مدیرکل بنیاد حفظ آثار استان کرمانشاه مطرح کرد:
کرمانشاه- مدیرکل بنیاد حفظ آثار استان کرمانشاه به تشریح رویدادهای عملیات مطلع الفجر به مناسبت سالگرد این عملیات پرداخت و گفت: در این عملیات ۱۴۰ نیروی عراقی اسیر و ۱۷۰۰ نفر کشته و زخمی شدند.
کد خبر: ۳۴۰۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰ 08 December 2016
به گزارش خبرگزاری تابناک و به نقل از مهر، سرهنگ پاسدار مرادعلی محمدی با اشاره به سی وپنجمین سالگرد عملیات مطلع الفجر به تشریح رویدادهای رخ داده در این عملیات پرداخت و گفت: با آغاز تهاجم نیروهای رژیم بعث عراق در سال ۱۳۵۹ به ایران اسلامی و اشغال مناطقی از غرب کشور دشمن بعثی به منظور دسترسی به یک موقعیت برتر نظامی نسبت به رزمندگان اسلام مواضع مستحکمی را بر روی ارتفاعات مشرف به شهرها و معابر وصولی تهیه و کنترل حرکات نیروهای خودی را از فاصله های دور زیر نظر گرفت و با طولانی تر شدن جنگ این مواضع به وسیله ایجاد میادین مین متراکم و انواع دیگری از موانع مهندسی مانند حفر کانال، کاشت سیم خاردار و موانع خورشیدی به گونه ای مستحکم نمود که نفوذ به آن را مشکل کرد.

وی افزود: در سال اول جنگ تحمیلی رزمندگان اسلام ضمن متوقف کردن پیشروی دشمن چند عملیات محدود و نیمه گسترده را بر علیه دشمن طراحی و اجرا کردند که از جمله این عملیات ها در استان کرمانشاه  می توان به عملیات سید صادق و کلینه و عملیات بازی دراز در منطقه سرپل ذهاب، عملیات تنگ حاجیان و چغالوند در منطقه گیلان غرب و عملیات عاشورا در شهرستان قصرشیرین(سومار) اشاره کرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه در ادامه گفت: با شروع سال دوم جنگ در جبهه های جنوب رزمندگان اسلام برای بیرون راندن دشمن عزم خود را جزم و با اجرای عملیات های موفقیت آمیز ثامن الائمه برای شکست حصر آبادان و عملیات طریق القدس برای فتح بستان مناطقی را در شرق کارون و شهر بستان از لوث دشمن متجاوز پاک کردند.

وی گفت: فرماندهان قوای مسلح ایران برای جلوگیری از تمرکز دشمن در جبهه های جنوب و آزادسازی سایر مناطق اشغالی جنوب مصمم شدند عملیاتی را در غرب کشور طرح ریزی و اجرا کنند تا هم مناطق اشغالی آزاد و هم نیروهای دشمن را در منطقه غرب درگیر کرده تا رزمندگان اسلام بتوانند عملیات های پیش بینی شده فتح المبین و بیت المقدس در جنوب را به سهولت اجرا کنند.

سرهنگ پاسدار محمدی در خصوص چگونگی این عملیات مهم چنین بیان داشت: عملیات مطلع الفجر در منطقه عمومی گیلانغرب طراحی و در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۶۰ با رمز مبارک یا مهدی ادرکنی در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد توسط رزمندگان اسلام در ۲ محور به مرحله اجرا در آمد.

وی افزود: نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه تیپ ۵۸ ذوالفقار ارتش جمهوری اسلامی ایران و یک گردان از نیروهای ژاندارمری مشکین شهر در این محور به منظور تصرف ارتفاعات مهم چرمیان و شیاه کوه در جنوب غربی گیلانغرب و الحاق با یگان های عمل کننده در محور شمالی به صحنه آمدند.

محمدی تصریح کرد: هم چنین تیپ ۳ لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه و یگان های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مردمی در محور شمالی به منظور تصرف و تأمین ارتفاعات برآفتاب و تنگه های کورک و قاسم آباد و سپس الحاق به یگان های عمل کننده در محور جنوب حضور پیدا کردند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت: با آغاز عملیات نیروهای عمل کننده در محور جنوبی موفق شدند ضمن نابود کردن عناصر تأمینی دشمن ارتفاعات چرمیان و شیاه کوه را آزاد و با پیشروی در دشت گیلان غرب روستاهای گمار و بورسوار را به تصرف خود درآورند.

وی افزود: هم چنین در محور شمالی رزمندگان اسلام قسمتی از ارتفاعات اطراف تنگ کورک و قاسم آباد را تصرف لیکن در اثر مقاومت شدید دشمن متوقف شدند و ارسال گزارش فتوحات نیروهای خودی در اولین روز عملیات مطلع الفجر به محضر حضرت امام خمینی (ره) توسط فرماندهان موجب صدور و ابلاغ پاسخ محبت آمیز ایشان به رزمندگان اسلام در جبهه های عملیاتی غرب کشور شد.

محمدی بیان داشت: فرماندهان نیروهای عراقی که به اهمیت نظامی منطقه گیلانغرب واقف بودند به منظور عقب راندن نیروهای ایرانی یگان هایی به استعداد یک لشکر در محور گیلان غرب وارد عمل کردند.

وی افزود: ورود نیروهای تازه نفس عراقی موجب اجرای پاتک های پیاپی آنان در روزهای بعدی شد لیکن بیشتر آن پاتک ها با مقاومت و پایمردی رزمندگان اسلام و پشتیبانی خوب هوانیروز در هم شکسته و مجبور به عقب نشینی می شدند اما دشمن با تداوم این عملیات ها در روز شانزدهم دیماه موفق به پیشروی تا دشت شکمیان شده و با محاصره شیاه کوه تقویت عناصر باقیمانده خودی در مواضع پدافندی ناممکن شد و عملیات پشتیبانی از نیروهای خودی تنها بوسیله بالگردهای پایگاه هوانیروز کرمانشاه مقدور بود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه  خاطر نشان کرد: در نتیجه رزمندگان اسلام پس از ۲۷ روز نبرد بی امان با به اسارت در آوردن ۱۴۰ نفر و کشته و زخمی کردن بیش از ۱۷۰۰ نفر از نیروهای دشمن و هم چنین درگیر کردن یگان های دشمن در منطقه غرب به مواضع قبلی خود بازگشتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار