مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به ورود ۳۲۵ هزار رأس گوسفند و بز و 4۱۰۰ رأس دام در ۶ ماه سال ۹۵ به قم، از کاهش چشمگیر بیماری‌های دام و طیور در این استان خبر داد.
کد خبر: ۳۱۲۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳ 16 October 2016
به گزارش تابناک قم، سیدمهدی رفیعی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های اداره کل دامپزشکی قم به مناسبت روز جهانی دامپزشکی، اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی استان قم در قالب یک اداره شهرستان و ۳ اداره در ۳ بخش جعفرآباد، کهک و خلجستان مشغول به فعالیت است. همه فعالیت‌های اجرایی بر عهده این ۴ بخش است و فعالیت‌های ستادی و مدیریتی و نظارتی هم در اداره کل استان انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به فعالیت ۱۰۰ نیروی انسانی در این اداره کل، افزود: ۵۵۰ نفر هم در بخش خصوصی و در عرصه درمان و دارو دام و طیور در استان قم فعالیت دارند.

وی با تأکید بر اینکه در ۶ ماه سال ۹۵ در استان حدود یک میلیون رأس گوسفند و بز واکسینه شد تصریح کرد: ۲۹۰ رأس گاو و گوساله نیز در همین زمان واکسینه شده‌اند.  رفیعی درباره فعالیت‌هایی که به منظور کاهش بیماری‌های دامی انجام می‌شود، افزود: یکی از برنامه‌هایی که هر روز در مراکز نگهداری دام انجام می‌شود و نظارت بر آن صورت می‌گیرد، کنترل و نظارت بر بیماری سل و تب مالت است که در ۶ ماه امسال ۱۸ هزار رأس دام در کنترل بیماری سل و تب مالت قرار گرفتند.

مدیرکل دامپزشکی استان از سمپاشی جایگاه‌های دامداری در روستاهای محروم استان خبر داد و تأکید کرد: در ۶ ماه امسال یک میلیون مترمکعب از جایگاه‌های دامداری روستاهای محروم استان به منظور جلوگیری از بیماری‌های دامی سم‌پاشی شد.

کشف ۴۳ تن فراورده‌های دامی

رفیعی درباره فعالیت‌هایی که برای مبارزه با بیماری‌های طیور انجام شده اظهار کرد: در ۶ ماه امسال ۱۰۷ میلیون انواع واکسیناسیون طیور، که توسط بخش خصوصی تأمین شده بود، انجام شد و ۴۶میلیون دوز آن از طریق تزریق یا تلقیح روی طیور استفاده شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر همه روش‌های پیشگیری به طور مرتب بازدید و نظارت بر مراکز دامداری و نگهداری طیور صورت می‌گیرد و در مجموع در ۶ ماه گذشته ۷ هزار مورد بازدید و پایش مرغداری‌ها صورت گرفت و ۲ هزار مورد نمونه‌برداری از طیور انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان از ۱۹ هزار مورد بازدید از مراکز عرضه مواد دامی در ۶ ماه گذشته خبر داد و تأکید کرد: ۲ هزار مرکز عرضه فرآورده‌های دامی در استان فعالیت می‌کنند که در نتیجه این بازدید‌ها ۴۳ تن فرآورده‌های دامی غیر بهداشتی ضبط و معدوم شد.

وی به کشتار دام و طیور در استان هم اشاره کرد و افزود: در کشتارگاه طیور قم در ۶ ماه اول سال ۷ میلیون طیور ذبح شدند که در همه موارد کار‌شناسان بر ذبح شرعی و بهداشتی آن نظارت داشتند.

رفیعی از ضبط و معدوم‌سازی ۱۵ تن طیور غیر بهداشتی هم در نتیجه نظارت‌های بهداشتی اشاره و تأکید کرد: در کشتارگاه دام نیز ۳۲۵ هزار رأس گوسفند و بز و 4۱۰۰ رأس دام سنگین یعنی شتر و گاو کشتار شدند.  

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: در کشتارگاه دام نیز ۷۵ تن لاشه و گوشت غیربهداشتی شناساسی شدند که با امحاسازی آلایش آن‌ها از چرخه مصرف خارج شد.  وی در رابطه با مباحث قرنطینه نیز تأکید کرد: ۳۰۰ هزار رأس گوسفند و بز و 2۲۰۰ رأس گاو و گوساله در ۶ ماه امسال وارد میدان دامی استان قم شدند که مباحث قرنطینه و نظارت‌های بهداشتی روی آن‌ها انجام شد.

صادرات تلیسه برای اولین بار

رفیعی از صادرات تلیسه برای اولین بار از استان قم به افغانستان خبر داد و افزود: تخم‌مرغ، دانه خوراکی و پولت از جمله محصولات صادراتی استان قم است که توانایی صادرات آن‌ها به کشورهای منطقه وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان به انجام آزمایش‌های تشخیصی هم اشاره کرد و افزود: ۵۵ هزار آزمایش تشخیصی در ۶ ماه گذشته روی انواع ماهی، زنبور عسل، دام و طیور صورت گرفته است که نتیجه آن کاهش بیماری‌های دام و طیور بوده است.

وی با اشاره به اینکه در ۶ ماه گذشته بیماری طاعون نوشخوارکنندگان کوچک کاهش چشمگیری داشته، تأکید کرد: همه بیماری‌های تب برفکی، آبله و سل که در استان قم فراگیر بود کاهش یافته است و وضعیت مقابله با بیماری‌های دام و طیور در جایگاه خوبی قرار دارد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار