کد خبر: ۳۶۴۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵ 21 January 2017
شهرستان بندری، مرزی و ساحلی چابهار با توجه به موقعیت راهبردی و داشتن مرزهای آبی و خاکی نقش مهمی در صادرات و واردات انواع فرآورده های خام دامی استان سیستان و بلوچستان و کشور دارد.

به گزارش ایرنا، وجود 310 کیلومتر مرز آبی و بیش از140 کیلومتر مرز خاکی ایران با پاکستان در بخش دشتیاری شهرستان چابهار و بازارچه مرزی ریمدان می تواند یکی از بهترین فرصت ها برای ورود دام زنده به کشور و تولید گوشت قرمز باشد.
عرضه ارزان دام در پاکستان و واردات آن از این کشور از طریق مرز ریمدان و پیشین و برنامه ریزی برای قرنطینه و پرواربندی آن با استانداردهای روز دنیا در نقطه صفر مرزی می تواند اشتغال زیادی را در روستاهای دشتیاری چابهار و شهرستان سرباز ایجاد کند و زمینه ساز رونق اقتصادی این منطقه شود.
مشارکت و ایجاد حداقل 30 کشتارگاه صنعتی و افزایش واحدهای بسته بندی گوشت قرمز از سوی بخش خصوصی و دولتی می تواند ظرفیت سه کشتارگاه صنعتی فعلی و کشتار روزانه هزار و 100 راس دام سنگین فعلی را به چندین برابر برساند و این امر سبب تامین بخش مهمی از گوشت مورد نیاز کشور می شود. 
یکی از تجار دشتیاری که خواست نامش در خبر ذکر نشود، به خبرنگار ایرنا گفت: چابهار با وجود داشتن موقعیت مناسب برای واردات دام از طریق پاکستان تاکنون به دلایل مختلف از جمله ممنوعیت صادرات دام از پاکستان به ایران و نگاه منفی برخی مسئولان مرکزنشین کشور به واردات دام سبک و سنگین و عدم تمایل آنان به آماده سازی زیرساخت ها در مرز رسمی ریمدان برای تبادل و جابجایی کالا و مسافر، نتوانسته نقش خود را به خوبی در این زمینه ایفا کند و به همین سبب به خانوارهای ضعیف روستایی به ویژه منطقه دشتیاری چابهار که بر اثر خشکسالی 2 دهه اخیر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند، فشارهای زیادی وارد آید. 
وی افزود: مردم مرزنشین مناطق روستایی دشتیاری چابهار بدلیل خشکسالی 20 سال اخیر و بسته شدن مرز روز به روز فقیرتر می شوند و مرز ریمدان هیچ سود و نقشی در اشتغالزایی مرزنشینان نداشته و همچنان برای مسئولان استانی وکشوری بجای فرصت، یک تهدید شده است.
«صفر خدیر» یکی از فعالان اجتماعی منطقه دشتیاری چابهار و تولید کننده گوشت قرمز نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با واردات دام از طریق مرز پاکستان و رعایت قوانین و مقررات تولید وعرضه گوشت می توان بیش از نیمی از گوشت کل کشور را تامین کرد.
خدیر گفت: مسئولان نباید برای ایجاد اشتغال و واردات دام از مرز مخالفت کنند و نگاه منفی داشته باشند بلکه با رعایت تمامی قوانین و مقررات بین المللی و تعریف دستورالعمل های لازم اجازه فعالیت به مردم مرزنشین را بدهند تا بخشی از مشکلات بیکاری حل شود. 
محمدحسین رئیسی یکی از معتمدان چابهار نیز گفت: اراده قوی ملی برای حل مشکلات مردم و ایجاد اشتغال در شهرستان چابهار وجود ندارد و اکثر کارهای اقتصادی و به ویژه فعالیت رسمی مرز ریمدان قفل شده است و تاکنون گام مهمی برای حل مشکلات فراوان اقتصادی و اشتغال در این منطقه برداشته نشده است.
رئیسی گفت: مسئولان در طول 30 سال گذشته همیشه به موقعیت راهبردی و جغرافیایی چابهار و ظرفیت های خدادادی آن اشاره کرده و هر روز در مصاحبه های خبری مردم را به آینده روشن نوید می دهند ولی تاکنون برای توسعه زیرساخت های شهر و روستاهای این منطقه و حل مشکلات اشتغال، تامین امکانات اولیه نظیر آب، راه، برق، حاشیه نشینی و توسعه روستاها برنامه و سند جامعی ندارند و اقدام عملی صورت نگرفته است.
فرماندار سابق شهرستان چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چابهار به دلیل موقعیت مناسب و ظرفیت های فراوان شیلاتی، تجاری، اقتصادی، گردشگری، کشاورزی و ارتباط با آب های آزاد نباید مشکل اشتغال داشته باشد و زیرساخت های آن در زمینه آب آشامیدنی، فضای آموزشی، راه و طرح هادی روستایی پایین باشد. 
احمدعلی موهبتی افزود: چابهار ظرفیت خوبی برای تولید گوشت قرمز دارد و در صورت تغییر نگاه مسئولان کشوری به توسعه این منطقه می تواند بخشی عظیمی از نیازهای گوشت کشور را تامین کند.
وی ادامه داد: هم اینک بیش از 200 هزار تن گوشت قرمز از برزیل وارد کشور می شود و هیچ اشتغالی هم در این حجم واردات ایجاد نمی شود.
وی گفت: وجود مرزهای آبی وخاکی در هر منطقه یک فرصت برای توسعه و رونق است اما در سیستان و بلوچستان و به ویژه شهرستان محروم چابهار یک تهدید محسوب می شود.
فرماندار سابق چابهار خواستار توجه بیشتر به رونق، توسعه و ایجاد اشتغال مرزنشینان حوزه این شهرستان شد و افزود: واردات دام و پرواربندی می تواند زمینه ساز ایجاد اشتغال شود.
وی گفت: چنانچه مسئولان کشور اجازه دهند بیش از 50 هزار تن گوشت قرمز در منطقه مرزی چابهار تولید و عرضه شود بخش زیادی از مشکل اشتغال و معیشت مردم منطقه مرتفع می شود.
وی بیان کرد: سیستان وبلوچستان می تواند تمامی گوشت مورد نیاز کشور را تامین کند و نیازی به واردات بیش از 200 هزار تن گوشت از برزیل نیست ولی دست های پشت پرده اجازه نقش آفرینی به مردمان سیستان وبلوچستان در تامین و توزیع گوشت را نمی دهد.
مدیر اداره دامپزشکی شهرستان چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سه کشتارگاه صنعتی و 12 واحد بسته بندی گوشت قرمز در این شهرستان وجود دارد.
دکتر اولیاء میرلاشاری افزود: شهرستان چابهار با توجه به موقعیت راهبردی و داشتن مرزهای آبی و خاکی نقش مهمی در واردات دام و تولیدات ماهی و میگو دارد.
وی ادامه داد: چابهار ظرفیت تولید گوشت قرمز را دارد و متقاضیان زیادی نیز آماده واردات دام از کشور همسایه هستند.
وی تصریح کرد: تمامی آزمایشات مربوط به فرآورده های خام دامی و کنترل کیفی در چابهار انجام می شود و هیچ مشکلی برای جلوگیری از ورود بیماری مشترک انسان و دام وجود ندارد.
وی با ارایه گزارشی از فعالیت های آزمایشگاه دامپزشکی در چابهار تصریح کرد: انواع آزمایشات در بخش های میکروبی و آنالیز شیمیایی فراورده ها، اندازه گیری هیستامین به روش HPLC، انجام آزمایشات PCR جهت ردیابی و شناسایی عوامل بیماری زای مهم ویروسی و باکتریایی در میگوهای پرورشی انجام می شود.
وی گفت: چابهار بیش از 42 هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو دارد که امسال در زمین های آماده کشت بیش از 570 تن میگو برداشت شده است.
وی بیان کرد: اداره دامپزشکی چابهار نظارت، کنترل، پیشگیری، مبارزه با بیماری های دامی و آبزیان و بیماری های مشترک میان انسان و دام را در آزمایشگاههای تخصصی و بازدیدهای مستمر انجام می دهد.
مدیر اداره دامپزشکی چابهار تصریح کرد: سه شرکت خدمات دامپزشکی، یک داروخانه، سه درمانگاه تخصصی دامپزشکی، 11 مرغداری صنعتی، هفت مرکز عرضه ماهیان تجاری تازه، 26 مرکز بسته بندی ماهی و میگو، 12 کارخانه پودر ماهی و 30 کارخانه تن ماهی در سواحل و محدوده شهرستانهای چابهار و کنارک فعال هستند.
میرلاشاری گفت: در صورت موافقت برای واردات و پرواربندی دام می توان اذعان کرد شهرستان چابهار ظرفیت تامین گوشت قرمز کل کشور را دارد و این امر با همت و نگاه مسئولان دور از انتظار نخواهد بود. 
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در همسایگی کشور پاکستان و ساحل دریای عمان واقع شده و ظرفیت ها و توانمندی های زیادی در بخش اقتصادی دارد که در صورت شکوفایی آنها می تواند حوزه جنوب شرق کشور را متحول کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار