غرب اسیر وعده‌ها

طرح مطالعات راه‌آهن غرب از سال 1369 آغاز شد که این مطالعات یازده سال به طول انجامید و پس از این زمان طولانی، عملیات اجرایی راه‌آهن غرب در سال 1380 آغاز شد که براساس "موافقتنامه طرح راه‌آهن غرب" این طرح باید در سال 1394 به پایان می‌رسید ولی با گذشت 26 سال راه‌آهن غرب همچنان اسیر وعده‌های مسئولان برای بهره‌برداری است.

در دولت دوم اصلاحات اقدام خاصی به جز کلنگ‌زنی برای این طرح انجام نشد. در دولت نهم و دهم با آنکه توجه بیشتری به راه‌آهن غرب شد اما وعده افتتاح در سال 1390 به 1392 موکول شد که با رفتن دولت دهم عملاً این طرح مهم ریلی از ریل تدبیر جا ماند تا مزایایی همچون حمل‌ونقل داخلی و خارجی مسافران و مهمترین کریدور ترانزیتی شرق ــ غرب به فراموشی سپرده شود.


اوایل سال گذشته سیدسعید حیدری‌طیب نماینده کرمانشاه در مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از وعده جهانگیری برای اتمام راه‌آهن غرب تا پایان سال 94 خبرداد و گفت که معاون اول رئیس‌جمهوری قول داده این پروژه تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به اتمام برسد اما با پایان یافتن سال 94 و گذشت هفت ماه از سال 95 خبری از قطار کرمانشاه نیست.

البته خروج راه‌آهن غرب از اولویتهای دولت یازدهم سبب شد که در سال گذشته اعتبار مصوب این طرح در بودجه، تخصیص داده نشود که نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس نهم از عدم تخصیص 168میلیارد تومان اعتبار این طرح خبر دادند و معاون استاندار کرمانشاه نیز مدعی شد که بودجه این طرح به طرح ریلی دیگری اختصاص داده شده است.

وعده‌های مسئولان برای بهره‌برداری از راه‌آهن کرمانشاه به‌عنوان بخش مهمی از راه‌آهن غرب به دهه فجر امسال رسید. البته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اواسط مرداد ماه عنوان کرد که تا پایان امسال راه‌آهن به کرمانشاه خواهد رسید ولی استاندار کرمانشاه در بازدید از این طرح بهره‌برداری از آن را به تیر ماه سال آینده موکول کرد.

چهاردهم مهر ماه استاندار کرمانشاه در بازدید از ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه گفت که این طرح اکنون 56درصد پیشرفت دارد که اظهار امیدواری کرد تا پایان سال مالی یعنی تیرماه سال 96 این پروژه به پایان برسد.

*تیر ماه سرنوشت ساز

به نظر می‌رسد نام "تیر" در سرنوشت راه‌آهن غرب عاملی تعیین کننده باشد زیرا بسیاری از مسئولان از جمله معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و غیره تیر ماه 95 را زمان بهره‌برداری از این طرح بیان کرده بودند و چندی پیش نیز استاندار کرمانشاه مدعی افتتاح راه‌آهن کرمانشاه در تیر ماه 96 شد.

از مزایای راه‌آهن غرب کشور فراهم شدن امکان ارتباط ریلی استانهای غرب کشور با تهران و شبکه راه‌آهن سراسری عنوان شده که این امر سبب رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بخش بزرگی از مناطق غربی کشور می‌شود و ارزانی حمل بار و افزایش ایمنی و رفاه مسافران این مناطق را به‌دنبال دارد.

با اجرای این طرح امکان برقراری ارتباط ریلی بین ایران و عراق از طریق مرز خسروی و در نتیجه ارتباط با اماکن متبرکه کربلا، نجف اشرف و سایر مراکز زیارتی واقع در خاک عراق میسر می‌شود و اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به بندر لاذقیه واقع در ساحل دریای مدیترانه از طریق کشورهای عراق و سوریه از دیگر مزایای این طرح است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار