هدف آگاهی و اطلاع‌رسانی؛
کرمانشاه- با هدف آگاهی و اطلاع‌رسانی در خصوص معلولیت‌های ناشی ازاختلالات ژنتیکی کارگاه ۲ روزه مشاوره پزشکی ژنتیک در کرمانشاه برگزار شد.
کد خبر: ۳۳۹۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰ 07 December 2016
به گزارش تابناک و به نقل از مهر، کارگاه ۲ روزه مشاوره پزشکی ژنتیک امروز چهارشنبه با حضور کارشناسان مرکز بهداشت و معاونت‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه برگزار شد.

این کارگاه با هدف آگاهی و اطلاع‌رسانی در خصوص معلولیت‌های ناشی ازاختلالات ژنتیکی برگزار شده  و در مجموع ۷۰ نفر از مشاورین در این کارگاه حضور دارند.

دکتر فرحناز محمدی، معاون امور پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه در این کارگاه گفت: با توجه به اینکه ۲ تا ۵ درصد نوزادان متولد شده به اختلالات مادرزادی مبتلا هستند، این امر سبب شده فشارهای اقتصادی بر خانواده و جامعه وارد شود.

وی افزود: در این راستا با توجه به پیشرفت سریع علم ژنتیک امکان تشخیص وپیشگیری پیش از تولد امکان پذیر است.

محمدی یکی از مهم ترین دلایل این اختلالات را عدم آگاهی مردم در این خصوص دانست و خاطر نشان کرد: در سطح استان ۳ مرکز خصوصی داریم که برای عموم مردم خدمات مشاوره ژنتیک را به صورت رایگان انجام می دهند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲ طرح پایلوت با همکاری آموزش و پرورش در سطح مدارس به غربالگری دانش آموزان در مقطع اول و دوم دبیرستان انجام می شود و افراد مشکوک به مراکز بهزیستی معرفی می شوند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان اظهار داشت: در راستای پیشگیری از این اختلالات ژنتیکی، سازمان بهزیستی مبلغ ۳ میلیون تومان کمک هزینه آزمایش به افرادی که مشکوک به بیماری هستند پرداخت می کند.

محمدی در پایان یادآور شد: این پیشگیری ها مستلزم آگاهی سازی جامعه و انجام آزمایشات ژنتیکی قبل از ازدواج است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار