معاون امور اقتصادی استانداری در گفتگو با تابناک گفت:
مهندس رضا رحیمی گفت: عمده عوامل بالا بودن نرخ بیکاری در کرمانشاه؛ جنگ، موضوعات فرهنگی و اجتماعی، مهاجرین ساکن در کرمانشاه و نگاه منفی مدیران به کارآفرینان است.
کد خبر: ۳۳۲۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲ 21 November 2016

معاون امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار تابناک در خصوص عمده ترین عوامل بالا بودن نرخ بیکاری در استان کرمانشاه با بیان اینکه نرخ بیکاری متاثر از فاکتورهای متفاوتی بوده و این مساله در سال های اخیر ایجاد نشده بلکه ریشه در 8سال جنگ میان ایران و عراق دارد، گفت: تعداد فراوان مهاجرینی که از شهرستان های اطراف به کرمانشاه سرازیر شدند اولین علت ماندگاری معضل بیکاری در شهر کرمانشاه است.

 مهندس رضا رحیمی با بیان اینکه موضوعات فرهنگی و اجتماعی همچنین فرهنگ کار در کرمانشاه از دیگر علل بالا بودن  نرخ بیکاری است، ،افزود: کرمانشاه زمانی به واسطه حضور پدرانمان قطب تجارت و کشاورزی ایران بود، پدرانی که روحیه تولید و خلق درامد داشتند و بالا ترین آمار موقوفات را نیز به یدک می کشیدند، متاسفانه روحیه و فرهنگ کار و تلاش در میان کرمانشاهیان تحلیل رفته و مردم بیشتر مشکلات را از چشم دولت دیده، در صورتی که دولت در طول این سالها سرمایه گذاری های بسیار خوبی در کرمانشاه کرده است.

وی افزود: همچنین حضور مدیرانی که به کارآفرینان و سرمایه گذاران نگاهی منفی داشته و نمی توانند شاهد فعالیت اقتصادی و به کارگیری جوانان جویای کار به واسطه آنان در سطح استان باشند، باعث این رکود شده و این مدیران باید بدانند قناعت در تولید ثروت نیست بلکه قناعت در مصرف است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه به نظر شما آیا وجود 70 درصد مدیران غیربومی در راس کار در استان موجب نا امیدی سرمایه انسانی استان شده و استانمان به لحاظ شاخص های توسعه وضعیت مناسبی ندارد، گفت: در دهکده جهانی دیگر بحث مدیر بومی و غیربومی مطرح نمی شود، در بعضی از کشورها در راس کار مدیرانی ایرانی یا افغانی نیز پیدا میشوند، باید به شایسته سالاری فکر کرد. به نظر من این قضییه موردی حاد و بحرانی نیست که روی آن زوم کنیم توجه ما باید بر روی توانمندی ها و ظرفیت ها باشد. ممکن است گاهی مدیران ناشایستی در منصبی قرار گیرند که چه بسا بومی باشند در طول تاریخ مدیران غیربومی کم نبوده اند.

رحیمی در خصوص اقداماتی جهت کاهش میزان بیکاری در استان، گفت:  حدود 100 فعالیت یا طرح بزرگ صنعتی، گردشگری، کشاورزی، جزو اولویت ما است که تقریبا در رصد روزانه بنده و مدیران زیربط حوزه اقتصادی قرار گرفته و هر دو هفته همه این فعالیت ها به استاندار گزارش می شود، از جمله این فعالیت ها می توان به بزرگترین پروژه یعنی پالایشگاه آناهیتا اشاره کرد که برای ساخت آن بیش از 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده، سامانه گرمسیری با اختصاص 50 هزار هکتار زمین و گاو داری 500 راسی، علاوه بر اینها پروژه هایی تجاری نیز در دست اقدام داریم.

معاون امور اقتصادی استانداری در خصوص آخرین وضعیت پروژه های پالایشگاه آناهیتا و پتروشیمی اسلام آباد گفت: پالایشگاه آناهیتا به علت مسائل مابین  دو وزارت نفت و کار راکد مانده و اکنون پس از7 سال تعیین تکلیف شده و امید است جلسات و رایزنی ها با صندوق توسعه ملی به نتیجه رسیده و این رکود به فعالیت بدل شود، همچنین رایزنی هایی نیز به کمپانی های خارجی صورت گرفته و اگر تحریم ها موانعی را به وجود نیاورند صندوق توسعه ملی نیز آماده تامین مالی این پالایشگاه عظیم است، پتروشیمی اسلام آباد نیز پیگیر بودجه صندوق توسعه ملی و سازمان سرمایه گذاران  خارجی است.

گفتگو: مریم امیری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار