مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: میزان تولیدات محصولات باغی استان در سال جاری به 250 هزار تن رسیده که نسبت به سال گذشته 25 هزار تن افزایش داشته است.
کد خبر: ۳۵۳۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶ 02 January 2017
به گزارش تابناک، روابط عمومی جهاد کشاورزی کرمانشاه روز دوشنبه به نقل از رضا زارعی اعلام کرد: کل سطح باغ های استان حدود 42 هزار و 943 هکتار است که در سال جاری 2 هزار و 70 هکتار که 350 هکتار آن به صورت باغ مدرن و روسیمی است به باغ های استان افزوده شده است.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه یک و نیم درصد سطح باغات و یک و 6 دهم درصد تولید باغی کشور را در اختیار دارد، تصریح کرد: حدود 2 درصد گردوی کشور، پنج و یک دهم درصد انگور، یک و 6 دهم درصد سیب درختی و سه و نیم درصد هلوی کشور در استان کرمانشاه تولید می‌ شود.

وی، توسعه باغ ها در زمین های شیبدار و دیم را یکی از برنامه‌های مهم و در دستور کار امور باغبانی کرمانشاه عنوان کرد و گفت: در بخش برنامه توسعه، کشت هزار هکتار در زمین های شیبدار دیده شده که تاکنون در سطح پنج هزار هکتار مناطق مستعد شناسایی شده است.

به گفته وی، سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه؛ 40 درصد از باغ های استان قدیمی است که باید اصلاح و به استانداردهای امروزی نزدیک شود که در این مدیریت برای 2 هزار و 340 هکتار اصلاح در نظر گرفته شده است.

او سطح زیرکشت زعفران استان را 92 هکتار اعلام کرد و گفت: بیشترین سطح زیرکشت زعفران مربوط به شهرستان های کرمانشاه، سنقر و کلیایی، صحنه و اسلام آبادغرب است و کیفیت این محصول در استان به تایید آزمایشگاه های داخلی و خارجی رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری سطح زیرکشت زعفران در استان 12 هکتار توسعه یافته، افزود: زعفران یکی از محصولات با مصرف کم آب است که در راستای اقتصاد مقاومتی در آینده توسعه چشمگیری خواهد یافت.

زارعی در ادامه سطح گلخانه های استان کرمانشاه را 38 و 9 دهم هکتار در قالب 121 واحد گلخانه ذکر کرد و گفت: از این تعداد 104 واحد تولید سبزی و سیفی و 17 واحد نیز تولید گل شاخه بریده است.

وی از توسعه گلخانه‌ای در سطح 50 هکتار تا سال 96 خبر داد و تشریح کرد: در این خصوص ستاد گلخانه با حضور فرمانداران و مدیران شهرستان‌ها و امور آب تشکیل شده است.

زارعی با بیان اینکه توسعه گلخانه ها انقلابی در تولید محصولات خارج از فصل در استان بوجود می آورد، گفت: تولیدات گلخانه‌ای 10 برابر کمتر از تولید فضای باز آب نیاز داشته و تولیدات آن نیز چندین برابر است.

وی اضافه کرد: هم اکنون 2 شهرک گلخانه‌ای در اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب در دست اجراست که از سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی در ادامه میزان تولید گیاهان دارویی استان را چهار و چهار دهم درصد کل گیاهان دارویی کشور ذکر کرد و افزود: سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان یک هزار و 183 هکتار است که عمدتا به صورت خودرو و بومی شامل گشنیز، آویشن، بادرنجوبه و... می باشد که در آویشن به کشت زراعی رسیده‌ایم و تولید آن در استان چهار هزار و 607 تن در سال است.

وی سطح بوستان های گل محمدی استان 210 هکتار با تولید 485 تن برشمرد و گفت: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در شهرستان‌های هرسین، صحنه و کرمانشاه است که بیشتر به مصرف داخلی می رسد و مازاد تولید نیز به سایر استان ها ارسال می گردد.

زارعی اکثر محصولات باغی استان را در حد ارگانیک دانست و خاطرنشان کرد: محصولاتی نظیر انار، گردو و بادام دیم استان ویژگی ارگانیک را دارند.

وی در پایان گفت: متقاضیانی که ایده‌های نو و طرح‌های اشتغال زای باغبانی داشته باشند مورد حمایت بخش کشاورزی قرار خواهند گرفت.

استان کرمانشاه بیش از 940 هزار هتکتار زمین کشاورزی و باغ دارد که 40 هزار هکتار آن باغ است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار